יעדי החדשנות

28 לפברואר 2024
מאת ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ

יעדי החדשנות

מאמר זה הינו חלק מסידרת מאמרים המספקת מידע מפורט ועדכני על חדשנות. במאמר ספציפי זה, המתמקד ביעדי החדשנות תוכלו לקרוא על:


למאמרים נוספים בנושא חדשנות, ראו את תפריט הנושאים.




ערך החדשנות

ערך החדשנות

הבנת ערך החדשנות חיונית לארגונים המבקשים להישאר תחרותיים ורלוונטיים בנוף העסקי המשתנה במהירות של ימינו. חדשנות מוסיפה ערך במגוון דרכים, ומניעה צמיחה, יעילות ובידול.

להלן מבט מקרוב על ערך החדשנות וכיצד הוא משפיע על ארגונים.


הנעת צמיחה

  • חדשנות מזינה צמיחה על ידי יצירת מוצרים, שירותים ומודלים עסקיים חדשים העונים על צרכים והעדפות משתנים של לקוחות.

  • לדוגמה, Airbnb שיבשה את תעשיית האירוח על ידי הצגת פלטפורמה המחברת מטיילים עם מקומות לינה ייחודיים, והניעה צמיחה על ידי ניצול של כלכלה שיתופית.

שיפור יעילות

  • טכנולוגיות ותהליכים חדשניים מייעלים את הפעילות, מפחיתים עלויות ומשפרים את הפרודוקטיביות, ובכך מובילים ליעילות רבה יותר.

  • הגישה החדשנית של טסלה לייצור כלי רכב חשמליים, לרבות Gigafactories וקווי ייצור אוטומטיים, אפשרה לחברה להגיע לרמות גבוהות יותר של יעילות וסקיילביליות.

בידול מהמתחרים

  • חדשנות מאפשרת לארגונים לבדל את עצמם מהמתחרים על ידי הצעת הצעות ערך וחוויות ייחודיות.

  • עיצוב המוצר, ממשק המשתמש והמערכת האקולוגית החדשניים של אפל היקנו לה בידול בר-קיימא בתעשיית הטכנולוגיה התחרותית, והניעו נאמנות לקוחות ומנהיגות שוק.

פתרון אתגרים מורכבים

  • פתרונות חדשניים מתמודדים עם הזדמנויות ואתגרים מורכבים, החל מקיימות סביבתית ועד לשירותי בריאות ולבעיות חברתיות.

  • The Ocean Cleanup, שנוסדה על ידי בויאן סלאט, פיתחה טכנולוגיות חדשניות להסרת זיהום פלסטיק מאוקיינוסים בעולם, תוך התמודדות עם אתגר סביבתי עולמי דחוף.

יצירת ערך לבעלי עניין

  • חדשנות מייצרת ערך לבעלי עניין, כולל לקוחות, עובדים, משקיעים וקהילות, על-ידי מתן יתרונות מוחשיים ותוצאות חיוביות.

  • מחויבותה של פטגוניה לשיטות עבודה בנות קיימא ואתיות, יחד עם יוזמות חדשניות כמו תוכנית Worn Wear שלה, יוצרת ערך ללקוחות, עובדים וסביבה, מטפחת נאמנות למותג ומקדמת השפעה חברתית.

לסיכום, ערך החדשנות חורג הרבה מעבר לפיתוח מוצר וייצור הכנסות. חדשנות מניעה צמיחה, יעילות, בידול והשפעה חברתית, וממצבת ארגונים בעמדת מפתח להצלחה וקיימות ארוכות טווח. על ידי הכרה ומינוף התועלת שבחדשנות, ארגונים יכולים להישאר צעד אחד קדימה ולשגשג בסביבה עסקית יותר ויותר תחרותית ודינמית.


בחזרה לראש העמוד



האם ניתן למדוד חדשנות?

האם ניתן למדוד חדשנות?

מדידת חדשנות חיונית לארגונים המעוניינים לייעל את תהליכי החדשנות והאסטרטגיות שלהם. בעוד שחדשנות יכולה לעיתים להצטייר לעיתים כבלתי מוחשית, קיימים למעשה מדדים ואינדיקטורים שונים שניתן להשתמש בהם כדי למדוד אותה:

  • הוצאות מו"פ: סכום הכסף המושקע במחקר ופיתוח הוא מדד מסורתי למדידת תשומות חדשנות. באופן דומה, חברות המשקיעות יותר מ-10% מהכנסותיהן במו"פ מוגדרות לעתים קרובות כחברות "הייטק".
    • מבחינה היסטורית, החברות שהוציאו הכי הרבה על מו"פ כוללות: אמזון, אלפבית (גוגל), פולקסווגן, סמסונג ומיקרוסופט.

  • פעילות פטנטים: מספר הפטנטים שהוגשו ואושרו יכול להצביע על התפוקה החדשנית של חברה ועל רמת המקוריות והחדשנות של הפתרונות שלה.
    • חברות עם פעילות פטנטים גבוהה מבחינה היסטורית כוללות לרוב את: IBM, סמסונג, קנון, Huawei וקוואלקום.

  • מחזור פיתוח מוצר: המהירות בה חברה יכולה להפוך רעיון למוצר הניתן לשיווק מהווה מדד ליעילות החדשנות שלה.
    • חברות הידועות במחזורי פיתוח מוצרים מהירים פועלות בדרך כלל במגזרי טכנולוגיה, כגון תוכנה ואלקטרוניקה צרכנית (למשל, אפל, גוגל).

