קריירה בחדשנות

27 לפברואר 2024
מאת ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ

קריירה בחדשנות

מאמר זה הינו חלק מסידרת מאמרים המספקת מידע מפורט ועדכני על חדשנות. במאמר ספציפי זה, המתמקד בקריירה בחדשנות תוכלו לקרוא על:


למאמרים נוספים בנושא חדשנות, ראו את תפריט הנושאים.




יזם

יזם

יזמים הם אנשים בעלי חזון, המזהים הזדמנויות, נוטלים סיכונים מחושבים ויוצרים פתרונות חדשניים להתמודדות עם צרכים או אתגרים לא ממומשים בחברה. כמובילי צמיחה כלכלית וכסוכני שינוי, ליזמים תפקיד חיוני בעיצוב העתיד - על ידי הכנסת מוצרים, שירותים ומודלים עסקיים חדשים, המשבשים תעשיות קיימות ומניעים קידמה. רוח היזמות שלהם, והמרדף הבלתי פוסק שלהם אחר חדשנות, מזינים מערכות אקולוגיות של חדשנות, מעוררים השראה לאחרים, ויוצרים ערך ללקוחות, למשקיעים ולחברה כולה.


כישורי יזמות אופייניים

  1. חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות: יזמים חייבים להיות מסוגלים לזהות ולנתח בעיות ביעילות, ולפתח פתרונות חדשניים. לדוגמה, מייסדי Airbnb מדגימים חשיבה ביקורתית על ידי דמיון מחדש של פתרונות לינה - הפיכת חללים ריקים בבתים למקומות לינה למטיילים.

  2. ניהול סיכונים: יזמים אפקטיביים מעריכים ומנהלים סיכונים, ולא נרתעים מהם. השקעתה של מייסדת Spanx, שרה בלייקלי, את כל חסכונותיה ביצירת מחטבים ומחוכים נוחים, היא דוגמה לנטילת סיכונים מחושבת.

  3. רישות: בניית רשת קשרים חזקה חיונית להצלחה יזמית. ריד הופמן, מייסד שותף של LinkedIn, מינף את קשריו ליצירת הרשת המקצועית הגדולה בעולם, והדגים את כוחו של רישות אסטרטגי.

  4. הסתגלות וגמישות: יזמים צריכים להסתגל לשווקים המשתנים ולצרכים המשתנים של הלקוחות. ריד הייסטינגס, מייסד-משותף ויו"ר נטפליקס עבר משרותי השכרת DVD לשרותי סטרימינג, והדגים הסתגלות בעסקים.

  5. מנהיגות וניהול: יזמים מצליחים חייבים להוביל ולנהל צוותים ביעילות. מנהיגותו של מארק צוקרברג בהרחבת פייסבוק מרשת מכללות לפלטפורמה עולמית מדגישה את חשיבותם של כישורי ניהול.

  6. אוריינות פיננסית: הבנה פיננסית חיונית לקבלת החלטות עסקיות מושכלות. ג'ף בזוס הפגין את המיומנות הזו על ידי אסטרטגיית השקעה מחדש של רווחים בחזרה לאמזון, תוך תעדוף של צמיחה ארוכת טווח על פני רווח מיידי.

  7. שיווק ומכירות: יזמים צריכים להצטיין בשיווק המוצרים שלהם ובסגירת מכירות. הצלחת קו הקוסמטיקה של קיילי ג'נר ממחישה את ההשפעה של כישורי שיווק ומכירות חזקים.

  8. חדשנות ויצירתיות: חדשנות מתמדת היא המפתח להישאר תחרותי. מיזמיו של אילון מאסק כמו טסלה ו-SpaceX מדגישים את חשיבותה של יצירתיות ביזמות.

  9. התמדה וחוסן: התגברות על מכשולים ובעיות היא מיומנות יזמית חיונית. חזרתו של סטיב ג'ובס לאפל והתחדשות החברה בהמשך תוך הפיכתה לענקית טכנולוגיה מובילה עולמית מדגימה את החוסן הדרוש ביזמות.

  10. משא ומתן: כישורי משא ומתן חזקים יכולים להוביל לעסקאות והזדמנויות טובות יותר. יכולתה של אופרה וינפרי לנהל משא ומתן על שותפויות וחוזים הייתה מרכזית בבניית אימפריית המדיה שלה.

יזמים מצויים בחזית החדשנות. הם משלבים חזון, אומץ ותושייה, ובכך מניעים את החברה קדימה. במרדף הבלתי פוסק של יזמים אחר קידמה, חלוצים אלו לא רק מעצבים תעשיות, אלא גם מטפחים את צמיחתן של כלכלות גלובליות, ומעוררים השראה לרוח היזמות בקרב אחרים.


בחזרה לראש העמוד



מנהל חדשנות

מנהל חדשנות

למנהל החדשנות תפקיד מרכזי בהכוונת יכולות היצירתיות של ארגון לתמיכה ביעדים עסקיים אסטרטגיים.


תחומי האחריות של מנהל החדשנות

  • חזון ומנהיגות: קביעת החזון לחדשנות בארגון, ונשיאה באחריות להשראת תרבות של שיפור מתמיד וחשיבה יצירתית.

  • פיתוח אסטרטגי: גיבוש אסטרטגיות המתאימות ליעדים העסקיים, וקביעת הנתיבים הטובים ביותר למאמצי חדשנות, בין אם במוצרים, שירותים, תהליכים או מודלים עסקיים.

  • ניהול תהליכים: פיקוח על תהליך החדשנות מהשלב הרעיוני ועד לביצוע, תוך הבטחה שהוא יעיל, אפקטיבי ומותאם לאסטרטגיה של הארגון.

  • קידום בשיתוף פעולה: פעילות כגורם מקשר בין מחלקות שונות, שותפים חיצוניים ובעלי עניין, במטרה לטפח שיתוף פעולה והפריה הדדית של רעיונות.

  • ניהול תיקים: ניהול תיק הפרויקטים של חדשנות, תעדוף יוזמות על סמך השפעה פוטנציאלית, והבטחת תמהיל מאוזן של מאמצי חדשנות הדרגתיים (אבולוציוניים) ומשבשים (רבולוציוניים).

  • הקצאת משאבים: הבטחה שלפרויקטי החדשנות יש את המשאבים הדרושים, ממימון ועד מומחיות, וניהול משאבים אלו בחוכמה בכדי למקסם את התשואה על ההשקעה (ROI).

  • מדדים וניתוח: קביעת מדדי ביצועים מרכזיים (KPI) לחדשנות, וניתוח ביצועי פעילויות החדשנות כדי לקבל החלטות מושכלות ונבונות יותר בהמשך.

  • תמיכה בשינוי: תמיכה בהובלת שינויים, וסיוע בהתגברות על התנגדות - על ידי ניסוח ברור של היתרונות והערך של יוזמות החדשנות.

תפקידו של מנהל חדשנות

  • היקף: תפקידו של מנהל חדשנות יכול להיות במשרה מלאה או חלקית, תלוי בגודל הארגון, בתעשייה ובהיקף פעילויות החדשנות שהוא מבצע. עם זאת, חיוני שתפקיד זה יתפוס לפחות 25% ממשרה מלאה, כדי להבטיח שמומנטום ותשומת לב מספקות תישמרנה בתהליך החדשנות.

  • מיומנויות: מנהל חדשנות צריך להיות בעל כישורים אנליטיים גבוהים כדי לנהל ביעילות סינון חיצוני ובנקים של רעיונות. בנוסף, מנהל החדשנות זקוק לכישורי תקשורת ויכולות בין-אישיות מצוינות כדי לנווט במחסמים ארגוניים, לטפח תרבות של חדשנות, להתגבר על התנגדויות, להוביל תהליכי שינוי, ולעודד חברי צוות ועמיתים לעסוק בפעילויות חדשניות.

  • גודל וסוג ארגונים: ארגונים מכל הגדלים והסוגים יכולים להפיק תועלת מקיום מנהל חדשנות, במיוחד אלו במגזרים המתפתחים במהירות, שבהם הישארות בחזית המגמות הטכנולוגיות ודרישות השוק הינה קריטית. בעוד שתאגידים גדולים יותר עשויים לדרוש משרת מנהל חדשנות ייעודית במשרה מלאה, חברות קטנות יותר או סטארט-אפים עשויים להתחיל בתפקיד במשרה חלקית או לשלב את האחריות הזו בתפקיד ניהולי רחב יותר.

  • ניסיון וחינוך נדרשים: בדרך כלל, למנהל חדשנות צריך להיות רקע בעסקים, ניהול או תחום קשור, כאשר תואר ראשון הוא דרישה מינימלית. רבים מחזיקים גם בתארים מתקדמים כמו MBA או תואר שני בניהול חדשנות. ניסיון רלוונטי בניהול פרויקטים, מו"פ, פיתוח מוצרים או תכנון אסטרטגי הוא קריטי. זה גם מועיל למנהלי חדשנות להיות בעלי הבנה לעמוק של התעשייה שבה הם עובדים, לצד ניסיון בניהול צוותים בין-מחלקתיים והטמעת שינויים.

