חדשנות ותחומים אחרים

26 לפברואר 2024
מאת ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ

חדשנות ותחומים אחרים

מאמר זה הינו חלק מסידרת מאמרים המספקת מידע מפורט ועדכני על חדשנות. במאמר ספציפי זה, המתמקד בחדשנות ותחומים אחרים תוכלו לקרוא על:


למאמרים נוספים בנושא חדשנות, ראו את תפריט הנושאים.




האם חדשנות והמצאה הן אותו הדבר

האם חדשנות והמצאה הן אותו הדבר?

חדשנות והמצאה אינן אותו הדבר, אם כי לרוב מתבלבלים ביניהן. ההבדלים ביניהן חיוניים להבנת מחזור החיים של מוצר או רעיון, מהיצירה ועד להצלחה בשוק.

  • הגדרת ההמצאה: המצאה היא יצירה חדשה שלא הייתה קיימת קודם לכן. זוהי ההופעה הראשונה של רעיון למוצר או תהליך. המצאות מוגנות לעתים קרובות על ידי פטנטים ומהוות תוצאה של תושייה ומיומנויות טכניות.

  • הסבר על חדשנות: חדשנות לוקחת המצאה או רעיון קיים ומשפרת אותו, או מתאימה אותו באופן חדש. חדשנות הופכת את הרעיון ליישומי, רווחי ונגיש לקהל רחב יותר.

  • המצאה כנקודת התחלה: המצאות הן הזרעים מהם צומחות חדשנויות. ללא המצאת נורת החשמל על ידי תומס אדיסון, למשל, לא היינו זוכים לחדשנות של תאורת הלד החסכונית באנרגיה.

  • חדשנות מניעה אימוץ: חדשנויות הן אלו המניעות המצאה קדימה אל השוק. הן לעתים קרובות מה שהופך אב טיפוס טכני לפריט המיוצר בייצור המוני וזמין לצרכנים.

  • דוגמאות בטכנולוגיה: המצאת המיקרו-מעבד הייתה אירוע מהפכני. החדשנות הייתה השימוש בו ליצירת מחשבים אישיים, טלפונים חכמים ואינספור מכשירים אחרים המעצבים כעת את חיי היומיום שלנו.

  • הצלחה בשוק: המצאות אינן מבטיחות הצלחה בשוק; המצאות רבות אינן מתקדמות מעבר לשלב הפטנט או אב הטיפוס. חידושים, לעומת זאת, מכוונים להצלחה בשוק ולעתים קרובות כרוכים במודלים עסקיים, שיווק ותכנון אסטרטגי.

  • תזמון והשפעה: המצאה יכולה להתרחש ולהישאר רדומה במשך שנים לפני שהיא הופכת לחידוש, למשהו שימושי. תזמון החדשנות ביחס להיענות הצרכן ובשלות השוק יכול להשפיע באופן משמעותי על הצלחתה.

לסיכום, בעוד שהמצאה היא יצירה של משהו חדש, חדשנות היא התהליך של הבאת המצאה לשוק והפיכתה להצלחה. המצאה יכולה להתקיים ללא חדשנות, אך בלעדיה ככל הנראה ההמצאה לעולם לא תגיע למלוא הפוטנציאל שלה. החדשנות היא זאת ההופכת את המקוריות והיצירתיות של ההמצאה למוצר או שירות היוצר ערך עבור הצרכנים ומניע את הקידמה.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות לעומת המצאה

חדשנות לעומת המצאה

ההבחנה בין חדשנות להמצאה היא תפיסת יסוד בתחום פיתוח מוצרים ואסטרטגיה עסקית. הבנת ההבחנה הזו אינה רק אקדמית; יש לה השלכות מעשיות על האופן שבו חברות משקיעות את המשאבים שלהן, מפתחות מוצרים ויוצרות ערך.


מהות

  • המצאה היא פעולה של יצירת משהו חדש לחלוטין ומקורי שלא היה קיים קודם לכן. זוהי לידתו של רעיון או מושג שמביא אפשרויות חדשות.

  • חדשנות, לעומת זאת, כוללת לקיחת רעיון, תהליך או מוצר קיים ושיפורו או יישומו באופן חדש לשם יצירת ערך.

מטרה ומיקוד

  • המטרה העיקרית של המצאה היא גילוי ויצירה, המונעים לרוב מסקרנות, מחקר ורצון לפתור בעיה או לתת מענה לצורך.

  • חדשנות מתמקדת ביישום ובמימוש, במטרה לשפר יעילות, אפקטיביות או סחירות.

השפעת שוק ואימוץ

  • המצאות מציגות לעולם קונספטים חדשים, אך ייתכן שלא תמצאנה יישום מעשי או היענות מיידית בשוק בטווח הקצר והבינוני.

  • חידושים מתוכננים תוך התחשבות בצורכי השוק ולעתים קרובות מובילים לאימוץ נרחב, מה שמשנה תעשיות שלמות והתנהגויות של צרכנים.

דוגמאות בטכנולוגיה

  • המצאת סוללת ליתיום-יון, שפותחה בתחילה להפעלת מכשירים אלקטרוניים ניידים, חידשה הרבה מעבר לכך, והפכה לאבן יסוד בהפעלת כלי רכב חשמליים, מערכות אחסון אנרגיה מתחדשת ומכשירים ניידים, ובכך שינתה באופן דרמטי את צריכת האנרגיה ואחסונה בתעשיות רבות.

  • המצאת טכנולוגיית מסך המגע, שבתחילה מצאה יישומים מוגבלים, הובילה לחדשנות נרחבת כאשר הפכה לחלק בלתי נפרד מטלפונים חכמים, טאבלטים וקיוסקים אינטראקטיביים, ועיצבה מחדש את אינטראקציית המשתמש במכשירים ובתעשיות שונות.

  • המצאת טכנולוגיית הענן, שהחלה כדרך לאפשר מחשוב רשת והקצאת משאבים לפי דרישה, התפתחה לכדי חדשנות מרכזית, המניעה את המעבר לעבודה מרחוק ולאחסון נתונים ושירותי מחשוב, ובכך שינתה באופן מהותי את תשתית ה- ITאת מודל הפעילות העסקית ואת הדרך בה אנשים עובדים.