  • תכולת צנרת החדשנות: מספר הפרויקטים או המוצרים בפיתוח, ומגוון הרעיונות בקנה בתיק החדשנות, יכולים להעיד על פוטנציאל הצמיחה העתידי. זה נכון במיוחד עבור חברות תרופות, שבהן צינור התרופות בפיתוח שלהן משפיע ישירות על שווי השוק שלהן.
    • חברות הזוכות לא פעם לשבחים בנוגע לצנרת החדשנות שלהן כוללות חברות תרופות (למשל – פייזר ונוברטיס), חברות טכנולוגיה (למשל – טסלה ו-SpaceX) וספקיות של מוצרי צריכה (למשל - פרוקטר אנד גמבל ויוניליבר).

  • תוצאות עסקיות של החדשנות: מכירות ממוצרים חדשים, או נתח השוק שנתפס על ידי פתרונות חדשניים, יכולים להדגים את ההשפעה הכלכלית של החדשנות של חברה. אחוז ההכנסות הנובעות ממוצרים ושירותים חדשים (בני 1-5 שנים, תלוי בתעשייה ובמשך מחזור המכירה) הוא מדד נפוץ למדידת מידת החדשנות של חברה.
    • חברות טכנולוגיה כמו אפל וסמסונג, כמו גם חברות תרופות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון ורוש, מדגישות לעתים קרובות את יכולתן לייצר חלקים משמעותיים מהכנסותיהן ממוצרים חדשים.
    • מבחינה היסטורית, כ-33% מהמכירות השנתיות של 3M מגיעות ממוצרים שנוצרו בחמש השנים האחרונות. מדד זה משובץ ביעדים האסטרטגיים של 3M, והוא אחד מהכוחות המניעים בתרבות החדשנות החזקה שלהם.

  • משוב של לקוחות: ציוני שביעות רצון לקוחות ומשוב על מוצרים ושירותים חדשים יכולים לספק תובנות לגבי הערך הנתפס של חידושים שונים.
    • לפי מדד שביעות רצון הלקוחות האמריקאי (ASCI) בשנת 2024, 14 החברות המובילות עם ציוני ASCI הגבוהים ביותר כוללות את הארגונים הבאים (בעיקר ספקי שירותים):
      • USAA (בנק לאנשים הקשורים לצבא)
      • Chich-fill-A ו-Jimmy John's (מסעדות מזון מהיר)
      • Costco, H-E-B, Publix ו-Trader Joe's (כולם סופרמרקטים)
      • AB InBev (מבשלת בירה)
      • Chewy (קמעונאית מקוונת)
      • קוקה קולה וקיוריג ד"ר פפר (משקאות קלים)
      • נייקי וסקצ'רס (נעלי ספורט)
      • טויוטה (מכוניות)

  • מעורבות עובדים: אחוז העובדים המשתתפים באופן פעיל בתוכניות חדשנות משקף את מחויבות הארגון לטיפוח תרבות חדשנית.

  • למידה וצמיחה: מדדי למידה ארגונית, כגון מספר מפגשי ההכשרה או המיומנויות שנרכשו, יכולים להצביע על יכולתה של חברה לחדשנות מתמשכת.

על ידי מעקב אחר מדדים אלו ומדדים רלוונטיים אחרים, ארגונים יכולים לקבל תמונה ברורה יותר של ביצועי החדשנות שלהם ולקבל החלטות מושכלות כדי לשפר את יכולות החדשנות שלהם.


בחזרה לראש העמוד



מפת דרכים לחדשנות

מפת דרכים לחדשנות

מפת דרכים לחדשנות היא תוכנית אסטרטגית המתארת כיצד ארגון יטפח ויישם חדשנות כדי להשיג את מטרותיו ארוכות הטווח. היא משמשת כמדריך לניווט בתהליך הפיכת רעיונות יצירתיים לתוצאות מוצלחות.


רכיבים מרכזיים של מפת דרכים לחדשנות

  • חזון ויעדים: הגדרת המטרה הסופית של מאמצי חדשנות ומה הארגון מבקש להשיג.

  • תחומים אסטרטגיים: זיהוי תחומי המיקוד לחדשנות, כגון פיתוח מוצר, חוויית לקוח או יעילות תפעולית.

  • תעדוף: קביעת אילו רעיונות או פרויקטים להמשיך בהתבסס על השפעתם הפוטנציאלית, היתכנותם והתאמתם ליעדים האסטרטגיים.

  • תהליכים וכלים: קביעת המתודולוגיות והכלים שבהם ישתמשו לניהול ויישום פרויקטים של חדשנות.

  • מדדים ומדדי KPI: קביעת אינדיקטורים מדידים למעקב אחר התקדמות והערכת יעילות פעילויות החדשנות.

  • תפקידים ואחריות: הבהרת מי אחראי על קידום חדשנות בתוך הארגון והגדרת תפקידיהם.

  • לוח זמנים: יצירת לוח זמנים עם אבני דרך לניהול קצב החדשנות והבטחת ביצוע בזמן.

  • הקצאת משאבים: הקצאת המשאבים הדרושים, כולל תקציב, כוח אדם וטכנולוגיה, לתמיכה ביוזמות חדשנות.

  • ניהול סיכונים: זיהוי סיכונים וחסמים פוטנציאליים לחדשנות ותכנון כיצד להתמודד איתם.

  • ניטור והתאמות: קביעת נקודות ביקורת לבדיקת התקדמות וביצוע התאמות נחוצות למפת הדרכים לפי הצורך.