למעשה, תפקידו של מנהל החדשנות הוא לגשר על הפער בין רעיונות חדשניים ליישום מוצלח שלהם. תפקיד זה דורש שילוב של תובנה אסטרטגית, תכונות מנהיגות והבנה עמוקה הן של מגמות השוק והן של מגמות טכנולוגיות, ולכן זהו אחד התפקידים הדינמיים והמשפיעים ביותר בנוף התאגידי של ימינו.


בחזרה לראש העמוד



מדוע ניהול חדשנות חשוב?

מדוע ניהול חדשנות חשוב?

ניהול חדשנות הוא קריטי מכיוון שהוא מעצב את תהליך הבאתם של רעיונות חדשים ויצירתיים לחיים, שהינו בסיסי לכל עסק המעוניין לצמוח, להישאר תחרותי ולהימנע מקיפאון.


החשיבות של ניהול החדשנות

  • יישור קו עם יעדים אסטרטגיים: ניהול חדשנות מבטיח שרעיונות חדשים יהיו מותאמים ליעדים האסטרטגיים של הארגון, ובכך יתמכו בצמיחה ממוקדת ויצירת ערך.

  • אופטימיזציה של משאבים: על ידי ניהול חדשנות מושכל, ארגונים יכולים להקצות את המשאבים שלהם בצורה יעילה יותר, ולהבטיח שהרעיונות הטובים והמבטיחים ביותר יקבלו את ההשקעה הדרושה של זמן והון.

  • הפחתת סיכונים: ניהול חדשנות מסייע בזיהוי סיכונים פוטנציאליים בשלב מוקדם בתהליך הפיתוח, ובכך מאפשר הפחתת סיכונים טובה יותר והגברת הסבירות להצלחה.

  • תגובתיות לשוק: ניהול חדשנות אפקטיבי מאפשר לחברה להגיב במהירות לשינויים בשוק, בצרכי לקוחות ובקידמה הטכנולוגית, תוך שמירה על יתרון תחרותי מול השחקנים האחרים בשוק.

  • תרבות של שיפור מתמיד: ניהול חדשנות מטפח תרבות שבה שיפור מתמיד מוערך ונדרש, ומעודד עובדים לחפש כל הזמן דרכים לשפר מוצרים, שירותים ותהליכים.

  • יתרון תחרותי בר קיימא: על ידי הצגת מוצרים, שירותים או תהליכים חדשניים באופן קבוע, חברה יכולה לבסס ולשמר יתרון תחרותי בשוק.

  • משיכת ושימור כישרונות: מיקוד חזק בחדשנות מושך כישרונות המבקשים לעבוד בסביבות דינמיות הנערכות לעתיד, ושומר על מעורבות העובדים על ידי מתן הזדמנויות ליישם יצירתיות ולפתור בעיות.

יישום של חדשנות שיטתית

ניהול חדשנות אינו רק יצירת רעיונות יצירתיים; מדובר בתרגום רעיונות אלו לתוצאות מוחשיות המניעות הצלחה עסקית. זהו תחום הדורש תיאום, השקעה וגישה אסטרטגית - במטרה לרתום ביעילות את יכולות היצירתיות של ארגון.

כאן ב-ZOOZ, לאחר שהובלנו תהליכי חדשנות ואסטרטגיה במאות ארגונים במדינות רבות, פיתחנו מתודולוגיה לניהול כל היבטי החדשנות באופן שיטתי כדי להפחית סיכונים ולשפר תוצאות. מתודולוגיה זו, המכונה חדשנות שיטתית™, משלבת לקחים שלמדנו במהלך 25 שנות הניסיון שלנו בתחום החדשנות העסקית.

מתודולוגיית החדשנות השיטתית כוללת מסגרת מקיפה לחדשנות, כמו גם כלים, שיטות וכלים יעילים במיוחד לניהול חדשנות מתמשך בכל שלבי תהליך החדשנות, לרבות:

חדשנות שיטתית
  • תשתית אסטרטגית (מסגרת למאמצי החדשנות):
  • תשתית ארגונית (הקמת תרבות חדשנות):
    • הגדרה, קידום והנחייה של כוח העבודה בתחום החדשנות - מנהל חדשנות, צוותי חשיבה וכו'.
    • הכשרה תוך כדי עבודה (on-the-job training) וטיפוח מיומנויות נדרשות, באמצעות שיטות וכלים מובנים.
    • הצעת הכשרה המונית לעובדים לשם שיפור היצירתיות הארגונית (ימי "המצא זאת בעצמך").
    • הטמעת כלים לעיצוב תרבות של חדשנות (ששת כובעי חשיבה, בנקים לרעיונות ועוד).

  • משפך רעיונות (הובלת מפגשי חדשנות והטמעת כלים ושיטות ייעודיים):

לפרטים נוספים על חדשנות שיטתית, קראו את המאמרים הבאים:

אם אתם זקוקים לעזרה ביישום חדשנות שיטתית בארגון שלכם, צרו איתנו קשר.
אנו מציעים סדנאות חדשנות שיטתית בכל רחבי העולם, פרונטלית ומרחוק.


בחזרה לראש העמוד



צוות חדשנות

צוות חדשנות

צוות חדשנות הוא קבוצה בין-מחלקתית בתוך ארגון המופקדת על קידום החדשנות. צוות זה מורכב לרוב מאנשים ממחלקות שונות ותחומי-התמחות שונים, ומביא נקודות מבט מגוונות לשולחן.


תחומי-אחריות מרכזיים של צוותי חדשנות

  • העלאת רעיונות: סיעור מוחות ופיתוח רעיונות חדשים, היכולים להתרגם למוצרים, שירותים או תהליכים מוצלחים.

  • אבות טיפוס ובדיקות: יצירת אבות טיפוס של מוצרים פוטנציאליים או דגמים של שירותים חדשים, וביצוע בדיקות להערכת היתכנות ופוטנציאל שוק.

  • מחקרי שוק: ביצוע מחקר כדי להבין את צרכי השוק, מגמות ותחרות, כדי להשכיל לקדם חידושים רלוונטיים וממוקדים.

  • שיתופי-פעולה: עבודה עם צוותים אחרים ועם שותפים חיצוניים - לשם פיתוח ושכלול רעיונות, והבאת מערכי מיומנויות ובסיסי ידע שונים לתהליך החדשנות.

  • ניהול פרויקטים: פיקוח על פרויקטים של חדשנות מהרעיון הגולמי ועד לפיתוחו והטמעתו, תוך הבטחה שפרוייקטים עומדים בלוחות הזמנים שנקבעו, באילוצי התקציב וביעדים העסקיים.

  • תקשורת: שמירה על כל בעלי העניין מעודכנים בהתקדמות הצוות, האתגרים הקיימים, ההצלחות והכישלונות, במטרה לשמור על שקיפות ולהבטיח תמיכה בתהליכי החדשנות בכל רחבי הארגון.

  • למידה והסתגלות מתמשכות: למידה והפקת לקחים הן מהצלחות והן מכישלונות, במטרה לשפר את תהליך החדשנות באופן רציף.

תפקידים אופייניים בצוות חדשנות

  • מנהל חדשנות

    • אחריות: מפקח על תהליך החדשנות מהשלב הרעיוני ועד לשלב הביצוע, מפתח אסטרטגיית חדשנות בהלימה ליעדים העסקיים, ומטפח תרבות של חדשנות.

    • כישורים נדרשים: מנהיגות חזקה, חשיבה אסטרטגית, יכולת ניהול פרויקטים וכישורי תקשורת.

    • השכלה וניסיון: תואר ראשון בעסקים או תחום קשור; עם עדיפות לתואר MBA או תואר שני בניהול חדשנות. ניסיון בניהול פרויקטים, מו"פ או תכנון אסטרטגי מהווה יתרון.

  • מנהל טכנולוגיות ראשי (CTO)

    • אחריות: מוביל את המחקר והפיתוח הטכנולוגי (מו"פ) של החברה, מתאם בין החלטות הקשורות לטכנולוגיה לבין יעדי הארגון, וחוקר ומקדם הזדמנויות טכנולוגיות חדשות.

    • כישורים נדרשים: ידע טכני מעמיק, תכנון אסטרטגי, מנהיגות ויכולת להניע חדשנות טכנולוגית.

    • השכלה וניסיון: בדרך כלל נדרש תואר מתקדם במדעי המחשב, הנדסה או תחום קשור (עדיף תואר שלישי -Ph.D.) לצד ניסיון נרחב בתחום ה-IT ופיתוח טכנולוגיות.

  • חוקר

    • אחריות: עורך מחקרי שוק וטכנולוגיה כדי לזהות מגמות והזדמנויות, תומך בפיתוח מוצרים בעזרת תובנות מבוססות ראיות (evidence based).

    • כישורים נדרשים: כישורים אנליטיים, מיומנות במתודולוגיות מחקר, תשומת לב לפרטים.

    • השכלה וניסיון: תואר במחקר שוק, מנהל עסקים או תחום טכני. ניסיון בתפקידי מחקר בתעשייה.