  • המצאת האינטרנט, שתוכננה במקור על ידי טים ברנרס-לי כדי להקל על שיתוף מידע בקרב פיזיקאים באוניברסיטאות ומוסדות ברחבי העולם, התפתחה לחדשנות עולמית, ששינתה באופן מהותי את אופן הגישה למידע, השיתוף והתקשורת ברחבי העולם, מה שהוביל לעידן האינטרנט המודרני.

  • טכנולוגיית ה- GPS, שפותחה במקור לניווט צבאי, הפכה לחדשנות משמעותית בשימושים אזרחיים, מה שאפשר שירותי מיקום וניווט מדויקים בטלפונים חכמים, כלי רכב ויישומים שונים, ויצר מהפכה בנסיעות, בתפעול ובשירותים מבוססי-מיקום.

תרומות תרבותיות וכלכליות

  • המצאות מניחות את התשתית לתחומי לימוד חדשים ותחומים טכנולוגיים, ותורמות להרחבת הידע והיכולות האנושיים.

  • חידושים מניעים צמיחה כלכלית, יוצרים מקומות עבודה ולעתים קרובות מובילים להקמת תעשיות ושווקים חדשים.

אתגרים וסיכונים

  • ממציאים ניצבים בפני האתגר של יצירת משהו חדש לחלוטין, הכרוך במחקר משמעותי, ניסויים וסיכון לכישלון.

  • חדשנים חייבים לנווט בדינמיקה של השוק, בתחרות ובאתגרים של הרחבת רעיון כדי לענות על דרישת הצרכן ולהשיג הצלחה מסחרית.

לסיכום, בעוד שהמצאה וחדשנות קשורות זו בזו, הן ממלאות תפקידים נפרדים בהתקדמות מהרעיון להשפעה. המצאה עוסקת ביצירת אפשרויות חדשות באמצעות תגליות, ואילו חדשנות עוסקת בהנעת שינוי ויצירת ערך על ידי יישום ושיפור התגליות הללו. יחד, המצאה וחדשנות מזינים את מנוע הקידמה, ומעצבים את עתיד הטכנולוגיה, החברה והכלכלה הגלובלית.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות ועיצוב

חדשנות ועיצוב

לסינרגיה בין חדשנות לעיצוב תפקיד מרכזי ביצירת מערכות, מוצרים, שירותים שהם לא רק פונקציונליים אלא גם משמעותיים ומוכווני משתמש. קשר זה הוא בסיסי בהתמודדות עם אתגרים מורכבים, ומספק פתרונות שיוצרים ביקוש בקרב המשתמשים.


שיתוף פעולה בין חדשנות ועיצוב

כך משתפים פעולה חדשנות ועיצוב כדי לדחוף את גבולות האפשרי:

  • גישה ממוקדת משתמש: חשיבה עיצובית, עיקרון ליבה בעיצוב, מציבה את המשתמש בלב תהליך הפיתוח. זה מבטיח שהחידושים לא יהיו רק מתקדמים טכנולוגית אלא גם רלוונטיים מאוד למשתמשים. גישה זו כרוכה באמפתיה, כך שמעצבים וחדשנים נוטלים חלק בחוויות המשתמשים כדי להבין את צרכיהם, תסכוליהם ושאיפותיהם.

  • פתרון בעיות: גם עיצוב וגם חדשנות הן פעילויות המשמשת לפתרון בעיות. עיצוב תורם מתודולוגיה לזיהוי והבנת בעיות בצורה ממוקדת באדם, בעוד שחדשנות מבקשת לפתור בעיות אלה באמצעות פתרונות חדשים ויעילים. יחד, הם יוצרים גישה רבת עוצמה להתמודדות עם נושאים מורכבים, על ידי התמקדות ברצוי (מה המשתמשים צריכים), בהיתכנות (מה אפשרי מבחינה טכנולוגית ומעשית) ובחיוניות (מה בר-קיימא מבחינה מסחרית).

  • אבות טיפוס ובדיקות: שלב מכריע בו חדשנות ועיצוב מצטלבים הוא בפיתוח אבות טיפוס ובביצוע בדיקות. עיצוב מביא לחדשנות את ההרגל של יצירת אבות טיפוס מהירים, שנועדו להמחיש ולבדוק רעיונות. תהליך איטרטיבי זה מאפשר לצוותים להתנסות, להיכשל מהר, ללמוד במהירות ולשכלל את הפתרונות שלהם, על סמך משוב אמיתי של משתמשים, במהלך פיתוח המוצר או השירות.

  • אסתטיקה ופונקציונליות: עיצוב חורג מעבר לפונקציונליות וכולל גם את האסתטיקה של מוצר או שירות, מה שהופך אותו לא רק לשימושי אלא גם מבוקש ואטרקטיבי. עיצוב טוב ואסתטי יכול לספק בידול למוצר חדשני בשוק רווי ותחרותי, ולאפשר לו לבלוט בעיני הצרכנים.

  • חשיבה מערכתית: חדשנות דורשת לעיתים קרובות שינויים לא רק במוצרים אלא גם במערכות שלמות. חשיבה עיצובית מספקת מסגרת להבנה ולחדשנות בתוך מערכות מורכבות, תוך התחשבות בכל בעלי העניין וההשפעה הרחבה יותר על החלטות עיצוב.

דוגמאות

  • הטלפון החכם חולל מהפכה בתקשורת על ידי שילוב טכנולוגיה חדשנית עם עיצוב אינטואיטיבי, מה שהופך מחשוב רב עוצמה לנגיש לקהל רחב.

  • פתרונות אריזה ברי קיימא מייצגים חדשנות המונעת על ידי חשיבה עיצובית, תוך התייחסות לחששות סביבתיים תוך מענה על צרכי הצרכן.

לסיכום, ההתכנסות של חדשנות ועיצוב חיונית ליצירת פתרונות שהם אפשריים מבחינה טכנולוגית, ברי-קיימא מבחינה מסחרית ומבוקשים מבחינה אנושית. שותפות זו של החדשנות והעיצוב עומדת בבסיס אספקת ערך החורגת מעבר לפונקציונליות גרידא, וכוללת גם יצירת חיבורים רגשיים וחווייתיים עם המשתמשים.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות וטכנולוגיה

חדשנות וטכנולוגיה

השילוב של חדשנות וטכנולוגיה היה הכוח המניע מאחורי ההתפתחויות הטרנספורמטיביות ביותר בהיסטוריה האנושית. ככל שאנו מתקדמים, מערכת יחסים דינאמית זו הולכת ומתעצמת, דוחפת את גבולות האפשרי ומעצבת מחדש את עולמנו.