מפת דרכים יעילה לחדשנות אינה מסמך סטטי אלא מסגרת דינמית המתפתחת עם צרכי הארגון והסביבה החיצונית. היא דורשת מחויבות מכל רמות הארגון ותרבות המאמצת שינוי ושיפור מתמיד. יחד עם זאת, חשוב להגדיר אותה בגירסתה ההתחלתית מראש, לפני שמתחילים בפעילויות החדשנות, על מנת שתשמש מסגרת להתנעת תהליכי חדשנות שיטתיים בארגון בצורה מוסכמת ומושכלת.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות לשם חדשנות

חדשנות לשם חדשנות

המונח "חדשנות לשם חדשנות" מתייחס למרדף אחר רעיונות, מוצרים או תהליכים חדשים ללא מטרה אסטרטגית ברורה או ניסיון ליישר קו עם יעדי הארגון. בעוד שניסויים ויצירתיות הם מרכיבים חיוניים של תרבות חדשנית, באופן אידיאלי, חדשנות צריכה להיות מונעת על ידי רצון לפתור בעיות אמיתיות, לשפר את היעילות או לנצל הזדמנויות חדשות.


למה חדשנות צריכה להיות מכוונת מטרה ולא רק לשם חידוש

  • הקצאת משאבים: משאבים הם סופיים, והשקעה בחדשנות ללא מטרה ברורה יכולה להוביל לבזבוז זמן, כסף ומאמץ.

  • רלוונטיות לשוק: חדשנויות שאינן מתייחסות לצורך אמיתי בשוק או לבעיית לקוח לא צפויות להצליח או לספק ערך.

  • חוסר התאמה אסטרטגית: המשך חדשנות ללא הבחנה וללא יתרונות ברורים המתכנסים יחד לכדי בבידול ברור ותומכים בכך במיתוג של העסק יכול להסיט את המיקוד מסדרי עדיפויות אסטרטגיים, לדלל מאמצים, להחליש מותגים, ולהוביל לחוסר התאמה אסטרטגית.
    • לדוגמא: כשוולוו החלה לעצב מכוניות במראה ספורטיבי יותר ועם מנוע עוצמתי יותר, זה פגע בבידוק שלה כמובילת הבטיחות בעולם התחבורה.


  • בלבול לקוחות: הכנסת שינויים או מוצרים חדשים ללא הרף יכולה לבלבל ולהרחיק לקוחות.

  • קיימות: חדשנות לשמה עשויה להביא להצלחות קצרות מועד שאינן בנות קיימא בטווח הארוך.

כדי להבטיח שמאמצי החדשנות יהיו משפיעים ובני קיימא, ארגונים צריכים להתמקד בחדשנות מכוונת מטרה המותאמת ליעדים האסטרטגיים, מחזקת את הבידול והמיצוב שלהם בשוק, מתמודדת עם בעיות אמיתיות ורלוונטיות ללקוחות שלהם, ובדרך זו מספקת ערך מוחשי ללקוחות ולבעלי עניין.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות למטרות רווח

חדשנות למטרות רווח

הפיכת חדשנות לרווח היא המטרה הסופית עבור עסקים רבים, תוך הקפדה על כך שרעיונות וקידמה יצירתיים יובילו לתועלת כלכלית.


איך לגשר על הפער בין חדשנות לרווחיות

  • התאמה לביקוש: לוודא שחדשנויות עונות על הצרכים והרצונות של השוק. הבנת דרישות ומגמות צרכניות יכולה להנחות את פיתוח המוצרים והשירותים שאנשים מוכנים לשלם עבורם.

  • הצעת ערך: לנסח בבירור את הערך שהחדשנות שלכם מביאה ללקוחות. הצעת ערך חזקה יכולה לבדל את ההצעה שלכם מהמתחרים ולהצדיק מחיר פרימיום.

  • סקיילביליות: לשקול את מדרגיות החדשנות כבר מההתחלה. רעיונות שניתן להרחיב בקלות נוטים מטיבם לייצר רווחים הרבה יותר משמעותיים.

  • הגנה על קניין רוחני: הגנה על החידושים שפיתחתם באמצעות פטנטים, סימנים מסחריים או זכויות יוצרים יכולה למנוע חיקוי ולאפשר לכם למנף את ההשקעה שלכם לתקופה ארוכה יותר, לפתוח דלתות לשיתופי-פעולה עם מפיצים וקניינים ואפילו מתחרים, ולייצר הון אינטלקטואלי ובכך להשביח את שווי הארגון.

  • פיתוח, ייצור ואספקה יעילים: ייעול תהליכי פיתוח, רכש, ייצור ואספקה כדי למזער עלויות פיתוח והשקת חידושים תוך שמירה על איכותם. התייעלות בהבאת חדשנויות לעולם יכולה לשפר משמעותית את הרווחיות.

  • שותפויות אסטרטגיות: שיתוף פעולה עם שותפים יכול להרחיב את טווח ההגעה של החדשנות שלכם, לפתוח שווקים חדשים ולחלוק עלויות פיתוח ושיווק, ובכך להגדיל את שולי הרווח.

  • שיפור מתמיד: לחדד ולשפר את החדשנות שלכם ללא הרף בהתבסס על משוב לקוחות ושינויים בשוק. הישארות צעד אחד קדימה יכולה לשמור על רווחיות לאורך זמן.

  • שיווק אפקטיבי: לפתח אסטרטגיית שיווק משכנעת המתקשרת את היתרונות של החדשנות שלכם לקהל היעד שלכם. מודעות והבנה של המוצר שלך הם קריטיים להנעת מכירות.