  • מנהל מוצר

    • אחריות: מנהל את אסטרטגיית הפיתוח והשיווק של מוצרים מהרעיון הגולמי ועד לניהול מחזור חיי-המוצר, במטרה להבטיח שהמוצרים עונים על צרכי הלקוחות ועל יעדי החברה.

    • כישורים נדרשים: פיתוח מוצרים, ניתוח שוק, מעורבות עם לקוחות, הובלת צוות בין-מחלקתי.

    • השכלה וניסיון: תואר ראשון במנהל עסקים, שיווק או תחום טכני רלוונטי, עם ניסיון בפיתוח וניהול מוצרים.

סוגי צוותי חשיבה לקידום חדשנות

  • צוות חדשנות אסטרטגית

    • הרכב: הנהלה (ולעיתים גם חברי הדירקטוריון מוזמנים).

    • מיקוד: פיתוח אסטרטגיות חדשנות וצמיחה ארוכות טווח, המתאימות ליעדי החברה, זיהוי הזדמנויות שוק חדשות והבטחת הקיימות של מאמצי חדשנות.

    • גודל אופטימלי: 5-15 אנשים (תלוי בגודל צוות ההנהלה).

  • צוותי חדשנות מוצרים ושירותים

    • צוות העלאת רעיונות

      • הרכב: אנשי שיווק, עם מספר אנשים תפעוליים ו/או טכנולוגיים כדי לאשר היתכנות של רעיונות.

      • מיקוד: חדשנות סביב מוצרים ושירותים חדשים או קיימים כדי לענות על צרכי השוק המתפתחים, שיפור חוויית הלקוח והבטחת היתכנות של רעיונות.

      • גודל אופטימלי: 8-12 אנשים (גיוון בדעות וברעיונות, תוך כדי אפשרות לדיונים יעילים).


    • צוות ניהול חדשנות

      • הרכב: מנהלים בכירים בארגון או בחטיבה – מנכ"ל, סמנכ"ל שיווק, מנהל הפיתוח, מנהל התפעול, ומנהל השרות (ולעיתים גם מנהל הכספים).

      • מיקוד: ניהול וקידום בנק רעיונות לחידושים במוצר ובשרות, התווית קריטריונים לסינון פנימי.

      • גודל אופטימלי: 5-6 אנשים (מדובר בצוות עבודה פנימי שאמור לעבוד כיום בחודש, "רזה" ויעיל).


  • צוות חדשנות טכנולוגיות ופתרון בעיות טכניות

    • הרכב: מהנדסים ובעלי רקע טכנולוגי, מנהל פיתוח, CTO, וכו'

    • מיקוד: פתרון בעיות טכנולוגיות משמעותיות, לשם הוזלת עלויות והתייעלות, או פיתוח יתרונות תחרותיים טכנולוגיים.

    • גודל אופטימלי: 10-20 איש (לימוד כלי החשיבה מתרחש במליאה עם כל המשתתפים, והעבודה על פיצוח ויישום פתרונות לבעיות ספציפיות מתקיימת בצוותי עבודה קטנים, לדוגמא בשלשות).

    • הערה: ניתן להקים במק'ביל גם צוות טכני דומה המתמקד בחדשנות תהליכית (ייעול ושיפור תהליכים קיימים, וגיבוש ופיתוח תהליכים חדשים).


לסיכום, הקמת וניהול יעיל של צוותי חדשנות הינם צעדים קריטיים לטיפוח תרבות של שיפור ויצירתיות מתמשכים בכל ארגון. על ידי הרכבת קבוצה מגוונת של אנשים המצוידים בכישורים, ניסיון ונקודות מבט נכונות, ועל ידי הגדרת תפקידים, אחריות ותחומי מיקוד ברורים, ארגונים יכולים לשפר משמעותית את יכולתם לחדש.

בין אם מדובר באמצעות העלאת רעיונות פורצי דרך, פיתוח ובדיקה של מוצרים ושירותים חדשים, ביצוע מחקר שוק יסודי או ניהול פרויקטים בצורה יעילה, צוותים אלו הם הכוח המניע מאחורי יכולתו של ארגון לחדש ולהישאר תחרותי בנוף העסקי המתפתח ללא הרף. באמצעות שיתוף פעולה אסטרטגי, למידה והסתגלות מתמשכות, צוותי חדשנות לא רק תורמים להצלחה המיידית של הפרויקטים שלהם, אלא אף מניחים את היסודות לצמיחה וטרנספורמציה אסטרטגית ארוכת טווח.


בחזרה לראש העמוד



משרות חדשנות

משרות חדשנות

תחום החדשנות יצר מגוון רחב של הזדמנויות עבודה, המתמקדות בהנעה וניהול שינויים בתעשיות שונות. משרות חדשנות מאופיינות בתפקידים הדורשים יצירתיות, חשיבה אסטרטגית ותשוקה לפריצת דרך חדשה.

  • מנהל חדשנות: מוביל ומנהל את מאמצי החדשנות של החברה, מפקח על פיתוח מוצרים או שירותים חדשים ומטפח תרבות של חדשנות בתוך הארגון.

  • מפתח מוצר: עובד על יצירה ופיתוח של מוצרים חדשים, מהתפיסה ועד להשקה, תוך הקפדה על כך שהמוצרים החדשים עונים על צרכי השוק והעדפות הצרכן.

  • מדען/מהנדס מו"פ: עוסק בפעילויות מחקר ופיתוח, במטרה לגלות טכנולוגיות חדשות או לשכלל טכנולוגיות קיימות, תוך תרומה ליכולות החדשנות של החברה.

  • מעצב UX/UI: מתמקד בעיצוב חוויות וממשקים אינטואיטיביים וחדשניים למשתמש, ומשפר בכך את ההיענות ואת המעורבות של המשתמשים במוצרים או שירותים של הארגון.

  • מדען נתונים: משתמש בנתוני עתק (big data) ובאנליטיקה (analytics) כדי לחשוף תובנות ויכולות להוביל לפתרונות ואסטרטגיות חדשניות עבור החברה.

  • יועץ חדשנות: מייעץ לארגונים בנוגע ליצירה ויישום של אסטרטגיות חדשנות, מלווה ומנחה בהתאמה והטמעה של כלים ושיטות לניהול החדשנות, מקדם שיתופי-פעולה, ועוזר להם להישאר תחרותיים בשוק המשתנה במהירות.
    • יועצי החדשנות שלנו (ZOOZ) סייעו עד כה למאות ארגונים בארץ ובעולם לקדם חדשנות אסטרטגית, מוצרית וטכנולוגית. נשמח לסייע גם לכם. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר לשיחת הכרות ראשונית ולהזמנת ליווי.

  • מנהל חדשנות ראשי (CINO): תפקיד בכיר האחראי על קביעת והובלת סדר היום של החדשנות בארגון, והבטחת יישור קו עם יעדים עסקיים אסטרטגיים.

משרות חדשנות אינן מוגבלות לחברות טכנולוגיה בלבד; הן נפוצות יותר ויותר במגזרים מסורתיים כמו בריאות, פיננסים, מזון, אנרגיה, תחבורה, קמעונאות, טכסטיל, חינוך וממשל, מה שמשקף את החשיבות האוניברסלית של חדשנות בכל ענפי המשק.


בחזרה לראש העמוד



משרות חדשנות ליד ביתי

משרות חדשנות ליד ביתי

מציאת משרות הקשורות לחדשנות באזור מגוריכם יכולה להיות הזדמנות מרגשת לעסוק בעבודה יצירתית ומשמעותית. להלן מספר טיפים ומשאבים שיעזרו לכם לאתר משרות חדשנות בקרבת מקום.

  • פורטל משרות מקוון: אתרים בינלאומיים כמו Indeed, LinkedIn, Glassdoor ו-Monster, ואתרים ישראליים כמו AllJobs, דרושים, ג'וב מאסטר, ג'וב נט, ו-JobInfo, מאפשרים לכם לחפש משרות לפי מילת מפתח ומיקום. השתמשו במונחים כמו "חדשנות", "פיתוח מוצר" או כותרות ספציפיות כגון "מנהל חדשנות" כדי למצוא רשימות רלוונטיות.

  • אתרי אינטרנט של חברות: חברות רבות מפרסמות משרות פתוחות באתרי האינטרנט שלהן. אתרו ארגונים הידועים בתרבות החדשנות שלהם, או כאלו עם מחלקות חדשנות ייעודיות, ובידקו את מודעות הדרושים שלהם באופן קבוע.

  • רישות: השתתפו במפגשי תעשייה, כנסים וסמינרים הקשורים לחדשנות. קשרים עם אנשי מקצוע בתחום ועם עובדים שחברות נחשקות יכול לספק מידע פנימי על משרות פתוחות ולהניב הפניות והמלצות.

  • מרכזי חדשנות וחממות: מרכזי חדשנות, חממות ומאיצים מארחים לעתים קרובות חברות וסטארט-אפים המתמקדים בחדשנות. ייתכן שיש להם לוחות משרות או קשרים לחברות המחפשות כישרונות יצירתיים.