שיתוף הפעולה בין חדשנות וטכנולוגיה

כך חדשנות וטכנולוגיה פועלים יחד לטיפוח הקידמה:

  • איפשור פתרונות חדשים: טכנולוגיה משמשת כמנוע לחדשנות על ידי אספקת הכלים והפלטפורמות הדרושים כדי להפוך רעיונות יצירתיים למציאות. בין אם זה באמצעות כוח מחשוב מתקדם, קישוריות דיגיטלית או הנדסת חומרים חדשים, טכנולוגיה מציעה את האמצעים לפיתוח פתרונות המתמודדים עם אתגרים מורכבים.

  • האצת שינוי: קצב ההתקדמות הטכנולוגית המהיר מאיץ את קצב החדשנות. ככל שטכנולוגיות חדשות צצות, נפתחות אפשרויות שבעבר לא ניתן היה להעלות על הדעת, מה שמוביל למוצרים, שירותים ואסטרטגיות עסקיות חדשים. האצה זו ניכרת בתחומים כמו ביוטכנולוגיה, אנרגיה מתחדשת ובינה מלאכותית.

  • דמוקרטיזציה של חדשנות: טכנולוגיה מטבילה לדמוקרטיזציה של חדשנות, על ידי הנגשת כלים רבי עוצמה לקהל רחב יותר. עם גישה לאינטרנט, מחשוב ענן ותוכנה בקוד פתוח, אנשים וצוותים קטנים יכולים כעת להתקדם בפרויקטים חדשניים שהיו דורשים משאבים משמעותיים בעבר.

  • הנעת צמיחה כלכלית: שילוב החדשנות והטכנולוגיה הוא מנוע מרכזי לצמיחה כלכלית ולתחרותיות. שילוב זה מוביל ליצירת תעשיות חדשות, הזדמנויות עבודה ויעילות מוגברת. כלכלות המשקיעות בחדשנות טכנולוגית נוטות להיות בעלות שיעורי צמיחה גבוהים יותר, ויכולות להסתגל טוב יותר לתנאים גלובליים משתנים.

  • התמודדות עם אתגרים גלובליים: חדשנות וטכנולוגיה ממלאות ביחד תפקיד מכריע בהתמודדות עם אתגרים גלובליים כמו שינויי אקלים, בריאות ואי שוויון. על ידי מינוף טכנולוגיה, חדשנים יכולים לפתח פתרונות בני-קיימא ובעלי השפעה מרחיקת לכת, ממערכות אנרגיה נקיות ועד פלטפורמות בריאות דיגיטליות.

    ניתוח מקרה: האקתונים להתמודדות עם אתגרים גלובליים

    לחובבי טכנולוגיה המעוניינים להמציא טכנולוגיות להתמודדות עם אתגרים גלובליים, השתתפות בהאקתונים היא דרך נהדרת לתרום. להלן דוגמאות לאירועים המתמקדים בשימוש בטכנולוגיה להתמודדות עם נושאים בוערים:

    הקאתונים
    • ההאקתון הגלובלי: יוזמה זו בונה על תנועת "Hack the Crisis", עם למעלה מ-40 האקתונים המאגדים מומחים לפתרון אתגרים שמעלים ממשלות, אזרחים וארגונים. פרויקטים מוצלחים מהאקתונים אלו זוכים למימון ותמיכה לשם הרחבה ויישום של הפתרונות שעלו, כולל מסגרות של תוכניות האצה טכנולוגיות מקוונות כגון Wise Guys ו- Salto. ההאקתון הגלובלי מעודד השתתפות מכל העולם, ומציע פלטפורמה לפיתוח פתרונות משותפים, היכולים להיות בעלי השפעה רחבה יותר מהמשברים הספציפיים בהם הם מטפלים.
    • SURGE by UNICEF: תוכנית SURGE היא סדרה סוחפת של אירועים שמטרתה לערב צעירים בלימוד מיומנויות חדשות תוך בחינת האופן שבו בלוקצ'יין יכול להתמודד עם אתגרים גלובליים. זה כולל אירועי למידה והאקתונים, המציעים למשתתפים שאינם טכניים וטכניים כאחד הזדמנות לעסוק עם מומחי בלוקצ'יין ולפתח פתרונות תחת נושאים ספציפיים. פרויקטים מובילים מהאקתונים של SURGE זוכים בפרסים, ולמשתתפים ניתנת הזדמנות ללמוד קידוד בלוקצ'יין, הצגה, חשיבה עיצובית ועוד.
    • האקתון יום ההנדסה העולמי של אונסק"ו: אירוע שנתי זה, המאורגן לציון יום ההנדסה העולמי לפיתוח בר -קיימא, מזמין סטודנטים מרחבי העולם להתאחד ולפתור בעיות מהעולם האמיתי. הוא מספק סביבה מהירה שבה המשתתפים יכולים ליישם את הידע התיאורטי שלהם, לפתח חשיבה ביקורתית ולצבור ניסיון מעשי בהתמודדות עם אתגרים גלובליים. צוותים מנצחים זוכים בפרסים, והאירוע מדגיש את תפקידה של ההנדסה בפיתוח טכנולוגי וברווחה אנושית.

  • טיפוח תרבות של שיפור מתמיד: שילוב הטכנולוגיה במוצרים ותהליכים שונים מעודד תרבות של שיפור מתמיד. עסקים וארגונים מחפשים כל העת דרכים להשתמש בטכנולוגיה לשם חדשנות, בין אם על ידי שיפור מוצרים קיימים או יצירת הצעות ערך חדשות לחלוטין.

דוגמאות

  • הפיתוח הטכנולוגי של האינטרנט שינה את התקשורת, המסחר והגישה למידע, והוליד אינספור חידושים ששינו כל היבט בחברה.

  • טכנולוגיה לבישה, כגון מכשירי כושר ושעונים חכמים, משלבת עיצוב חדשני עם טכנולוגיה מתקדמת לשיפור הבריאות והרווחה.