על ידי התמקדות בהיבטים אלו, ארגונים יכולים להבטיח שהחדשנויות שלהם לא רק תורמות להתקדמות בתחומן אלא גם מניעות הצלחה פיננסית.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות עם תַּכְלִית

חדשנות עם תַּכְלִית

חדשנות עם מטרה חורגת מחידוש גרידא, בכך שהיא שואפת להתמודד עם בעיות משמעותיות מהעולם האמיתי, לשפר חיים ולתרום לשיפור חברתי, סביבתי או כלכלי. מדובר ביצירת ערך ואימפקט החורגים מעבר למטרות הפנימיות של הארגון, ונוגעים בסוגיות רחבות יותר כמו קיימות, הכלה, צמצום פערים בחברה ורווחת הקהילה.


איך להניע חדשנות עם מטרה?

  1. זיהוי אתגרים מרכזיים: להתחיל בהבנה עמוקה של האתגרים העומדים בפני החברה, הסביבה או קהילות ספציפיות. ליישר את מאמצי החדשנות עם אתגרים אלו כדי להבטיח רלוונטיות והשפעה.

  2. מעורבות בעלי עניין: לשתף פעולה עם בעלי עניין, כולל לקוחות, קהילות ושותפים בתעשייה, כדי לקבל תובנות לגבי צרכיהם ונקודות המבט שלהם. גישה שיתופית זו מבטיחה שחדשנויות יהיו מבוססות על הקשרים מהעולם האמיתי.

  3. מינוף מומחיות בין-תחומית: שילוב ידע מתחומים שונים יכול להוביל לפתרונות פורצי דרך המתמודדים עם בעיות מורכבות באופן הוליסטי.

  4. התמקדות בפתרונות בני קיימא: לתעדף חדשנויות המציעות תוצאות בנות-קיימא, תוך התחשבות בהשפעות הסביבתיות, החברתיות והכלכליות שלהן בטווח הארוך.

  5. מדידת השפעה: לפתח מדדים להערכת ההשפעה החברתית, הסביבתית והכלכלית של החדשנויות שלך. מדדים כאלה תורמים להבנת הערך האמיתי של החדשנות, ומכווינים שיפורים נוספים.

  6. תקשורת שקופה: לשתף את המטרות, התהליכים והתוצאות שלכם באופן גלוי עם כל בעלי העניין. שקיפות בונה אמון ומטפחת קהילת תומכים סביב מאמצי החדשנות שלכם.

  7. התחייבות ללמידה מתמשכת: לגשת לחדשנות בענווה, תוך הכרה בכך שפתרון בעיות מורכבות דורש למידה, הסתגלות וסבבי משוב-ושיפור חוזרים ונשנים.

חדשנות עם מטרה לא רק מניעה הצלחה עסקית, אלא אף תורמת לבניית עתיד טוב יותר. הבשורות הטובות בהקשר זה הן שמחקרים הראו שמיזמי אימפקט (הנמדדים בשורת רווח כפולה – רווח לארגון לצד רווח לחברה/לקהילה/לסביבה) הינם בממוצע רווחיים יותר ממיזמים הפועלים אך ורק למטרות רווח.


בחזרה לראש העמוד



מדדי ביצוע מרכזיים (KPIs) לחדשנות

מדדי ביצוע מרכזיים (KPIs) לחדשנות

מדדי ביצועים מרכזיים (KPI) לחדשנות עוזרים לארגונים למדוד את היעילות וההשפעה של פעילויות החדשנות שלהם. בהקשר זה, ראוי להזכיר את האימרה - "מה שאינו מדיד, אינו מנוהל". בהתאם, קביעת מדדי KPI ברורים הינה חיונית לניהול מוצלח של החדשנות בארגון, לרבות קבלת החלטות מושכלת, יישור מאמצי חדשנות עם יעדים אסטרטגיים, ומעקב אחר התקדמות.


מדדי KPI נפוצים למדידת חדשנות

  • הוצאות מו"פ כאחוז מהמכירות: מדד זה מציין כמה מההכנסות מושקעות מחדש במחקר ופיתוח, ומשקף את מחויבות החברה לחדשנות.
    • מגזרי התרופות והטכנולוגיה מובילים לעתים קרובות: חברות פארמה כמו רוש ומרק מוציאות חלק משמעותי ממכירותיהן על מו"פ, כאשר האחוזים עולים לרוב על 15%. בטכנולוגיה, חברות מובילות כמו אלפבית (חברת האם של גוגל) ומיקרוסופט מקצות גם הן חלק גדול מההכנסות שלהן למו"פ.

  • מספר פטנטים שהוגשו/אושרו: מעקב אחר פטנטים יכול לספק תובנות לגבי התפוקה של רעיונות חדשים. בנוסף הוא מאפשר התמקדות של הארגון בהגנה על הקניין הרוחני שלו.
    • IBM מובילה בעקביות במספר הפטנטים המאושרים בארה"ב, עם כמה אלפי פטנטים מדי שנה, בעוד סמסונג מדורגת גבוה בהגשות פטנטים ברחבי העולם ומדגימה בכך את מחויבותה לחדשנות.

  • הכנסות ממוצרים או שירותים חדשים: מדידת אחוז ההכנסות הכוללות שנוצרו ממוצרים או שירותים שהושקו בתוך פרק זמן מוגדר (1-5 שנים בהתאם לתעשייה). מדד זה מעיד על ההשפעה הפיננסית של החדשנות בארגון.
    • חלק משמעותי מהכנסות אפל מגיע ממוצרים שלא היו בשוק לפני חמש שנים, דבר המדגים את יכולתה של החברה לחדש ולמסחר בהצלחה שוב ושוב.