  • סוכנויות גיוס והשמה: סוכנויות מסוימות מתמחות בהשמת מועמדים לתפקידים יצירתיים, טכנולוגיים וחדשניים. רישום לסוכנויות אלו יכול לספק גישה להזדמנויות שלא פורסמו. למשרות בכירות יותר, בהנחה שיש לכם רקע מתאים, הסתייעו גם ב"ציידי ראשים".

  • מדיה חברתית: עקבו אחר חברות, מובילי חדשנות וקבוצות בתעשייה בפלטפורמות מדיה חברתית כגון פייסבוק ולינקדאין. לעתים קרובות משתפים במדיה החברתית משרות פתוחות, תובנות ועדכונים על פרויקטים חדשים שיכולים להוביל להזדמנויות עבודה.

זכרו, משרות חדשנות אינן מוגבלות לסטארט-אפים טכנולוגיים; הן נמצאות בכל ענפי המשק. התאמת החיפוש שלכם לתחומי העניין שלכם ולענפי התעשייה הנחשקים בעיניכם, יכולה לעזור לכם למצוא את תפקיד החלומות שלכם.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות לשדרוג הדרכות בחינוך

חדשנות לשדרוג הדרכות בחינוך

חדשנות ממלאת תפקיד קריטי בשינוי החינוך וההכשרה הארגונית, והופכת את הלמידה לנגישה, מרתקת ויעילה יותר. להלן דרכים מרכזיות שבהן חדשנות מעצבת מחדש את תחומי החינוך וההשכלה:

  • פלטפורמות למידה אלקטרונית: פלטפורמות למידה מקוונות מציעות הזדמנויות למידה גמישות ומקוונות, בקצב עצמי שניתן להתאים לצרכים אישיים, תוך שבירת מחסומים גיאוגרפיים להשכלה.

  • מִשְׂחוּק: שילוב אלמנטים מעולם עיצוב המשחקים בהכשרות מגביר את המעורבות והמוטיבציה, מה שהופך את הלמידה לאינטראקטיבית, מהנה, מדרבנת ו.. ממכרת יותר.

  • טכנולוגיות למידה אדפטיביות: טכנולוגיות דיגיטליות אלו מתאימות את התוכן וקצב הלמידה בהתאם לביצועי הלומד, ומספקות בכך חוויות למידה מותאמות אישית.

  • מציאות מדומה ורבודה (VR/AR): VR ו-AR יכולים לדמות סביבות מהעולם האמיתי ולאפשר בדרך זו חוויות למידה סוחפות, השימושיות במיוחד בתחומים הדורשים הכשרה מעשית (לדוגמא – סימולציות מעשיות).

  • בינה מלאכותית (AI) בחינוך: AI יכולה להפוך משימות אדמיניסטרטיביות לאוטומטיות עבור מחנכים, לספק שיעורים פרטיים ותמיכה לתלמידים, ולהציע תובנות לגבי דפוסי למידה כדי לשפר את התוצאות החינוכיות.

  • בלוקצ'יין לחינוך: טכנולוגיית בלוקצ'יין יכולה לאחסן בצורה מאובטחת רשומות חינוכיות, מה שמקל על אימות כישורים ושיתוף אישורים בין מוסדות.

  • כלי למידה שיתופית: כלים כמו פורומים מקוונים, ועידת וידאו וחללי עבודה דיגיטליים משותפים מקלים על שיתוף פעולה בין תלמידים ומורים, ללא קשר למיקום. פעילות זו צברה תאוצה משמעותית בעקבות הצורך ללמידה ומפגשים מרחוק במהלך מגיפת הקורונה, עם צמיחה של יישומים כגון ZOOM, Google Meet ו-Microsoft Teams.

חדשנויות בחינוך והכשרה לא רק משפרות את ההכשרות הארגוניות, אלא אף מכינות את הלומדים לעתיד בו הסתגלות ולמידה לכל החיים הן המפתח.


בחזרה לראש העמוד



שמות של תפקידים בחדשנות

שמות של תפקידים בחדשנות

תחום החדשנות בארגונים התפתח באופן דרמטי, והוביל להופעתם של תפקידים ותארים חדשים, המשקפים את החשיבות ההולכת וגוברת של יצירתיות, חשיבה אסטרטגית וקידמה טכנולוגית. תפקידים אלה לא רק מגדירים את אחריותו של הנושא בתפקיד בקידום החדשנות, אלא גם מדגישים את הגישות המגוונות שחברות נוקטות בהן כדי להישאר תחרותיות ורלוונטיות בשוק המשתנה ללא הרף.

להלן מבט על כמה משמות-התפקידים בתחום החדשנות שהפכו נפוצות יותר ויותר במבנה התאגידי של ימינו:

  • מנהל חדשנות ראשי (CInO): תפקיד ניהולי בכיר, האחראי על הגדרת והובלת אסטרטגיית החדשנות של החברה. אדם זה עובר בין מחלקות כדי לטפח תרבות של חדשנות, ומוודא שהחברה תישאר בחזית הקידמה בתעשייה.

  • דירקטור לחדשנות: דומה למנהל חדשנות ראשי אך בדרך כלל בארגונים קטנים יותר או במחלקות ספציפיות. תפקיד זה כרוך בהובלת סדר היום של חדשנות ושילוב שיטות עבודה חדשניות ברחבי הארגון.

  • מנהל חדשנות: מפקח על תהליך החדשנות בתוך הארגון, מהשלב הרעיוני ועד לביצוע. הוא אחראי על ניהול פרויקטים של חדשנות, עידוד שיתוף פעולה בין צוותים, קידום בנק הרעיונות, ומדידת התוצאות של מאמצי החדשנות.

  • מנהל חדשנות מוצרים: מתמקד ספציפית בפיתוח מוצרים חדשים או בשיפורים במוצרים קיימים. תפקיד זה כרוך במחקר שוק, עיצוב מוצר ותיאומים עם צוותי הנדסה ושיווק.

  • אסטרטג חדשנות: עובד על פיתוח ויישום אסטרטגיות המקדמות חדשנות בתוך הארגון. הוא מנתח מגמות שוק, מזהה הזדמנויות לצמיחה וממליץ על כיוונים אסטרטגיים.

  • יזם תושב: משובץ בתוך החברה, ופועל כיזם פנימי, תוך מינוף תובנות עמוקות מהתעשייה וכישורי יזמות, לפיתוח מודלים עסקיים, מוצרים או שירותים חדשים בארגון. הוא מופקד על קידום חדשנות יזמית, על ידי חשיבה ופעולה כמו מייסד סטארט-אפ חיצוני, תוך גישה למשאבים ורשתות קשרים של הארגון. תפקיד זה נפוץ למשל בקרנות הון-סיכון, ומסייע ליזמים המייסדים של חברות הפורטפוליו שלהן.

  • מבשר חדשנות (Innovation Evangelist): תפקיד זה אחראי על קידום ותמיכה בתרבות של חדשנות בתוך הארגון ומול לבעלי עניין חיצוניים. מבשרי חדשנות פועלים להשראת עובדים, משתפים בסיפורי הצלחה ומתקשרים את ערך החדשנות באמצעות פלטפורמות וערוצים שונים. הם ממלאים תפקיד מפתח בבניית התלהבות, ובתמיכה ביוזמות חדשניות ברחבי החברה.

  • יועץ חדשנות: יועץ חיצוני או פנימי המייעץ בנוגע לתהליכים, אסטרטגיות ותרבויות המעוררות חדשנות. לעתים קרובות יועצי חדשנות מנחים סדנאות, קורסים והכשרה, ומספקים הדרכות על שיטות עבודה מומלצות לניהול חדשנות.
    • יועצי החדשנות שלנו (ZOOZ) סייעו עד כה למאות ארגונים בארץ ובעולם לקדם חדשנות אסטרטגית, מוצרית וטכנולוגית. נשמח לסייע גם לכם. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר לשיחת הכרות ראשונית ולהזמנת ליווי.


  • אנליסט חדשנות: אחראי על מחקר וניתוח נתונים כדי לזהות מגמות, תובנות והזדמנויות לחדשנות. תומך בקבלת החלטות על ידי מתן המלצות מבוססות ראיות.

  • מהנדס חדשנות: מתמקד בפיתוח הטכני של מוצרים או פתרונות חדשניים. תפקיד זה דורש רקע חזק בהנדסה וטכנולוגיה, בשילוב עם כישורי פתרון בעיות יצירתיים.

  • מומחה חשיבה עיצובית (Design Thinker): מתמחה ביישום מתודולוגיית חשיבה עיצובית לפתרון בעיות מורכבות וקידום חדשנות. הוא מקדם סדנאות ומשתף פעולה עם צוותים לפיתוח פתרונות ממוקדי משתמש.

  • מוביל חדשנות דיגיטלית: מתמקד במינוף של טכנולוגיות דיגיטליות ליצירת תהליכים, מוצרים או שירותים חדשים או משופרים. הוא נשאר מעודכן במגמות טכנולוגיות ומוביל יוזמות של טרנספורמציה דיגיטלית.