לסיכום, הקשר הסימביוטי בין חדשנות לטכנולוגיה הוא מרכזי בהנעת הקידמה האנושית. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, היא סוללת את הדרך לצורות חדשות של חדשנות, ויוצרת מחזור של קידמה שמעצב מחדש את עולמנו. אין ספק שהעתיד יתאפיין בשילובים נוספים של רעיונות חדשניים עם טכנולוגיה מתקדמת, ובכך יפתח אופקים חדשים לחקר וצמיחה.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות לעומת שיפור

חדשנות לעומת שיפור

בעולמות השינוי וההתפתחות, מושגי החדשנות והשיפור נידונים לעתים קרובות. בעוד ששניהם חיוניים להתקדמות, יש להם מאפיינים מובהקים משלהם, ושניהם משרתים מטרות שונות בצמיחה של עסקים וטכנולוגיות. הבנת ההבדלים ביניהם מהווה מפתח לניווט אסטרטגי בדרך להצלחה.


הגדרה ומיקוד

  • שיפור מתייחס לתהליך של הפיכת משהו לטוב יותר ממה שהיה קודם. זה לרוב כרוך בזיכוך, תגבור או אופטימיזציה של תהליכים, מוצרים או שירותים קיימים. המיקוד הוא בשינוי הדרגתי, הנבנה על התשתית הקיימת כיום.

  • חדשנות, לעומת זאת, עוסקת בהשקת פתרון חדש או עשיית משהו בדרך חדשה. חדשנות יכולה להיות גם קיצונית או משבשת, פורצת מוסכמות קיימות כדי ליצור שיטות, מוצרים או שווקים חדשים.

היקף השינוי

  • שיפורים הם בדרך כלל עצורים והדרגתיים יותר. הם מכוונים לשיפור יעילות, פרודוקטיביות או איכות במסגרת הקיימת.

  • חידושים יכולים להיות גם טרנספורמטיביים, ולהוביל לשינויים משמעותיים באופן שבו נענים לצרכים, או פותרים בעיות. חידושים יכולים להגדיר מחדש את המסגרת עצמה.

סיכון וחוסר וודאות

  • פרויקטים של שיפור כרוכים בדרך כלל בסיכון נמוך יותר. מכיוון שהם מתבססים על ידע ומשאבים קיימים, התוצאות צפויות יותר.

  • חדשנות טומנת בחובה סיכון וחוסר וודאות גבוהים יותר בהיותה חוקרת תחומים לא מוכרים. עם זאת, התגמולים הפוטנציאליים הנובעים מחדשנות יכולים להיות ניכרים, ולהציע יתרונות תחרותיים חדשים או מנהיגות שוק.

  • דוגמה: מענקי ממשלה התומכים בחדשנות טכנולוגית ניתנים רק לפרויקטים המתמודדים עם פתרונות לא וודאיים ונושאי סיכון רב. באופן אינטואיטיבי, אם טכנולוגיה נראית פשוטה וקלה לניהול, הממשלה נרתעת לעתים קרובות מלסייע לה, שכן ייתכן שהיא לא תוביל לפיתוח קניין רוחני וחדשנות בת-קיימא.

השפעה על אסטרטגיה

  • שיפור חיוני לשמירה על איכות ותחרותיות. זהו תהליך מתמשך, התומך במצוינות תפעולית.

  • חדשנות חיונית לצמיחה והסתגלות אסטרטגית. היא דורשת חזון לעתיד ואומץ לרדוף אחר כיוונים חדשים.

מדידה

  • לעתים קרובות ניתן למדוד שיפורים באמצעות מדדי ביצועים כגון חיסכון בזמן, הפחתת עלויות או שיפור האיכות.

  • ייתכן שניתן למדוד את ההשפעה של חדשנות במונחים של צמיחה בנתח שוק, יצירת שווקים חדשים לחלוטין או קביעת סטנדרטים חדשים.

דוגמאות

  • שיפור: שדרוג תוכנה להגברת מהירות העיבוד או חידוד תהליך שירות לקוחות לשיפור שביעות הרצון.

  • חדשנות: פיתוח מודל עסקי חדש כמו שירותים מבוססי מנוי לתוכנה (SaaS) או יצירת מוצר שפותח שוק חדש, כמו הטלפון החכם הראשון.

לסיכום, בעוד שגם שיפור וגם חדשנות הינם חיוניים ונחוצים, הם פונים להיבטים שונים של התפתחות וקידמה. שיפור מייעל ומשדרג, מספק יציבות ויעילות. חדשנות, לעומתו, משבשת ומשנה משמעותית, מזינה צמיחה ופותחת הזדמנויות חדשות. ארגונים מצליחים מכירים בחשיבות של שניהם, ומאזנים באופן אסטרטגי את מאמציהם - לא רק כדי לשמור על פעילותם הנוכחית אלא גם כדי לאבטח את עתידם בנוף המשתנה תמידית.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות לעומת שיפוץ

חדשנות לעומת שיפוץ

בתחומי העסקים, הטכנולוגיה ופיתוח מוצרים, המונחים "חדשנות" ו"שיפוץ" נידונים לעתים קרובות בהקשר של צמיחה ושינוי. הבנת ההבחנה בין שני מושגים אלו תורמת לתכנון אסטרטגי וליישום מוצלח.


הגדרה ומהות

  • חדשנות כרוכה בהכנסת משהו חדש או שיפור משמעותי של מוצר, שירות או תהליך קיים. מדובר בשינויים פורצי דרך שיכולים ליצור שווקים חדשים או להגדיר מחדש שווקים קיימים. חדשנות כרוכה לרוב ברעיונות וגישות מקוריות, הסוטות מהמצב הקיים.

  • שיפוץ, לעומת זאת, מתייחס לעדכון, חידוש או מודרניזציה של משהו שכבר קיים מבלי לשנות באופן מהותי את מהותו. בהקשר עסקי, שיפוץ עשוי לכלול מיתוג מחדש, עדכון עיצובי של מוצר או שדרוג של טכנולוגיה לשם עמידה בתקנים הנוכחיים.

היקף והשפעה

  • חדשנות יכולה להיות רדיקלית או הדרגתית, אך היא תמיד מביאה משהו אחר לשולחן, ומציעה הצעות ערך חדשות או יוצרת שווקים חדשים לחלוטין.

  • שיפוץ משפר או מרענן משהו קיים, משפר את המשיכה או הפונקציונליות שלו ,אך אינו משנה את טיבו או מטרתו הבסיסיים.