  • זמן הגעה לשוק: משך הזמן מייצור רעיונות ועד להשקת מוצר, תוך הדגשת יעילות תהליך החדשנות.
    • זארה, הידועה במחזורי פיתוח מוצרים מהירים, יכולה להעביר עיצובים מלוח השרטוט למדפי החנויות תוך מספר שבועות בלבד, הרבה יותר מהר מקמעונאי אופנה מסורתיים. הדבר מקנה לה יתרון משמעותי, כי לקוחות יודעים שבכל שבוע ימצאו בזארה דברים חדשים שגם יעלמו משם במהירות (מה שמניע אותם הוא שילוב של פחד מהחמצה, ורצון לרכוש אופנה ייחודית ובלעדית שאין לאחרים).

  • חוזק צנרת החדשנות: מעריך את מספר הרעיונות או הפרויקטים בשלבי פיתוח שונים, תוך אומדן ההשפעה העתידית הפוטנציאלית של תיק החדשנות.
    • עם שטף תמידי של שרותים, מוצרים ומיזמים חדשים, אמזון מדגימה צנרת חדשנות חזקה ומגוונת, מספרים (כמובן) ואלקטרוניקה צרכנית ועד פתרונות מחשוב בענן ושירותי בריאות.

  • מעורבות העובדים בחדשנות: אחוז העובדים המשתתפים באופן פעיל בתוכניות חדשנות, המעידה על תרבות החדשנות בארגון.
    • 3M, הידועה בכך שהיא מאפשרת לעובדים להקדיש 15% מזמנם לפרויקטים עצמאיים, ונהנית משיעור גבוה של מעורבות של עובדיה במאמצי-חדשנות, ולכן גם משפע של מוצרים חדשים מוצלחים כגון פתקי ה-PostIt.

  • שביעות רצון של לקוחות ומשוב על הצעות חדשות: מדדים אלה בוחנים תגובות (כמותיות ואיכותיות) של הלקוחות למוצרים או שירותים חדשים (למשל במסגרת השקה מצומצמת או פיילוט) יכולה לספק הערכות להיענות עתידית למוצרים אלה בשוק ולוודא עד כמה את החידושים המקודמים אכן רלוונטיים ומתאימים כמענה לצרכי הלקוחות.
    • טסלה זוכה באופן קבוע לציונים גבוהים בסקרי שביעות רצון לקוחות, במיוחד עבור כלי הרכב החשמליים החדשניים שלה ותכונותיהן הממוקדות בלקוחות, מה שמצביע על חדשנות אפקטיבית במענה על צרכי הצרכן.

  • החזר על השקעה בחדשנות (ROI2): מדד זה משווה את הרווחים מפעילויות הקשורות לחדשנות לעלויות הפיתוח והמסחור, ומספק אומדן ישיר לתשואה הפיננסית.
    • קשה לקבוע נתונים מדויקים באופן פומבי, אך חברות כמו נטפליקס, שעברו מהשכרת DVD לסטרימינג, ואז ליצירת תוכן, ראו תשואות משמעותיות על השקעות החדשנות שלהן, כפי שמעידים צמיחת השוק והערכת השווי שלהן.

בחירת מדדי KPI נכונים דורשת הבנה של המטרות וההקשר הייחודיים של אסטרטגיית החדשנות של כל ארגון. יש לבדוק ולהתאים את המדדים הללו באופן קבוע לפי הצורך, כדי להבטיח שהם יישארו מותאמים ליעדים המתפתחים ולתנאי השוק.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות לרמת אפס (Innovation to Zero)

חדשנות לרמת אפס (Innovation to Zero)

חדשנות לרמת אפס" (Innovation to Zero) מתייחסת למטרה השאפתנית של השגת אפס פליטות, פסולת, תאונות דרכים, או השפעות שליליות אחרות באמצעות שיטות עבודה ופתרונות חדשניים. מושג זה צבר תאוצה במגזרים שונים, לרבות אנרגיה, תחבורה וייצור, שכן ארגונים שואפים למזער את טביעת הרגל הסביבתית שלהם ולתרום לעתיד שהינו יותר בר קיימא.

להלן מבט מקרוב על חדשנות לרמת אפס וההשלכות שלה.


אפס פליטות

  • טכנולוגיות ושיטות עבודה חדשניות השואפות לחסל או להפחית משמעותית את פליטת גזי החממה, כגון פחמן דו חמצני, מתאן וחנקן תת-חמצני, כדי להילחם בשינויי האקלים.

  • לדוגמה, כלי רכב חשמליים ופתרונות האנרגיה הסולארית של טסלה תורמים להפחתת פליטות פחמן מתחבורה וייצור חשמל, תוך קידום המעבר לכלכלה דלת פחמן.

  • הערה: בראייה כוללת, אין להסתפק רק במדידת הפליטה של הרכבים החשמליים עצמם, אלה לבחון גם כמה פליטת פחמן נדרשה בייצור החשמל שמטעין את הבטריות של הרכבים החשמליים. במילים אחרות, על מנת להשיג אפס פליטות באמת, יש לוודא שמדובר באפס פליטות במלוא שרשרת הערך

אפס פסולת

  • חדשנויות בניהול פסולת ויעילות משאבים שואפות למזער את ייצור הפסולת ולמקסם את המיחזור ושימוש חוזר בחומרים.