  • מומחה חדשנות לקיימות: תפקיד זה מוקדש לפיתוח חדשנויות התורמות לקיימות סביבתית ואחריות חברתית. הוא עובד על יצירת מודלים עסקיים בני קיימא וחדשנות מוצר ידידותית לסביבה.

יצירת תפקידים אלו בתוך ארגונים מדגישה את ההכרה שחדשנות אינה פרויקט חד פעמי אלא ציווי אסטרטגי מתמשך הדורש מנהיגות ייעודית ומיומנויות מיוחדות. ככל שעסקים ממשיכים לנווט באתגרים ובהזדמנויות הנקראים לפיתחם לרבות טרנספורמציה דיגיטלית, תחרות גלובלית והתנהגויות משתנות של צרכנים, הביקוש לאנשי מקצוע בעלי מומחיות בתחום החדשנות צפוי לעלות. תפקידים אלו ממלאים תפקיד קריטי בהבטחה שחברות לא רק מסתגלות להווה, אלא אף ממוצבות היטב לעיצוב פני העתיד.


בחזרה לראש העמוד



מנהל חדשנות ראשי

מנהל חדשנות ראשי

תפקידו של מנהל חדשנות ראשי (CInO) או בפשטות מנהל החדשנות, הוא מרכזי בהכוונת והובלת אסטרטגיית החדשנות של ארגון והטמעת תרבות של חדשנות בכל הרמות. תפקיד ניהולי זה כולל זיהוי הזדמנויות חדשות לצמיחה, הנעת פיתוח של מוצרים ושירותים חדשניים והבטחה שהארגון יישאר תחרותי בסביבה העסקית המשתנה במהירות.


תחומי אחריות מרכזיים של מנהל חדשנות ראשי

  • מנהיגות אסטרטגית: פיתוח ויישום אסטרטגיית חדשנות מקיפה המתאימה ליעדים העסקיים הכוללים של הארגון. זה כולל קביעת יעדים ברורים לפעילויות חדשנות והבטחה שהם תורמים לצמיחה ארוכת טווח.

  • סוכן שינוי תרבותי: טיפוח תרבות של חדשנות בתוך הארגון על ידי קידום תקשורת פתוחה, שיתוף פעולה ונטילת סיכונים. מנהל החדשנות עובד על פירוק המחיצות הארגוניות ועידוד צוותים בין-מחלקתיים ומגוונים לחדש ביחד.

  • תובנות שוק וניתוח מגמות: מעקב אחר מגמות בתעשייה, טכנולוגיות מתפתחות ושינויים בשוק במטרה לזהות הזדמנויות לחדשנות. לשם כך נדרשת הבנה עמוקה של התחרות בענף, ויכולת לצפות הזדמנויות ואתגרים עתידיים.

  • שיתופי-פעולה ושותפויות: בניית קשרים עם שותפים חיצוניים, כגון סטארט-אפים, מכוני מחקר וארגונים אחרים, על-מנת לפתח יחד פתרונות חדשניים ולהביא ידע ונקודות מבט חדשות לארגון.

  • ניהול תיקים: פיקוח על תיקי הפרויקטים בתחום החדשנות, תוך הבטחת תמהיל מאוזן של יוזמות חדשנות אבולוציוניות (הדרגתיות) ורבולוציוניות (מפתיעות ומשבשות). אחריות זו כוללת, בין היתר, תעדוף פרויקטים, הקצאה יעילה של משאבים וניהול הסיכון הקשור להשקעות חדשנות.

  • מדידה והערכה: קביעת מדדים, לרבות מדדי ביצועים מרכזיים (KPI), במטרה למדוד את השפעת פעילויות החדשנות על ביצועי הארגון. מנהל החדשנות אחראי על מעקב אחר התקדמות, הערכת הצלחת פרויקטים של חדשנות, וקבלת החלטות מבווססות נתונים על-מנת להתאים את אסטרטגיית החדשנות בהתאם לצורך.

השפעת תפקיד מנהל החדשנות ראשי

נוכחותו של מנהל חדשנות ראשי משפיעה באופן משמעותי על יכולתו של ארגון לנווט במורכבות של הנוף העסקי המודרני. על ידי תמיכה בחדשנות ברמה ההנהלה, מנהלי חדשנות ראשיים מבטיחים שהחדשנות לא תיחשב כפעילות שולית וטקטית, אלא כפונקציה מרכזית ואסטרטגית המהווה חלק בלתי נפרד מהצלחת הארגון. מנהל החדשנות הראשי ממלא תפקיד מכריע בהפיכת רעיונות לתוצאות מוחשיות המניעות צמיחה, משפרות את התחרותיות ומטפחות תרבות ארגונית חושבת קדימה.



לסיכום, מנהל החדשנות הראשי הוא בעל חזון אסטרטגי וזרז לשינוי, המנחה את הארגון דרך נבכי ניהול החדשנות, ומבטיח שהחדשנות תישאר בלב האסטרטגיה והפעילות של הארגון.


בחזרה לראש העמוד



מוביל חדשנות

מוביל חדשנות

מנהיגות והובלת חדשנות היא היבט קריטי בהנעת קידמה ושינוי בתוך ארגונים. מוביל חדשנות אפקטיבי לא רק מטפח תרבות של יצירתיות וניסויים, אלא גם מספק כיוון אסטרטגי ומשאבים לתמיכה ביוזמות חדשניות.

להלן מבט מקרוב על תפקידם של מנהיגי חדשנות ומה שמייחד אותם.


הובלה עם חזון

  • מוביל חדשנות קובע חזון ברור ליעדי החדשנות של הארגון וסדרי העדיפויות שלו, תוך התאמתם לאסטרטגיה העסקית הכוללת.

  • לדוגמה, שרה בלייקלי, מייסדת Spanx, הפגינה מנהיגות בתחום החדשנות על ידי זיהוי חוסר בשוק למחטבים ומחוכים נוחים ומחמיאים, שאינם נראים מתחת לבגדים, ובעקבות זאת ההיא הובילה ומימשה חזון של יצירת מוצר מהפכני, ששינה בדיעבד את תעשיית האופנה עם הגישה החדשנית שלה למחטבים. השימוש שלה בבדים נושמים וקלים ובעיצובים חלקים שהעלימו קווים גלויים שינה את גישתה של התעשייה לבגדים תחתונים, והפכה את Spanx למותג חלוצי בתחום חדשנות האופנה.

עידוד יצירתיות

  • מובילי חדשנות מטפחים סביבה תומכת שבה העובדים מרגישים בעלי סמכות לחקור באופן אישי רעיונות חדשים ולקחת סיכונים מחושבים.

  • קחו לדוגמה את אד קאטמל של פיקסאר, שטיפח תרבות של יצירתיות ושיתוף פעולה, והוביל בכך לסרטי אנימציה פורצי דרך כמו "צעצוע של סיפור" ו"מוצאים את נמו".

תמיכה בניסויים

  • מובילי חדשנות מעודדים ביצוע של ניסויים, מספקים משאבים למחקר ופיתוח, ומאפשרים חקר של פתרונות חדשניים.

  • במעבדת X של גוגל, בראשות אסטרו טלר, נערכו פרויקטים של "יריות ירח" כמו Google Glass ו-Project Loon, תוך דחיפה של גבולות החדשנות באמצעות ניסויים שאפתניים.

אימוץ גיוון

  • מובילי חדשנות אפקטיביים מטפחים גיוון מחשבתי ומעודדים נקודות מבט מגוונות כדי להניע חדשנות.

  • ג'יני רומטי מ-IBM קידמה גיוון והכלה בחברה, וטיפחה חדשנות בארגון על ידי מינוף החוזקות ונקודות המבט הייחודיות של עובדים מרקעים שונים.

הסתגלות לשינוי

  • מובילי חדשנות מסתגלים לשינויים ומתמודדים עם חוסר וודאות תוך גילוי חוסן ועמידות, ובעזרת חיפוש מתמיד אחר הזדמנויות חדשות לחדשנות.

  • סטיה נדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, אימץ חשיבה של צמיחה והוביל את טרנספורמציית החברה על ידי העברת המיקוד שלה לעבר מחשוב ענן וחדשנויות המונעות על ידי AI.

לסיכום, מובילי חדשנות ממלאים תפקיד מרכזי בעיצוב עתיד הארגונים על ידי טיפוח תרבות של חדשנות, העצמת צוותים לדחוף גבולות והנעת יוזמות אסטרטגיות המובילות לתוצאות בעלות אימפקט והשפעה גדולה. על ידי גילום תכונות מנהיגות חזונית ואימוץ עקרונות היצירתיות והתמיכה בניסויים וחקר, הם סוללים את הדרך לחדשנות טרנספורמטיבית ולצמיחה בת-קיימא.