סיכון והשקעה

  • חדשנות קשורה לרוב לסיכון גבוה יותר בשל אי הוודאות הכרוכה בהכנסת קונספטים חדשים. זה דורש השקעה משמעותית במחקר ופיתוח, בדיקות, וחדירה שיווקית.

  • שיפוץ, אף שגם הוא עדיין דורש השקעה, כרוך בדרך כלל בפחות סיכון, מכיוון שהוא מבוסס על ישויות ושווקים ידועים. המיקוד הוא בשיפור ועדכון ולא ביצירה מאפס.

מטרה ואסטרטגיה

  • מטרת החדשנות היא להשיג צמיחה, לכבוש שווקים חדשים או לשפר משמעותית את היעילות והאפקטיביות. זו גישה אסטרטגית ועתידנית, שלעתים קרובות דורשת לאמץ חזון נועז.

  • שיפוץ נועד לשמור על רלוונטיות, להאריך את מחזור החיים של מוצר או מותג, ולשפר את המיצוב התחרותי בשווקים קיימים. המיקוד הוא בצורך להישאר מעודכן ומושך.

דוגמאות

  • חדשנות: הצגת הטלפון החכם הראשון הייתה חדשנות ששילבה את הפונקציות של טלפון, מחשב ומצלמה למכשיר אחד, ויצרה שוק חדש.

  • שיפוץ: רענון עיצוב דגם של טלפון חכם כך שיכלול את הטכנולוגיה העדכנית ביותר, מסך עם רזולוציה גבוהה יותר ומצלמות חזקות יותר הוא שיפוץ - המשפר את המוצר הקיים.

תְפוּקָה

  • חדשנות יכולה לשנות באופן דרמטי תעשיות, התנהגויות צרכניות ונופים כלכליים. חדשנות יכולה לקבוע סטנדרטים חדשים ולהפוך פתרונות קיימים למיושנים.

  • שיפוץ יכול לחדש עניין במותג או במוצר, להגדיל את נתח השוק ולשפר את שביעות רצון הלקוחות – בהקשר של פתרונות קיימים ומוכרים.

לסיכום, בעוד שחדשנות מבקשת להציג את החדש והחסר תקדים, שיפוץ מתמקד בחידוש ועדכון של מה שכבר קיים. שניהם חיוניים להצלחה מתמשכת בסביבה תחרותית, אך הם משרתים מטרות אסטרטגיות שונות. הבנה מתי לחדש ומתי רק לשפץ יכולה להיות המפתח לאיזון בין צמיחה ליציבות.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות לעומת יזמות

חדשנות לעומת יזמות

הקשר בין חדשנות ליזמות נידון לעתים קרובות בהקשר של הנעת צמיחה כלכלית והובלת הקידמה החברתית. בעוד שחדשנות ויזמות קשורים זה לזה, לשני מושגים אלה מאפיינים מובהקים משלהם, והם ממלאים תפקידים שונים במערכת האקולוגית העסקית.


הגדרה ומהות

  • חדשנות כוללת יצירת מוצרים, תהליכים או רעיונות חדשים, או שיפור משמעותי של מוצרים קיימים. מדובר בהכנסת משהו חדש שמוסיף ערך, בין אם באמצעות שינויים הדרגתיים או על-ידי פריצות דרך משבשות.

  • יזמות היא פעולת ההשקה והניהול של מיזם עסקי חדש למינוף הזדמנויות שוק. יזמים מזהים צרכים, מגייסים משאבים, נוטלים סיכונים ומניעים את המסחור של חדשנויות.

תפקיד ומיקוד

  • חדשנות עוסקת בעיקר ביצירה ופיתוח של רעיונות חדשים, שיפור של טכנולוגיות או שדרוג של שירותים שונים. זהו המנוע לפתרונות חדשים העונים על צרכים שלא טופלו, או משפרים את היעילות.

  • יזמות מתמקדת בהפיכת אותם רעיונות חדשניים למודלים עסקיים בני קיימא. מדובר בביצוע, כניסה לשוק והרחבת פעילות כדי להשיג צמיחה בת קיימא.

סיכון ואתגרים

  • חדשנים ניצבים בפני האתגר של יצירת משהו בעל ערך, ובעל פוטנציאל לשבש את המצב הקיים. הסיכון טמון בחוסר הוודאות של היענות, יישומיות מעשית והתכנות כלכלית של החדשנות.

  • יזמים נוטלים על עצמם את הסיכונים הפיננסיים והתפעוליים הכרוכים בהקמה וגידול של ארגון חדש. הם מנווטים דינמיקה של שוק, תחרות ואתגרים בבניית בסיס לקוחות.

השפעה ותוצאה

  • חדשנות יכולה להוביל להשפעות חברתיות וכלכליות משמעותיות, על ידי הכנסת יעילות, מתן יכולות חדשות או שיפור רמת החיים. הצלחתה של חדשנות נמדדת באימוץ שלה ובערך שהיא מוסיפה.

  • יזמות מניעה צמיחה כלכלית על ידי יצירת מקומות עבודה, טיפוח תחרות וגירוי חדשנות נוספת. יזמות מוצלחת נמדדת בצמיחה עסקית, רווחיות ואריכות ימים.

דוגמאות

  • חדשנות: פיתוח טכנולוגיית אנרגיה מתחדשת חדשה המפחיתה משמעותית את עלות האנרגיה הסולארית.

  • יזמות: הקמת חברה המייצרת ומוכרת פאנלים סולאריים המבוססים על הטכנולוגיה החדשה, ויוצרת פלח שוק חדש.

    SolarEdgeניתוח מקרה: SolarEdge

    • הארגון: SolarEdge, הרצליה, ישראל (הוקמה בשנת 2006)
    • מה נעשה: SolarEdge מהווה דוגמה למעבר מחדשנות ליזמות בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה, שהחלה את דרכה כחברת סטארט-אפ טכנולוגית, התמקדה בשיפור היעילות והוזלת עלות האנרגיה ממערכות פוטו-וולטאיות באמצעות פתרונות הממיר והסוללה החכמים שלה. הטכנולוגיה של סולאר-אדג', הכוללת מייעלי הספק לכל פאנל סולארי בנפרד, הייתה גורם מרכזי באופטימיזציה של ייצור חשמל.
    • תוצאות/השלכות: צמיחה מהירה ומנהיגות שוק הושגו באמצעות ייצור בנפח גבוה ואיכותי, שהוביל להתקנת מיליוני יחידות ברחבי העולם. מקרה זה מדגים את תפקידו הקריטי של הביצוע בהפיכת חדשנות טכנולוגית לעסק מצליח, המתמודד עם אתגרי אנרגיה גלובליים. למידע נוסף בנושא זה – קיראו כאן.