  • Loop, פלטפורמת קניות מעגלית, משתפת פעולה עם מותגים מובילים כדי להציע מוצרים באריזות לשימוש חוזר, תוך ביטול פסולת אריזות חד פעמיות וקידום אורח חיים של אפס פסולת.

  • הערה: גם במקרה זה, על מנת להגיע באמת ליעד של אפס פסולת, יש לוודא שהאריזות אכן נמסרות נאספות מהלקוחות וממוחזרות לשימוש חוזר. האתגרים של חינוך הצרכנים למסור אריזות למחזור, לוגיסטיקת האיסוף וניקוי האריזות, וכמות הסבבים שניתן לבצע מחזור מונעים מלהגיע ליעד של אפס פסולת, או אפילו קרוב לכך...).

אפס נזק

  • ארגונים שואפים למנוע נזקים לאנשים, קהילות ולסביבה באמצעות אמצעי בטיחות חדשניים ואסטרטגיות להפחתת סיכונים.

  • בתעשיית הנפט והגז, חברות כמו Shell יישמו טכנולוגיות ושיטות עבודה חדשניות כדי לשפר את הבטיחות ולמנוע תקריות סביבתיות, כגון דליפות נפט ודליפות.

  • רכבים אוטונומיים מיועדים להפחית משמעותית את כמות הנפגעים בתאונות הדרכים (לרבות פגיעות באנשים, ברכב, וברכוש). כבר כיום, הפתרונות המובילים בתחום מצמצמים את כמות הנפגעים ומונעים טעויות אנוש. יחד עם זאת, היעד הרגולטורי שהוגדר לרכב אוטונומי הוא לפגוע פחות מאשר רכב עם נהג אנושי, אבל לא למנוע נפגעים לחלוטין.

אפס כריתת יערות

  • פתרונות חדשניים שואפים לעצור את כריתת היערות ולקדם שיטות שימוש בר-קיימא בקרקע, תוך שמירה על מגוון ביולוגי ושירותי מערכת אקולוגית.

  • תוכניות ההסמכה ויוזמות שרשרת האספקה החדשניות של Rainforest Alliance, לצד חינוך צרכנים להעדיף מוצרים התומכים בקיימות, עוזרות לחברות ולציבור לאמץ שיטות מיצוי אחראיות, להפחית את כריתת היערות ולקדם את שימור היערות יערות.

  • הערה: כמו במקרים האחרים שראינו ככאן, אפס כריתת יערות הוא יעד שטרם הושג. יחד עם זאת, בגידולים מסויימים, שתילת עץ חדש על כל עץ שנעקר או מת (או מעבר לגיזום בלבד), והקפדה על שימור איכות הקרקע (תוך למשל הוספת חומרים מזינים), עשוייה להביא לעמידה ביעד של אפס כריתת יערות.

אפס עוני

  • גישות חדשניות לפיתוח כלכלי והכללה חברתית שואפות למגר את העוני ולקדם שגשוג משותף.

  • מוסדות מיקרו-פיננסים כמו Grameen Bank ממנפים כלים ושירותים פיננסיים חדשניים כדי לספק גישה לאשראי ולהעצים קהילות מוחלשות, ולהוציא אותן מעוני.

  • פתרונות מערכתיים שיבצעו חלוקה מחודשת של עושר וישתמשו לדוגמא במיסוי של חברות רובוטיקה ו-AI, עשויים להבטיח בעתיד הכנסה בסיסית אוניברסלית לכל האזרחים, שתספיק לצרכי מחייתם (בלי קשר לסטטוס התעסוקתי שלהם). בדרך זו, היעד של "אפס עוני" עשוי להיות בר-השגה.

לסיכום, חדשנות לרמת אפס מייצגת חזון נועז ושאפתני ליצירת עולם בר-קיימא ושוויוני יותר. על ידי רתימת כוחה של חדשנות, ממשלות, ארגונים ויחידים יכולים לעבוד יחד כדי להתמודד עם אתגרים גלובליים דחופים ולהשיג התקדמות משמעותית לעבר אפס פליטות, פסולת, נזק, כריתת יערות ועוני.


בחזרה לראש העמוד



כלכלת חדשנות

כלכלת חדשנות

כלכלת חדשנות היא ענף בכלכלה המתמקד באופן שבו חדשנות משפיעה על הכלכלה וכיצד מדיניות כלכלית יכולה לעודד או לעכב חדשנות. היא משלבת אלמנטים של הנדסת תעשייה וניהול, פיתוח כלכלי, ותחומים אחרים - במטרה לנתח את תפקידה של החדשנות בהנעת צמיחה כלכלית, פרודוקטיביות ותחרותיות.


מושגים מרכזיים בכלכלת חדשנות

  • תיאוריית הצמיחה הפנימית (Endogeneous): תיאוריה זו גורסת שצמיחה כלכלית מונעת בעיקר על ידי גורמים פנימיים כמו התקדמות טכנולוגית וחדשנות, ולא על ידי גורמים חיצוניים כמו עלייה בכוח אדם או הון.

  • השפעות זולגות: חדשנות על ידי חברה או מגזר אחד יכולה להועיל לחברות או מגזרים אחרים על ידי יצירת הזדמנויות, טכנולוגיות או שווקים חדשים שאחרים יכולים לנצל, ובכך להוביל ליתרונות כלכליים נרחבים.
  • מערכות חדשנות: רשת המוסדות, המדיניות והעמדות התרבותיות התומכות או מעכבות חדשנות בתוך מדינה או אזור. מערכות חדשנות יעילות הן קריטיות לטיפוח מחקר, פיתוח ומסחור של טכנולוגיות חדשות.
    • בישראל לדוגמא, קרנות הון-סיכון ממשלתיות, טכנולוגיות צבאיות והאופי היזמי של הישראלים תרמו רבות לבניית מערכת אקולוגית של מיזמים טכנולוגיים, ולהפיכת המדינה ל-"Startup Nation".