בחזרה לראש העמוד



הדרכות חדשנות

הדרכה בחדשנות

הדרכת חדשנות היא מסע טרנספורמטיבי המצייד אנשים וארגונים במתודולוגיות, כלים, גישות ועקרונות הדרושים כדי להצטיין בסביבה העסקית הדינמית של ימינו. מתוך הכרה בתפקיד הקריטי של חדשנות בשמירה על תחרותיות וקידום צמיחה, הכשרות שאנו (ZOOZ) מעבירים בתחום החדשנות משלבות עשרות שנים של תובנות מעשיות, במסגרת תוכנית מובנית שנועדה לשחרר את הפוטנציאל היצירתי והחשיבה האסטרטגית של המשתתפים. להלן תיאור של מרכיבים טיפוסיים להכשרות חדשנות כלל ארגוניות.


בניית היסודות

הקמת בסיס לידע בתחום החדשנות

  • היכרות עם עקרונות החדשנות, כולל הגדרות, חשיבות החדשנות וסוגי חדשנות.

  • סקירה כללית של מחזור החיים של החדשנות, מהשלב הרעיוני ועד ליישום, מסחור והפצה.

  • הבנת תפקידה של חדשנות במסגרת האסטרטגיה והיעדים העסקיים הרחבים יותר.

חשיבה ותרבות

טיפוח סביבה התורמת לחדשנות

  • טכניקות לטיפוח תרבות של חדשנות, כולל שיטות מנהיגות, אסטרטגיות תקשורת פננים-ארגונית, ומערכות תגמול.

  • הדרכה בפיתוח חשיבה של צמיחה בקרב עובדים, תוך הדגשת חוסן, פתיחות לשינויים וערך המשוב ולמידה מכישלונות.

  • סדנאות חשיבה יצירתית ופתרון בעיות, תוך שימוש בגישות כמו חשיבה המצאתית, חשיבה עיצובית ומתודולוגיית Lean Startup.

Pixar Animation Studioניתוח מקרה: Pixar Animation Studios

  • הארגון: Pixar Animation Studios, אמריוויל, קליפורניה, ארה"ב.
  • תיאור כללי: "Pixar University" של פיקסאר היא תוכנית הכשרה מקיפה המציעה לעובדים בכל המחלקות הזדמנות להשתתף בשיעורים על סיפור סיפורים (storytelling), אנימציה, אמנות ועוד, במטרה לטפח למידה ויצירתיות מתמשכות.
  • תכונות ייחודיות: עם למעלה מ-14 קורסים שונים המוצעים מדי שבוע, עובדים מעודדים לחקור תחומים מחוץ למומחיותם, תוך טיפוח תרבות של יצירתיות ושיתוף פעולה בין-תחומי.
  • תוצאות/השלכות:
  • תוצאות/השפעה: ליוזמה זו היה תפקיד מרכזי בשמירה על המוניטין של פיקסאר ככיצירתית וחדשנית. העובדים הביאו נקודות מבט חדשות לפרויקטים שלהם, ותרמו לסדרת הסרטים המצליחים של הסטודיו. התוכנית סייעה לשמור על תרבות ארגונית תוססת שבה חדשנות פורחת, ובכך היא ממחישה את הערך של השקעה בפיתוח עובדים.


תהליך ויישום

כלים מעשיים לניהול תהליך החדשנות

  • הדרכה מפורטת ומעשית על טכניקות העלאת רעיונות כגון SIT, SCAMPER, מיפוי מחשבות וכלי יצירתיות אחרים.

  • הדרכה באבות טיפוס ובדיקת קונספטים עם מוצרים מינימליים בני קיימא (MVPs) – במטרה לאסוף תובנות ולשכלל פתרונות.

  • אסטרטגיות לניהול פרויקטים יעיל בתחום החדשנות, לרבות מתודולוגיות זריזות (agile) ו-Scrum, במטרה לשפר את הגמישות והתגובתיות.

Zapierניתוח מקרה: Zapier

  • הארגון: Zapier (מטה החברה נמצא בסן פרנסיסקו, קליפורניה, ארה"ב, והעבודה מתבצעת ברובה מרחוק).
  • תיאור כללי: Zapier, חברת אינטגרצייה של יישומי אינטרנט, מקדמת תרבות ייחודית של למידה עצמית, על ידי הצעת מלגה שנתית לכל עובד עבור ספרים, קורסים וכנסים, תוך עידוד צמיחה אישית ומקצועית בכל תחום עניין.
  • תכונות ייחודיות: כוח העבודה המרוחק לחלוטין של החברה משתתף בהאקתונים וירטואליים ומפגשי שיתוף ידע, תוך דגש חזק על ניסויים ולמידה מכישלון. מלגת הלמידה תומכת בעובדים בחקר טכנולוגיות ומתודולוגיות חדשות.
  • תוצאות/השלכות: גישתה של Zapier הובילה לצוות מסתגל וחדשני ביותר המסוגל לפתור בעיות במהירות ולבצע שיפור מתמיד. ההשקעה בלימודי העובדים לא רק שיפרה את שביעות רצון העובדים, אלא גם תרמה לצמיחתה והצלחתה של החברה בביצוע אוטומציה של תהליכי עבודה עבור עסקים ברחבי העולם. מקרה מבחן זה מדגים את היעילות של העצמת עובדים המאפשרת להם להוביל בעצמם את מסעות החדשנות שלהם, כולל בצוותים קטנים ומרוחקים.


מדידה ושיפור

אומדן והערכת מאמצי החדשנות וקידום צמיחה מתמשכת

  • קביעת מדדים, לרבות מדדי KPI, למעקב אחר האפקטיביות של יוזמות החדשנות והשפעתן על יעדי הארגון.

  • תהליכי שיפור מתמיד, שנועדו לחדד אסטרטגיות חדשנות על סמך נתוני ביצועים ולולאות משוב.

  • מינוף טכנולוגיות מידע וניתוח נתונים לשם תמיכה בקבלת החלטות מושכלת וחשיפת הזדמנויות חדשות לחדשנות.

הצטרפות לתוכנית הדרכה בתחום החדשנות היא לא רק לשם רכישת מיומנויות חדשות; מדובר בשינוי האופן שבו ארגונים חושבים וניגשים לאתגרים והזדמנויות. באמצעות הדרכה מובנית ומקיפה זו, אנשים וצוותים לומדים לנווט במורכבות תהליך החדשנות בביטחון, יצירתיות ותובנה אסטרטגית.

המטרה הסופית היא להטמיע חדשנות ב-DNA של הארגון, ולהבטיח שהוא יישאר זריז, חושב קדימה ומוכן להצלחה בשוק המשתנה ללא הרף. מסע זה לקראת חדשנות שיטתית כרוך במחויבות ללמידה, בהסתגלות ובתהליכי צמיחה ושינוי מתמשכים, המאפשרים לארגונים לא רק לשרוד, אלא אף לשגשג מול שינויים.


בחזרה לראש העמוד



סדנאות חדשנות

סדנאות חדשנות

סדנאות חדשנות הן מפגשים סוחפים ואינטראקטיביים שנועדו לשחרר את הפוטנציאל היצירתי בתוך צוותים וארגונים, תוך טיפוח תרבות של חדשנות ושיתוף פעולה. סדנאות אלו חיוניות בסביבה העסקית המהירה של ימינו, שבה היכולת לחדש במהירות וביעילות מבדילה חברות מהמתחרים שלהן. על ידי רתימת צוותים מגוונים, סדנאות חדשנות מקלות על חילופי רעיונות, מאתגרות חשיבה קונבנציונלית ומעודדות משתתפים לחקור פתרונות חדשניים ומקוריים לבעיות מורכבות.


מרכיבים מרכזיים של סדנאות חדשנות אפקטיביות

  • השתתפות מגוונת: הבטחת שילוב של משתתפים מתפקידים ודרגים שונים בתוך הארגון, במטרה להביא נקודות מבט ומומחיות שונות לשולחן.

  • מפגשי העלאת רעיונות מונחים: סיעור מוחות מודרך ותרגילי העלאת רעיונות, תוך שימוש בשיטות כמו SIT, חשיבה עיצובית, SCAMPER וששת כובעי חשיבה - מאפשר לייצר בנק רעיונות גדול.

  • אתגרי פתרון בעיות: תוך התמקדות באתגרים עסקיים או הזדמנויות ספציפיות, סדנאות חדשנות ממנפות טכניקות יצירתיות לפתרון בעיות על-מנת לחקור פתרונות פוטנציאליים.

  • אבות טיפוס ובדיקות: עידוד של פיתוח מהיר של אבות טיפוס לרעיונות נבחרים, ולאחר מכן בדיקה ולולאות משוב, במטרה לשכלל ולעבות את הרעיונות והקונספטים הגולמיים.

  • סביבה שיתופית: יצירת מרחב בטוח ופתוח שבו המשתתפים מרגישים בנוח לשתף רעיונות ולספק משוב בונה, ללא חשש משיפוטיות.
  • הנחיה מקצועית: הפעילות מובלת על ידי מנחים מנוסים שיכולים להנחות דיונים, לגרות ליצירתיות ולשמור על הקבוצה ממוקדת ביעדי הסדנה.