סינרגיה

בעוד שחדשות ויזמות מהוות פעילויות נפרדות, מתקיימת ביניהן סינרגיה הדדית.

  • חדשנות מספקת את הבסיס למיזמים יזמיים חדשים.

  • יזמות היא המנגנון שבאמצעותו חדשנות מגיעה לשוק ולחברה כולה.

לסיכום, חדשנות ויזמות הן שני צדדים של אותו מטבע, כל אחת מהן הכרחית לשנייה. חדשנות מזינה את יצירתם של מוצרים ושירותים חדשים, בעוד שיזמות הופכת חידושים אלו לתועלת כלכלית וחברתית. יחד, הם מהווים כוח דינמי המניע קידמה, תחרות ופיתוח מתמיד.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות ואסטרטגיה

חדשנות ואסטרטגיה

חדשנות ואסטרטגיה הם מושגים משולבים החשובים להצלחה וצמיחה מתמשכת של ארגונים. גישה אסטרטגית לחדשנות מבטיחה שחברות לא רק ייצרו רעיונות חדשים, אלא גם יתאימו רעיונות אלו ליעדים העסקיים הכוללים שלהם ולצורכי השוק.


איך חדשנות משתלבת באסטרטגייה ליצירת יתרון תחרותי בר-קיימא

  • יישור אסטרטגי - חדשנות מכוונת מטרה: חדשנות חייבת להיות מכוונת מטרה, בהתאמה ליעדים האסטרטגיים של הארגון. לא מדובר בחדשנות למען החדשנות, אלא בפתרון הבעיות הנכונות שיקדמו את החברה קדימה.

  • התמצאות שוק - הבנת צרכי השוק: חדשנות אסטרטגית מושרשת בהבנה עמוקה של צרכי השוק הנוכחיים והעתידיים. זה כרוך בזיהוי פערים בשוק או בצפי לשינויים בהתנהגות הצרכן - במטרה לפתח פתרונות העונים על צרכים אלה בצורה יעילה.

  • הקצאת משאבים - השקעה נבונה: חדשנות אסטרטגית דורשת הקצאה זהירה של משאבים. חברות חייבות להחליט היכן להשקיע את זמנן, כישרונן והונם כדי למקסם את ההשפעה של מאמצי החדשנות שלהן. זה כולל החלטה אילו פרויקטים להמשיך, להרחיב או לנטוש.

  • ניהול סיכונים - איזון בין סיכון לתגמול: חדשנות אסטרטגית כוללת איזון בין הסיכונים הטמונים בחדשנות לתגמולים פוטנציאליים. זה אומר לקחת סיכונים מחושבים ולהיות מוכנים לשנות כיוון או לבצע התאמות על סמך משוב ותגובת השוק.

  • יתרון תחרותי - בידול ומיצוב: חדשנות, כאשר היא מבוצעת בצורה אסטרטגית, יכולה לספק יתרון תחרותי משמעותי. זה יכול להבדיל בין הצעות הערך של חברה, ליצור הצעות ערך חדשות ולמצב את החברה כמובילה בתחומה.

    וולו וחגורת הבטיחותניתוח מקרה: וולוו ובטיחות רכב

    • הארגון: וולוו, שבדיה (הוקמה בשנת 1927)
    • מה נעשה: מורשת וולוו בתחום בטיחות הרכב מסומנת בחידושים משמעותיים: חגורת הבטיחות בת שלוש הנקודות בשנת 1959, שיצרה מהפכה בבטיחות הנוסעים; הכנסת מערכת ההגנה מפני פגיעות צד (SIPS) בשנת 1991, שהניבה שיפור ההגנה מפני התנגשויות צד; והשקת מערכת המידע על נקודות עיוורות (BLIS) בשנת 2003, שהובילה לשיפור משמעותי במודעות הנהג ובמניעת תאונות.
    • תוצאות/השלכות: אבני דרך אלה, בין היתר, מדגישות את מחויבותה המתמשכת של וולוו לבטיחות, קביעת רף למדדי תעשיית הרכב, והצלת חיים ברחבי העולם.

  • תרבות ומנהיגות - טיפוח תרבות חדשנית: לאסטרטגיה ולמנהיגות תפקידים מכריעים בטיפוח תרבות המעריכה ומעודדת חדשנות. טיפוח תרבות של חדשנות כולל, בין היתר, יצירת סביבה בה מעודדים ניסויים, תופשים כישלון כהזדמנות למידה ומתגמלים חשיבה יצירתית.
    • דוגמה: הצלחתה של אפל עם מוצרים כמו האייפון והאייפד מדגימה כיצד חדשנות אסטרטגית יכולה להגדיר מחדש שווקים. על ידי הבנת צרכי הצרכן ומינוף טכנולוגיה קיימת בדרכים חדשניות, אפל יצרה קטגוריות מוצרים חדשות והתבססה כמובילת שוק.


  • קיימות וצמיחה: חדשנות אסטרטגית עוסקת בהבטחת הקיימות והצמיחה לטווח הארוך של הארגון. מדובר בסריקה מתמדת של האופק לאיתור הזדמנויות ואיומים, לצד גמישות מספקת על-מנת להגיב לאיומים והזדמנויות אלה.

לסיכום, חדשנות ואסטרטגיה אינם מאמצים נפרדים, אלא קשורים זה בזה. גישה אסטרטגית לחדשנות מבטיחה שמאמצי-החדשנות יהיו מותאמים ליעדים הרחבים יותר של הארגון, תוך התייחסות אפקטיבית לצורכי השוק, למיצוב החברה, ולהצלחה ארוכת טווח. בסביבה העסקית המשתנה במהירות של ימינו, שילוב של חדשנות בתהליך התכנון האסטרטגי אינו מהווה רק יתרון, אלא אף דרישה הכרחית.