  • זכויות קניין רוחני: מדיניות בנושא קניין רוחני משפיעה על חדשנות על ידי איזון הצורך להגן על זכויות הממציאים עם הצורך לעודד את הפצת רעיונות חדשים.
    • לדוגמה, האפשרות להגיש פטנט זמני (pending) מאפשרת לממציאים פרטיים במדינות רבות להגן על המצאותיהם בקלות ובעלות נמוכה מאוד (1,000-2,000 דולר בלבד). הם נהנים משנה של הגנה ועוד שנה הארכה, במהלכן ההמצאה מוסתרת מהציבור. בתקופה זו, הם יכולים לחפש מימון לפיתוח ומסחור ההמצאה, או למכור אותה כקניין רוחני לארגונים שיכולים להוציא אותה לפועל. בדרך זו, מונגשת לממציאים פרטיים האפשרות לתרום לקידמה האנושית.

  • מדיניות ממשלתית וחדשנות: תפקידה של הממשלה בתמיכה בחדשנות באמצעות מימון מחקר, מתן תמריצי מס, קביעת תקנות ידידותיות לחדשנות והשקעה בחינוך ותשתיות.

  • גלובליזציה וחדשנות: כיצד סחר עולמי ושיתוף פעולה בינלאומי משפיעים על תהליכי חדשנות והפצת טכנולוגיה מעבר לגבולות.

  • אי שוויון וחדשנות: הקשר בין חדשנות לאי שוויון כלכלי, לרבות האופן שבו חדשנויות יכולות ליצור או להקל על פערים.

כלכלת חדשנות מספקת תובנות יקרות ערך לגבי האופן שבו מדינות ועסקים יכולים למנף חדשנות כגורם מפתח לפיתוח כלכלי ויתרון תחרותי. היא מדגישה את החשיבות של יצירת סביבות המטפחות יצירתיות, מחקר והתקדמות טכנולוגית.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות אסטרטגית

חדשנות אסטרטגית

חדשנות אסטרטגית כרוכה בחשיבה מחדש על אסטרטגיות, מודלים ותהליכים עסקיים על-מנת ליצור ערך משמעותי ויוצא-דופן ללקוחות, לבעלי העניין ולארגון עצמו. מדובר באתגור הסטטוס קוו בשוק, ובחקירת דרכים אסטרטגיות חדשניות לפעול ולהתחרות.


סוגים של חדשנות אסטרטגית

  • הגדרה מחדש של הצעת הערך: חדשנות של הצעת הערך כדי לענות טוב יותר על צרכי הלקוחות או כדי להתייחס לפלחי שוק לא מנוצלים.

  • חדשנות במודל עסקי: שינוי האופן שבו העסק יוצר, מספק וצובר ערך, שיכול לכלול מקורות הכנסה חדשים, מודלי תמחור חדשים או גיוון של ערוצי הפצה.

  • חדשנות בתהליכים: שיפור תהליכים פנימיים כדי לשפר את היעילות, להפחית עלויות או לשפר את איכות המוצר, לעתים קרובות באמצעות אימוץ טכנולוגיות חדשות.

  • חדשנות משבשת: הכנסת מוצרים או שירותים המשבשים שווקים קיימים, ומאלצים מתחרים להסתגל או לצאת.

  • חדשנות ארגונית: שינוי תרבות הארגון, המבנה או תהליכי הניהול בו - כדי לטפח זריזות וגמישות (agility), שיתוף פעולה וחשיבה חדשנית מתמדת.

  • שותפויות אסטרטגיות: יצירת בריתות עם חברות אחרות, סטארט-אפים או מכוני מחקר כדי לשלב חוזקות, לחלוק סיכונים ולהאיץ את החדשנות.

  • שווקים חדשים: זיהוי וכניסה לשווקים גיאוגרפיים או דמוגרפיים חדשים שלא קיבלו שירות מספק או התעלמו מהם בעבר.

שיטות המסייעות לפתח חדשנות אסטרטגית

  • אסטרטגיית אוקיינוס כחול: מעודדת חברות ליצור מרחבי שוק חדשים או "אוקיינוסים כחולים" שאינם מנוצלים וחסרי תחרות, במקום להילחם על שווקים רוויים, או "אוקיינוסים אדומים". אסטרטגיית האוקיינוס הכחול מתמקדת באופן בולט ביצירת שווקים חדשים והגדרת מחדש של גבולות השווקים הקיימים, מה שהופך אותה למסגרת רבת עוצמה לפיתוח אסטרטגיות עסקיות חדשניות. לא פעם מדובר ביצירת תמהיל שיווק חדשני, או בפנייה ל"לא לקוחות".

  • חשיבה עיצובית (Design Thinking): גישה ממוקדת באדם לחדשנות המשלבת את צרכי האנשים, אפשרויות הטכנולוגיה והדרישות להצלחה עסקית. זה כרוך באמפתיה, אידיאציה וניסויים. בעוד שגישה זו ידועה בעיקר בחדשנות מוצרים ושירותים, חשיבה עיצובית יכולה גם ליידע חדשנות אסטרטגית על ידי הבנה עמוקה של צרכי הלקוחות וזיהוי דרישות שוק לא ממומשות. גישה ממוקדת לקוח זו יכולה להוביל לתובנות אסטרטגיות המגדירות מחדש קטגוריות או יוצרות מרחבי שוק חדשים.

