תמונת אווירה

יצירת קשר

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות: מייל: [email protected] טלפון: 09-9585085 פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

חשיבה המצאתית: חדשנות שיטתית עם שיניים

שישה כלי חשיבה לחיזוי מוצרים עתידיים

התפרסם בעיתון TheMarker בשביעי לאוגוסט 2000
מאת: ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ

א. חשיבה המצאתית שיטתית - התוצאות מדברות בפני עצמן

מאמר זה מציג שיטה לפיתוח מוצרים חדשים בעזרת שינויים פשוטים של מרכיבים ומשתנים הקשורים למוצר קיים. התיאוריה שבבסיס גישה זו נקראת SIT (חשיבה המצאתית שיטתית), ומוסברת במאמרים אחרים (1-3). החל משנת 1995, חברות רבות יישמו את שיטת החשיבה ההמצאתית בכל רחבי העולם, והמציאו והחדירו בעזרתה עשרות מוצרים ושרותים חדשים שזכו להצלחה רבה.

יתרון אחד של שיטת החשיבה ההמצאתית הוא התמקדות במוצר עצמו (ולא בצרכי השוק). גישה זו עלולה להראות כשגויה, אבל בפועל מחוללת פלאים, ומניבה:

  1. העלאת רעיונות פנים-ארגונית, בדרך ישירה, מהירה מאוד, וזולה יחסית
  2. רעיונות מקוריים ומפתיעים, שאינם ניתנים לחיזוי על ידי הלקוחות
  3. רעיונות ישימים, שמימושם דורש שינויים פשוטים למדי של המוצר
  4. מוצרים חדשים הזוכים לציון גבוה במבחני-תפיסה ובמבחני-שוק
  5. יכולת ניבוי של 80% ויותר מהמוצרים העתידיים בשנים הקרובות

חשיבה המצאתית שיטתית לפיתוח מוצרים חדשים כוללת שישה תהליכים מוגדרים ליצירת שינויים במוצר. תהליכים אלה מכונים "כלי-חשיבה". במאמר זה אתאר בקצרה את ששת כלי-החשיבה, תוך התמקדות במוצר פשוט אחד - מברשת השיניים.

מברשת שיניים ייחודית
מברשת שניים ייחודית

עבור כל כלי חשיבה אתאר את השינויים שהוא יוצר; אתן דוגמאות למברשות שיניים קיימות שעברו כבר שינויים מסוג זה; ולבסוף איעזר בכלי-החשיבה על מנת לנבא חידושים עתידיים בתחום מברשות השיניים.


SIT חשיבה המצאתית, היא נגזרת של שיטת ARIZ (ראה בביבליוגרפיה, 4-5).
ייתכן שאתה מכיר את שיטת TRIZ, נגזרת אחרת של שיטת ARIZ.


ב. "הוספת מימד" למשתנים של מברשת השיניים

"הוספת מימד", כלי החשיבה ההמצאתית הראשון שיודגם להלן, היא גם הכלי האפקטיבי ביותר מבין השישה. השימוש בהוספת ממד מניב, לעיתים קרובות, יותר רעיונות מאשר השימוש בכל כלי החשיבה האחרים גם יחד.

הוספת מימד מתמקדת במשתנים של המוצר (למשל - אורך המברשת, צבע, וכו') ובמשתנים של סביבת המוצר (למשל - סוג משחת השיניים, גיל המשתמש, וכו'). כשמשתמשים בכלי חשיבה זה, יש לנסות ליצור תלות חדשה בין שני משתנים הקשורים למוצר.

שינויים מסוג זה מאפיינים חידושים רבים שכבר קיימים במברשות שיניים, לרבות החידושים הבאים (המשתנים מסומנים בקו-תחתון ):

  1. ראש משולש (הרוחב הולך וקטן עם האורך) - מאפשר גישה נוחה לאזורים שקשה להגיע אליהם.
  2. קצה פעיל (שערות קשות וארוכות יותר בקצה הראש) - מאפשר גישה וניקוי יעיל של החלק האחורי של השן.
  3. שני סוגי שערות (קשות במרכז, רכות בצדדים) - להקטנת הסיכון של גרימת נזק לחניכיים.
  4. סמן החלפה (צבע כחול בשערות הדוהה עם [זמן] השימוש) - מורה מתי יש להחליף את המברשת, בגלל שנשחקה ויעילותה פחתה (ומגדיל את צריכת מברשות השיניים בעשרות מונים!).
ראש משולש, קצה פעיל
ראש משולש, קצה פעיל
שני סוגי שערות
שני סוגי שערות
סמן החלפה
סמן החלפה

חידושים עתידיים במברשות שיניים, תוך שינויים מסוג זה (הוספת מימד), עשויים לכלול, בין היתר:

  1. חור למשחה (שערות קצרות יותר במרכז הראש) - לקיבוע ואחיזה משופרת של משחת השיניים (האם משחת השיניים שלך נופלת לפעמים מהמברשת? האם נאלצת אי-פעם לנגב אותה מהרצפה?)
  2. משטח שערות בשיפוע 45 מעלות (השערות הולכות ומתקצרות עם הרוחב) - לאכיפת צחצוח בזווית המומלצת
  3. סמן אי-שימוש (ידית הופכת לאדומה כשעוברות 12 שעות ללא שימוש במברשת) - להתריע על הרגלי ניקיון לקויים (ולהגברת הצריכה...)

יתכן שאחדים מהחידושים הנ"ל וחידושים שיוזכרו בהמשך המאמר כבר הומצאו (אינני מומחה למברשות שיניים). בכל מקרה, מומחים יכולים להוסיף ממדים אחרים בקלות רבה, ולהעלות עשרות רעיונות נוספים תוך שימוש בכלי חשיבה זה.

לקריאת החלק השני של המאמר - המשך כאן.

חלק I | חלק II | חלק III | חלק IV

חדשנות שיטתית

מעוניינים בפיתוח בסיוע בפיתוח מוצרים חדשים ובתהליכי חדשנות?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, [email protected].