בחזרה לראש העמוד



חדשנות עם בינה מלאכותית

חדשנות עם בינה מלאכותית (AI)

שילוב הבינה המלאכותית (AI) בתהליך החדשנות מהווה שינוי תפישה באופן שבו ארגונים ניגשים לפתרון בעיות, פיתוח מוצרים ושיפור שירותים. יכולותיה של AI בעיבוד נתונים, זיהוי דפוסים (patern recognition) וניתוח תחזיתי (predictive analytics) פתחו חזיתות חדשות לחדשנות, והפכו ומעשית את האפשרות לגבש פתרונות שבעבר לא ניתן היה לדמיין.

בהמשך אנו מפרטים כיצד AI מחוללת מהפכה בנוף החדשנות.


האצת גילוי

  • אלגוריתמים של AI יכולים לנתח מערכי נתונים עצומים הרבה יותר מהר מבני אדם, לזהות מגמות, מתאמים ותובנות, היכולים בתורם להוביל לחידושים חדשים. יכולת זו מאיצה את שלב הגילוי של החדשנות, ומאפשרת העלאת רעיונות ועיבוי קונספטים מהירים יותר.

    דוגמאות: AI וגילוי תרופות

    • Pfizer: פייזר השתמשה במחשב העל IBM Watson כדי להאיץ את חקר תרופות הסרטן, תוך זיהוי טיפולים פוטנציאליים חדשים מהר יותר משיטות מסורתיות.
    • Atomwise: חברת Atomwise יישמה AI כדי לחזות תרופות מוצלחות, ובמיוחד זיהוי טיפול פוטנציאלי לאבולה.
    • Benevolent.AI: חברת Benevolent.AI השתמשה בפלטפורמת AI שלה כדי לחשוף מסלול טיפול ב-ALS שלא היה ידוע קודם לכן, וזה הוביל לפיתוח אסטרטגיות טיפוליות חדשות.
    • כל הדוגמאות הללו מדגישות את יכולתה של AI להאיץ משמעותית את גילוי התרופות, להפחית את עלויות המחקר ולפתוח טיפולים חדשים, מה שמסמן שינוי מרכזי בחדשנות התרופות.

שיפור יצירתיות

  • כלי AI, כגון תוכנת עיצוב גנרטיבי, יכולים לייצר חלופות עיצוב מרובות על סמך קריטריונים מוגדרים (בפרומטים טקסטואליים), ודוחפים את גבולות היצירתיות האנושית. זה לא רק מאיץ את תהליך העיצוב, אלא גם מציג קונספטים חדשים, שאולי לא הובאו קודם בחשבון.

  • השימוש של Autodesk ב-AI עיצובי גנרטיבי במגזרי האדריכלות וההנדסה מאפשר לאנשי מקצוע להזין יעדי עיצוב ואילוצים, ולייצר מגוון רחב של חלופות עיצוב חדשניות. זה לא רק מאיץ את תהליך העיצוב, אלא גם חושף פתרונות שאולי לא נלקחו בחשבון על ידי מעצבים אנושיים.

ניתוח תחזיתי

  • באמצעות ניתוח תחזיתי (predictive analytics), AI יכול לחזות מגמות עתידיות והתנהגויות צרכניות, ולהדריך ארגונים בפיתוח מוצרים ושירותים העונים על צרכים צפויים. גישה צופה-פני-עתיד זו מבטיחה שחידושים לא יהיו רק תגובתיים, ומניבה חדשנות פרואקטיבית.

  • מנוע ההמלצות של נטפליקס מהווה דוגמה לחדשנות בעזרת ניתוח תחזיתי של כמויות עצומות של נתונים בנוגע להעדפות צפייה, במטרה לחזות מגמות עתידיות ולהציע תוכן מותאם אישית. מנוע ההמלצות הזה לא רק משפר את חוויית המשתמש, אלא גם מנחה את נטפליקס בפיתוח תוכן מקורי המתיישר עם תחומי העניין הצפויים של הצופים.

התאמה אישית בקנה מידה גדול

  • AI מאפשר התאמה אישית של מוצרים ושירותים בקנה מידה חסר תקדים. על ידי הבנת העדפות והתנהגויות של משתמשים בודדים, חברות יכולות להציע חוויות חדשות מותאמות אישית, המשפרות משמעותית את שביעות רצון הלקוחות ומגדילות את נאמנותם.

  • התכונה Discover Weekly של ספוטיפיי משתמשת ב-AI כדי לנתח הרגלי האזנה, ולאצור רשימות השמעה מותאמות אישית עבור כל אחד ממיליוני המשתמשים שלה בנפרד. רמה זו של התאמה אישית בקנה מידה גדול משפרת משמעותית את שביעות רצון המשתמשים ואת מעורבותם, ומדגימה את יכולתה של AI להתאים חוויות להעדפות אישיות.

ייעול פעולות

  • חדשנות המונעות על ידי AI מצמצמת חיכוך תפעולי, מפחיתה עלויות ומשפרת יעילות. לדוגמה, מערכות הכוללות תחזוקה חזויה משתמשות ב-AI כדי לחזות תקלות בציוד לפני שהן מתרחשות, תוך מזעור זמן השבתה והפרעות תפעוליות.

  • ג'נרל אלקטריק מעסיקה AI בפלטפורמת Predix שלה לתחזוקה חזויה, תוך ניתוח נתונים מציוד תעשייתי, במטרה לחזות תקלות לפני שהן מתרחשות. זה מפחית את זמן ההשבתה וחוסך בעלויות על ידי טיפול מראש בבעיות תחזוקה, ואופטימיזציה של יעילות תפעולית בתהליכי הייצור שלה.

הקלה על חדשנות שיתופית

  • כלי AI יכולים לשפר את החדשנות השיתופית על ידי חיבור צוותים מבוזרים, ניהול פרויקטים מורכבים והקלה על חילופי רעיונות. סביבה שיתופית זו, הנתמכת על ידי AI, יכולה להאיץ את הפיתוח של פתרונות חדשניים.

  • GitHub Copilot של מיקרוסופט, המופעל על ידי AI, מסייע למתכנתים על ידי הצעת שורות קוד או פונקציות שלמות בזמן שהם מקלידים, ומקדם פיתוח של תוכנות שיתופיות. כלי AI זה מסייע למפתחים לעבוד בצורה יעילה יותר וגם לחדש, על ידי כך שהוא מאפשר להם להתמקד במשימות מורכבות ויצירתיות יותר.