  • תוצאות מעשיות: סיום הסדנא תוך הגדרת צעדים ברורים להמשך, הקצאת אחריות וקביעת לוחות זמנים ליישום הרעיונות שנוצרו במהלך הסדנה.

סוגי סדנאות חדשנות

סדנאות חדשנות יכולות להשתנות באופן משמעותי במיקוד, פורמט וקהל היעד שלהן. כל סדנא נועדה לתת מענה לצרכים ויעדים ספציפיים בתוך מערכת האקולוגית של החדשנות. הבנת סוגי הסדנאות השונים שנעשה בהן שימוש, יכולה לעזור לארגונים לבחור את הגישה המתאימה ביותר לטיפוח חדשנות בארגון בצורה יעילה.

להלן פירוט על סוגים שונים של סדנאות חדשנות.


1. סדנאות תיאורטיות לעומת סדנאות מעשיות

  • סדנאות תיאורטיות: התמקדות בהיבטים הרעיוניים והבסיסיים של חדשנות, כולל תיאוריות, מודלים ומסגרות. אידיאלי לבניית הבנה משותפת של עקרונות החדשנות, ולהכשרות בסיסיות.

  • סדנאות מעשיות: דגש על פעילויות מעשיות, יישומים בעולם האמיתי ופיתוח מיומנויות מעשיות. המשתתפים עובדים על פרויקטים או אתגרים אמיתיים מעולם עבודתם, תוך יישום מה שהם לומדים בזמן אמת.

2. צוות חשיבה ייעודי לעומת הכשרה המונית

  • סדנאות ל"סיירות" מקצועיות: קבוצות עבודה קטנות מקצועיות וממוקדות, המתמודדות עם אתגרים ספציפיים או בוחנות הזדמנויות חדשנות חדשות. מדובר בצוותים המתמחים עם הזמן בחדשנות יועדה להם (אסטרטגית, מוצרית, ארגונית, טכנולוגית, תהליכית, וכו') ויוצרים בכך "סיירת נבחרת" שצברה ניסיון מעשי, הטמיעה כלים ושיטות עבודה המותאמים לצרכיה, ומקדמת את החדשנות בתחומה.

  • סדנאות הכשרה המונית: מיועדות לקהל גדול יותר, ומיועדות להחדיר רמת ידע ומיומנויות בסיסית בחדשנות ברחבי הארגון כולו. מפגשים אלו עוסקים יותר בהפצת תרבות של חדשנות מאשר בחשיבה אסטרטגית עמוקה.

  • לפירוט על סדנאות לסיירות לעומת הכשרות המוניות – ראו מאמר: איך הופכים ארגון לחדשני.

3. סדנאות לפי סוג החדשנות

  • סדנאות חדשנות אסטרטגית: סדנאות מעשיות, לרוב להנהלה, המתמקדות בפיתוח אסטרטגיות עסקיות חדשניות, כגון אסטרטיית אוקינוס כחול, איתור כיווני צמיחה אסטרטגיים (לדוגמא - כניסה לשווקים חדשים או לקטגוריות מוצרים חדשות), פיתוח מודלים עסקיים חדשים, ועוד.

  • סדנאות פתרון בעיות (PS): סדנאות המלמדות ומטמיעות כלים לפיצוח בעיות ואתרגרים לוגיסטיים וטכנולוגיים, לרוב לצוותי חשיבה של מהנדסים, תוך איפיון בעיות אמת ופיתוח פתרונות מקוריים על מנת להתגבר עליהן, וכתוצאה מכך לאפשר התייעלות משמעותית, פריצות דרך טכנולוגיות, והוספת ערך מהותי ללקוחות.

  • סדנאות פיתוח מוצרים חדשים (NPD): מוקדשות להעלאת, פיתוח ובדיקת רעיונות למוצרים או שירותים חדשים, לרוב בהשתתפות צוותי חשיבה עם אוריינטציה שיווקית, לצד מעט אנשי תפעול או טכנולוגייה היכולים לאשר את ההתכנות המעשית של הרעיונות המפותחים בסדנאות אלה. סינון וקידום הרעיונות יכול להתבצע בהרכב מצומצם, ולעיתים בכיר יותר.

  • סדנאות שילוב בין-מחלקתי: מכוונות לפירוק המחיצות הארגוניות על ידי שילוב עובדים ממחלקות שונות לשם שיתוף פעולה ביוזמות חדשנות. סדנאות אלו יכולות לטפח גישה משולבת ומערכתית יותר לחדשנות.

  • סדנאות חדשנות ממוקדות לקוח: התמקדות בהבנה והזדהות עם צרכי וחוויות הלקוחות כדי להניע חדשנות. לעתים קרובות נעשה שימוש בטכניקות כמו מיפוי מסע לקוחות, ופיתוח פרסונות.

  • סדנאות חקר טכנולוגיות: מוקדשות לחקר טכנולוגיות מתפתחות ויישומיהן הפוטנציאליים בתוך הארגון. סדנאות אלו יכולות לעזור בזיהוי הזדמנויות לחדשנות טכנולוגית.

  • סדנאות חדשנות לקיימות: התמקדות בפיתוח חדשנויות התורמות לקיימות סביבתית ואחריות חברתית. סדנאות אלו מיישרות את מאמצי החדשנות עם יעדי הקיימות.

4. הדרכה פנימית לעומת ארגונים מרובים

  • סדנאות פנים-ארגוניות: נערכות בתוך ארגון בהשתתפות עובדים ונמהלים שלו, מותאמות לענף, לתרבות, לאתגרים וליעדי חדשנות הייחודיים של הארגון. סדנאות אלו הינן לרוב מעשיות, עוסקות בפתרונות אמת ומייצרות ערך עבור הארגון, ומטפחות שיתוף פעולה פנימי ויישור קו אסטרטגי.

  • סדנאות חוץ-ארגוניות: משלבות משתתפים ממספר רס של ארגונים, ולא פעם מתעשיות או מגזרים שונים. סדנאות אלו מציעות את היתרון של הפריה הדדית של רעיונות והזדמנויות לרישות, ומטיבן עוסקות בעיקר בהקניית כלים ותיאוריה בתחום החדשנות, אאך המשתתפים מתרגלים גם בעיות אמת מהארגון שלהם.

סדנאות חדשנות ליד ביתך

להלן מקורות מומלצים למציאת סדנאות חדשנות באזור מגוריכם

  • Eventbrite: פלטפורמה זו מארחת מגוון רחב של אירועים, כולל סדנאות. תוכלו לחפש "סדנאות חדשנות" ולסנן לפי מיקום כדי למצוא אירועים בקרבת מקום. בקרו ב-Eventbrite

  • Meetup: פלטפורמה זו מעולה לאיתור קבוצות ואירועים המבוססים על תחומי עניין ספציפיים. חפשו קבוצות חדשנות או יזמות באזור מגוריכם, שלעתים קרובות מארחות סדנאות ואירועי רישות. בקרו ב-Meetup.

  • אוניברסיטאות ומכללות מקומיות: מוסדות להשכלה גבוהה רבים מציעים סדנאות וסמינרים הפתוחים לקהל הרחב או לקהילה שלהם. בדקו את אתרי האינטרנט של אוניברסיטאות בקרבת מקום, ואת מרכזי היזמות או החדשנות שלהם.

  • מרכזי חדשנות וחללי עבודה משותפים: חללים אלו מארחים לעתים קרובות סדנאות ואירועים המיועדים לקהילת הסטארט-אפים והחדשנות המקומית. חפשו חללי עבודה משותפים ומרכזי חדשנות בעירכם ובדקו את לוחות האירועים שלהם.

  • ארגונים מקצועיים ולשכות מסחר: ארגונים הקשורים לעסקים וטכנולוגיה מארגנים לעתים קרובות סדנאות וסמינרים בנושא חדשנות. לשכת המסחר המקומית שלכם עשויה גם להחזיק במידע על סדנאות עסקיות קרובות. כמו כן, מומלץ לבדוק את ההדרכות והקורסים של מכון היצוא ושל התאחדות התעשיינים, המציעים השתתפות גם למי שאינו חבר בהם, והשתתפות מוזלת לחברים. אצלנו ב-ZOOZ, העברנו לא פעם קורסים והרצאות בנושא חדשנות במסגרות אלה.

  • מדיה חברתית ופורומים מקוונים: פלטפורמות כמו LinkedIn, Facebook וטוויטר יכולות להיות שימושיות למציאת אירועים ברשת המקצועית שלכם. הצטרפו לקבוצות הקשורות לחדשנות ויזמות, או עקבו אחר עמודים המשתפים אירועים.

  • ספריות ומרכזי קהילה: אל תשכחו לבדוק ספריות, מתנ"סים ומרכזי קהילה מקומיים, שלעתים מארחים סדנאות בנושאים מגוונים, כולל טכנולוגיה וחדשנות עסקית.

שש סדנאות חדשנות מצטיינות, ברחבי העולם


1. סדנאות LEGO® Serious Play®

  • מיקום: גלובלי.