  • Lean Startup: שיטה זו מתמקדת בפיתוח מוצרים ושירותים במחזורים קצרים כדי לגלות במהירות אם מודל עסקי מוצע הוא בר קיימא. זה כרוך בבניית מוצר מינימלי בר-קיימא (MVP), מדידת יעילותו בשוק במהירות, ולמידה האם לשנות כיוון או להמשיך. הדגש של שיטה זו על ניסויים מהירים, משוב מלקוחות וזריזות יכול לעזור לעסקים לשנות כיוון לכיוונים אסטרטגיים חדשים (pivot) במהירות, על סמך למידה מאומתת. היא יכולה לחשוף הזדמנויות ייחודיות לחדשנות אסטרטגית, במיוחד בשווקים המשתנים במהירות.

  • חדשנות משבשת: את המונח טבע קלייטון כריסטנסן, והוא מתחייס לתהליך שבו מוצר או שירות מתחילים בתחתית סולם הערך (comodity) אך בסופו של דבר צומח ו"בולע" מתחרים מבוססים הודות לכוח ייצור זול מחד, ולירידת הערך המוסף של המותגים המובילים מאידך. זוהי גישה אסטרטגית לחדשנות שיכולה להגדיר מחדש תעשיות שלמות.
    • לדוגמא: בתחום תנורי המיקרוגל, כשכל מכשירי המיקרו סיפקו פחות או יותר את התועלת המצופה מהם, המותגים בתחום איבדו מערכם (נעלם הבידול ביניהם), ומספר קטן של מפעלי ענק יעילים וזולים בסין החלו לספק תנורי מיקרוגל די זהים זה לזה לעולם כולו, כולל בקבלנות משנה לכל המותגים.

  • חדשנות פתוחה: מודל המדגיש שימוש ברעיונות חיצוניים ופנימיים ודרכים לשוק כאשר חברות מבקשות לקדם את הטכנולוגיה שלהן. זה מעודד שיתוף פעולה עם גורמים חיצוניים ויחידים כדי להניע חדשנות. על ידי מינוף רעיונות, טכנולוגיות ותובנות ממקורות חיצוניים, חברות יכולות למצוא הזדמנויות אסטרטגיות חדשות שלא היו מגלות באופן פנימי. חדשנות פתוחה יכולה להוביל לבריתות אסטרטגיות, רכישות או יצירת מודלים עסקיים חדשים המבוססים על חדשנות שיתופית.

  • משרות שיש לבצע (JTBD): מסגרת להבנת צרכי הלקוחות ומוטיבציות, תוך התמקדות ב"עבודה" שהלקוח שוכר לשם ביצוע שלה מוצר או שירות כלשהו. JTBD עוזר בפיתוח חדשנויות המכוונות במדויק לפתרון צרכים לא ממומשים. הבנת "העבודות" המרכזיות שלקוחות מנסים לבצע יכולה להוביל לפיתוח אסטרטגיות עסקיות חדשניות המגדירות מחדש את האופן שבו עונים על צרכים אלו, ולעיתים לפנות בדרך זו לשווקים או לתת-שווקים חדשים.

  • פיתוח Scrum/Agile: מתודולוגיות זריזות כמו Scrum מתמקדות בפיתוח מהיר של מוצרים באמצעות מחזורים איטרטיביים, משוב מתמשך, גמישות בתגובה לשינויים, קידום שיתוף פעולה ויכולת הסתגלות. בעוד שאלו הן בעיקר מתודולוגיות תפעוליות, ניתן ליישם את עקרונות הזריזות והתגובתיות על חשיבה אסטרטגית. עסקים יכולים להתאים את האסטרטגיות העסקיות שלהם בצורה זורמת יותר ולנצל הזדמנויות במהירות רבה יותר מאשר באמצעות שיטות תכנון אסטרטגיות מסורתיות.

חדשנות אסטרטגית משמשת כמצפן לניווט בנוף המורכב של עסקים מודרניים, ומנחה חברות לעבר טריטוריות לא ידועות ועתירות בפוטנציאל. על ידי אימוץ מתודולוגיות כמו אסטרטגיית אוקיינוס כחול, חשיבה עיצובית ו-Lean Startup, ארגונים יכולים לאתר נתיבים לבידול, צמיחה ויתרון תחרותי בר קיימא. בסופו של דבר, מסע החדשנות האסטרטגית עוסק בדמיון נועז של העתיד, לשם יצירת ערך החורג מהנורמות בשוק הקיים ומשנה חיים.



ליווי בתחום החדשנות

מעוניינים בתהליכי חדשנות שיטתית בארגון שלכם?

רוצים לקדם אחד או יותר מהנושאים הבאים?

  • פיתוח מוצרים ושרותים חדשים
  • יצירת, ניהול, סינון וקידום בנק רעיונות
  • טיפוח חדשנות ויצירתיות כלל ארגונית
  • התייעלות ופריצות דרך טכנולוגיות
  • חדשנות אסטרטגית ופיתוח כיווני צמיחה משמעותיים

הצטרפו למאות ארגונים ועסקים בארץ ובעולם להם סייענו בתחום החדשנות.
נשמח לעמוד לרשותכם, ולעזור גם לכם להתחדש ולצמוח.

לפרטים ותיאום שיחת הכרות - צרו איתנו קשר!.

בחזרה לראש העמוד
תמונת אווירה

יצירת קשר

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות: מייל: [email protected] טלפון: 09-9585085 פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328