חדשנות אתית ובת קיימא

  • AI מציעה הזדמנויות לחידושים אתיים וברי-קיימא, החל מייעול השימוש במשאבים ועד לפיתוח מענה לאתגרים חברתיים וסביבתיים. עם זאת, השימוש בבינה מלאכותית דורש גם שיקול דעת זהיר בנוגע להשלכות אתיות, על מנת להבטיח שהחדשנות המונעת על ידי AI תתרום באופן חיובי לחברה, ולא תזיק.

    דוגמאות להשפעת AI על נושאים אתיים

    • Google: תוכנית AI for Social Good של גוגל ממנפת AI כדי להתמודד עם אתגרים חברתיים וסביבתיים, כגון חיזוי אסונות טבע, הגנה על חיות בר ושיפור הגישה למים נקיים. יוזמה זו מדגימה את הפוטנציאל של AI להניע חדשנות בת-קיימא תוך הדגשת החשיבות של שיקולים אתיים בפיתוח AI.
    • זיהוי פנים: דוגמה בולטת אחת להשלכות האתיות של AI היא פריסת טכנולוגיית זיהוי פנים. בעוד שטכנלוגיית זיהוי פנים מציעה יתרונות עבור מטרות אבטחה וזיהוי, היא גם מעלה חששות משמעותיים בנוגע לפרטיות, הסכמה והטיה. לדוגמה, מחקרים הראו שכמה מערכות זיהוי פנים מציגות הטיות גזעיות ומגדריותהמובילות לשיעורי שגיאה גבוהים יותר בזיהוי אנשים מקבוצות דמוגרפיות מסוימות. הטייה זו לא רק מנציחה אפליה אלא גם מעלה שאלות לגבי ההגינות והשקיפות של מערכות AI. שימוש בזיהוי פנים על ידי רשויות אכיפת החוק ובמרחבים ציבוריים ללא הסכמה מפורשת מסבך עוד יותר את הסוגיות האתיות, ומעורר דיונים על האיזון בין ביטחון לזכויות הפרטיות.

כיצד AI משפיעה על חדשנות בתעשיות שונות

  • פיננסים: אלגוריתמים המונעים על ידי AI לזיהוי הונאות והערכת סיכונים משפרים את האבטחה, מותאמים אישית ייעוץ פיננסי, ומשנים באופן מהותי את אופן ניהול הכספים של צרכנים ומוסדות.

  • קמעונאות: מהמלצות קנייה מותאמות אישית לניהול מלאי, AI מעצבת מחדש את חוויית הקמעונאות, והופכת אותה למותאמת אישית ויעילה יותר.

  • ייצור: AI בייצור מייעלת קווי ייצור, משפרת את בקרת האיכות באמצעות תחזוקה חזויה, ומייעלת את ניהול שרשרת האספקה, ובכך מגדילה משמעותית את יעילות הייצור ומפחיתה עלויות.

  • חקלאות: טכנולוגיות AI משמשות לחיזוי יבולים, אופטימיזציה של לוחות זמנים לשתילה, ומעקב אחר בריאות הקרקע, וכל אלה מובילים ליעילות וקיימות מוגברת בשיטות חקלאיות.

  • תחבורה: בענף התחבורה, AI מפעילה רכבים אוטונומיים, מייעלת תכנון נסיעות לצרכי לוגיסטיקה ותחבורה ציבורית, ומשפרת את תכונות הבטיחות, ובכך מחוללת מהפכה באופן שבו סחורות ואנשים נעים.

  • חינוך: AI מאפשרת התאמה אישית של חוויות למידה באמצעות פלטפורמות למידה אדפטיביות. בין היתר, היא מספקת דירוג אוטומטי, משפרת את מעורבות התלמידים, ומציעה מסלולים חינוכיים מותאמים אישית.

  • אנרגיה: AI משפרת את יעילות האנרגיה באמצעות ניהול רשת חכמה, חוזה את הביקוש לאנרגיה, ומייעלת את חלוקת משאבי האנרגיה המתחדשת, תוך תרומה למאמצי הקיימות.

  • בידור: במגזר הבידור, AI אוספת תוכן מותאם אישית, משפרת ממשקי משתמש, ומניעה את יצירתם של תמונות ריאליסטיות שנוצרו על ידי מחשב, ומשנה את אופן הפקת התוכן וצריכתו.

  • בריאות: חידושים משולבי-AI בתחום הבריאות, כגון אלגוריתמים אבחוניים ותוכניות טיפול מותאמות אישית, משנים את הטיפול בחולים, והופכים אותו למדויק יותר, מותאם אישית ונגיש יותר.

  • שירות לקוחות: צ'אטבוטים של AI ועוזרים וירטואליים חוללו מהפכה בשירות הלקוחות, ומציעים תמיכה מותאמת אישית 24/7 תוך שיפור חוויות הלקוחות.

לסיכום, AI הוא לא רק כלי לחדשנות אלא כוח טרנספורמטיבי המגדיר מחדש את האפשרי. על ידי מינוף AI, ארגונים יכולים לספק רמות חדשות של יצירתיות, יעילות והתאמה אישית, תוך קידום גל החידושים הבא שיעצב את העתיד. ככל ש-AI ממשיכה להתפתח, שילובה בתהליך החדשנות יוביל בוודאות לפריצות דרך שתגדרנה מחדש תעשיות ותשפרנה את עולמנו בדרכים מהותיות ומאוד משמעותיות.


בחזרה לראש העמוד



ליווי בתחום החדשנות

מעוניינים בתהליכי חדשנות שיטתית בארגון שלכם?

רוצים לקדם אחד או יותר מהנושאים הבאים?

  • פיתוח מוצרים ושרותים חדשים
  • יצירת, ניהול, סינון וקידום בנק רעיונות
  • טיפוח חדשנות ויצירתיות כלל ארגונית
  • התייעלות ופריצות דרך טכנולוגיות
  • חדשנות אסטרטגית ופיתוח כיווני צמיחה משמעותיים

הצטרפו למאות ארגונים ועסקים בארץ ובעולם להם סייענו בתחום החדשנות.
נשמח לעמוד לרשותכם, ולעזור גם לכם להתחדש ולצמוח.

לפרטים ותיאום שיחת הכרות - צרו איתנו קשר!.

בחזרה לראש העמוד
תמונת אווירה

יצירת קשר

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות: מייל: [email protected] טלפון: 09-9585085 פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328