  • תיאור כללי: LEGO® Serious Play® היא טכניקה מודרכת לחשיבה, תקשורת ופתרון בעיות עבור ארגונים, באמצעות לבני LEGO®. סדנאות אלה מתוכננות לשפר חדשנות וביצועים עסקיים על סמך האמונה שכולם יכולים לתרום לדיון, להחלטות ולתוצאה.

  • תכונות ייחודיות: השיטה מעודדת משתתפים להביע את מחשבותיהם באמצעות בניית דגמי לגו, תוך טיפוח חשיבה יצירתית ותרגול פתרון בעיות בצורה לא מסורתית ומרתקת.

  • תוצאות/השפעה: ארגונים רבים ברחבי העולם דיווחו על פריצות דרך בגיבוש צוות, בפיתוח אסטרטגיה ובתכנון פרויקטים של חדשנות בעקבות השתתפות בסדנאות LEGO® Serious Play®, מה שממחיש את היכולת של סדנאות אלה לטפח יצירתיות וחשיבה אסטרטגית.

2. תוכנית הקונספטים המתקדמים והחדשניים של נאס"א (NIAC)

  • מיקום: ארה"ב.

  • תיאור כללי: תוכנית NIAC תומכת במחקרים בשלב מוקדם של מושגים חדשניים היכולים להשפיע באופן משמעותי על משימתה של נאס"א בחקר החלל. הסדנאות בתוכנית זו מאגדות מדענים, מהנדסים ומחנכים במטרה לחקור רעיונות חזוניים באמצעות תהליך קפדני של ביקורת עמיתים.

  • תכונות ייחודיות: התוכנית מעודדת הצעות שאינן רק מחוץ לקופסה אלא גם מחוץ לעולם הזה, פשוטו כמשמעו, ומטפחות שילוב ייחודי של חדשנות מדעית ודמיון המבוסס על השערות לא מוכחות.

  • תוצאות/השפעה: ל-NIAC היה תפקיד מרכזי בחקר קונספטים עתידניים, כגון כריית אסטרואידים ובתי גידול בחלל העמוק. תוכנית NIAC ממחישה את הערך של השקעה במחקר בעל סיכון גבוה ותגמול גבוה, שיכול להגדיר מחדש את חקר החלל.

3. שבוע חשיבה עיצובית וחדשנות של Future London Academy

  • מיקום: לונדון, בריטניה.

  • תיאור כללי: תוכנית סוחפת זו מיועדת ליזמים יצירתיים, מעצבים ומנהיגים עסקיים, מתמקדת בחקר חשיבה עיצובית (design thinking) וחדשנות, ונערכת בלב לונדון, אחת מבירות העיצוב בעולם.

  • תכונות ייחודיות: המשתתפים עוסקים בסדנאות, הרצאות וביקורי סטודיו כדי ללמוד על אסטרטגיות עיצוב פורצות דרך ישירות מחדשנים מובילים וממנהלים יצירתיים של חברות ידועות כגון גוגל, פייסבוק וסטודיו העיוצב פנטגרם.

  • תוצאות/השפעה: המשתתפים עוזבים עם הבנה מקיפה של איך ניתן ליישם חשיבה עיצובית מתקדמת כדי לפתור אתגרים מורכבים, לצד תובנות ואסטרטגיות פעולה לקידום חדשנות בתוך הארגונים או הפרקטיקות שלהם.

4. תוכנית הפתרונות הגלובליים של אוניברסיטת סינגולריות

  • מיקום: עמק הסיליקון, קליפורניה, ארה"ב.

  • תיאור כללי: אוניברסיטת סינגולריות מציעה תוכנית אינטנסיבית המאגדת מנהיגים, יזמים ואנשי טכנולוגיה מרחבי העולם, שנועדה לפתח פתרונות לאתגרים גלובליים גדולים באמצעות טכנולוגיות מערי מַעֲרִיכיות (אקספוננציאליות).

  • תכונות ייחודיות: התוכנית מדגישה חשיבה משבשת, ויישום של טכנולוגיות מתקדמות כמו AI, ננוטכנולוגיה וביוטכנולוגיה - במטרה להתמודד עם סוגיות גלובליות קריטיות.

  • תוצאות/השפעה: בוגרי התוכנית השיקו סטארט-אפים ויוזמות מצליחות, המתמודדים עם בעיות בתחום הבריאות, הקיימות הסביבתית והחינוך, והדגימו בכך את כוחה של הטכנולוגיה והחשיבה החדשנית ליצירת השפעה גלובלית חיובית.

5. סדנאות חשיבה עיצובית של IDEO

  • מיקום: גלובלי.

  • תיאור כללי: IDEO, חברה גלובלית לעיצוב וחדשנות, מציעה סדנאות המלמדות את מתודולוגיית החשיבה העיצובית הנודעת שלה, שמטרתה טיפוח יצירתיות, אמפתיה וחדשנות בפתרון בעיות.

  • תכונות ייחודיות: סדנאות הן אינטראקטיביות ביותר, וכוללות פיתוח אבות טיפוס מהירים ותרגילי עיצוב ממוקדי משתמש, המעוררים משתתפים לחשוב ולפעול באופן יצירתי.

  • תוצאות/השפעה: ארגונים שהשתתפו בסדנאות של IDEO מדווחים על שיפורים משמעותיים בגישתם לחדשנות, לצד יכולת משופרת לייצר פתרונות ממוקדי משתמש ולטפח תרבות של יצירתיות ושיתוף פעולה.

6. סדנאות חדשנות שיטתית מאת ZOOZ

  • מיקום: גלובלי.

  • תיאור כללי: סדנאות הדגל שלנו (ZOOZ), המתמקדות בחדשנות אסטרטגית, חדשנות מוצרים ושירותים או פתרון בעיות טכנולוגיות. סדנאות אלה מיועד לצוותי חשיבה פנימיים, ומתמקדות בפיתוח פתרונות אמיתיים ורלוונטיים לארגון.

  • תכונות ייחודיות: סדנאות שיטתיות ומעשיות ביותר. עבור כל שלב בתהליך החדשנות, אנו משתמשים בעקרונות, מסגרות וכלי חשיבה היעילים והמתאימים ביותר (מתוך מגוון רחב של כלים ושיטות). השיטות, כלי-החשיבה והעקרונות מוצגים תחילה לצד עשרות דוגמאות מהעולם האמיתי. בעקבות לימוד כל כלי, מיישמים אותו מיישית בסדנא עצמה על סוגיות אמיתיות של החברה, במטרה לפתח פתרונות מעשיים וברי-קיימא עבור הארגון.

  • תוצאות/השפעה: מאות ארגונים ברחבי העולם השתתפו בסדנאות חדשנות שיטתית™, ובעקבות זאת פותחו אלפי המצאות, מוצרים ושירותים חדשים, לצד אסטרטגיות צמיחה, ופתרונות טכנולוגיים מקוריים ומוצלחים. בנוסף, ארגונים שעברו סדנאות אלו הטמיעו תהליכי ניהול חדשנות המאפשרים להם להוביל ולהפתיע שוב ושוב את השוק ואת המתחרים.

  • לפרטים נוספים: קראו עוד על סדנאות חדשנות שיטתית, או צרו איתנו קשר.

סדנאות חדשנות הן לא רק פעילות לצורך העלאת רעיונות; הן עוסקות גם בטיפוח חשיבה של שיפור וחידוש מתמיד. באמצעות מפגשים אלו, המשתתפים לומדים לאמץ ולהאיץ שינויים, לחשוב אחרת ולגשת לבעיות מנקודת מבט רעננה.

למיומנויות והטכניקות הנלמדות בסדנאות חדשנות יש יתרונות מרחיקי לכת. סדנאות חדשנות משפרות את שיתוף הפעולה בצוות, מניעות צמיחה ארגונית ובונות תרבות גמישה המסוגלת לנווט במורכבות הנוף העסקי המודרני. ככאלה, סדנאות חדשנות הן כלי רב ערך במאגר של כל ארגון השואף לשמור על יתרון תחרותי ולטפח תרבות של חדשנות מתמשכת.


בחזרה לראש העמוד



ליווי בתחום החדשנות

מעוניינים בתהליכי חדשנות שיטתית בארגון שלכם?

רוצים לקדם אחד או יותר מהנושאים הבאים?

  • פיתוח מוצרים ושרותים חדשים
  • יצירת, ניהול, סינון וקידום בנק רעיונות
  • טיפוח חדשנות ויצירתיות כלל ארגונית
  • התייעלות ופריצות דרך טכנולוגיות
  • חדשנות אסטרטגית ופיתוח כיווני צמיחה משמעותיים

הצטרפו למאות ארגונים ועסקים בארץ ובעולם להם סייענו בתחום החדשנות.
נשמח לעמוד לרשותכם, ולעזור גם לכם להתחדש ולצמוח.

לפרטים ותיאום שיחת הכרות - צרו איתנו קשר!.

בחזרה לראש העמוד
תמונת אווירה

יצירת קשר

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות: מייל: [email protected] טלפון: 09-9585085 פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328