ערוצי שיווק
15 לינואר 2025
מאת ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ
מאמר זה הינו חלק מסידרת מאמרים המספקת מידע מפורט ועדכני על שיווק.
במאמר ספציפי זה, המתמקד בערוצי שיווק תוכלו לקרוא על:
- ערוצי שיווק
- איזה ערוצי שיווק קיימים?
- יחסי ציבור (PR)
- שיווק ברשתות חברתיות
- שיווק בגוגל
- שיווק בפייסבוק
- שיווק בפִּינְטֵרֵסְט (Pinterest)
- שיווק באִינְסְטַגְרָם (Instagram)
- שיווק בלי מדיה חברתית (Social Media)
למאמרים נוספים בנושא שיווק, ראו את תפריט הנושאים.
ערוצי שיווק
ערוצי השיווק הם המסלולים בהם עסקים משתמשים כדי להעביר את המוצרים או השירותים שלהם לצרכנים.
ערוצים אלה ממלאים תפקיד מכריע בחיבור עם לקוחות פוטנציאליים, בבניית מוּדָעוּת למותג, ובסופו של דבר בהנעת מכירות.
הבנת מגוון הערוצים הזמינים וכיצד ניתן לנצל אותם ביעילות היא חיונית לכל אסטרטגיית שיווק מקיפה.
ניתוח מקרה: קמפיין רב-ערוצי של אדידס לנשים
- הארגון: אדידס, ברחבי העולם (2018)
- מה נעשה: אדידס השיקה קמפיין שיווקי רב-ערוצי בשם "She Breaks Barriers" (היא שוברת מחסומים), שמטרתו לתמוך בספורטאיות. הקמפיין השתמש בטלוויזיה, מדיה חברתית, שותפויות משפיענים ואירועים חיים כדי לעורר השראה ולרתק נשים. הוא גם הציג סיפורים של ספורטאיות שמתגברות על אתגרים, תוך הדגשת גיוון והכלה.
- תוצאות/השלכות: הקמפיין הגדיל משמעותית את שיעורי המעורבות של אדידס בקרב נשים, ותרם לעלייה של 15% במכירות של מוצרים לנשים. הצלחתו של "She Breaks Barriers" הדגישה את הכוח של שימוש במספר ערוצי שיווק (omnichannel) כדי להגיע ולהדהד עם קהל מגוון.
להלן סקירה כללית של ערוצי שיווק מרכזיים:
ערוצים מסורתיים (Traditional Channels)
- טלוויזיה ורדיו: הגעה לקהל רחב באמצעות פרסומות וחסויות, מתאים למסרים המיועדים לשוק ההמוני.
- מדיה מודפסת: כולל עיתונים, מגזינים, פליירים וחוברות, המציעים פרסום ממוקד המבוסס על נתונים דמוגרפיים של קהל הקוראים.
- פרסום חוצות: שלטי חוצות, באנרים ופרסומות בתחבורה ציבורית מספקים הזדמנויות מיתוג בעלות ניראות גבוהה במרחבים ציבוריים.
- דיוור ישיר: מכתבים מותאמים אישית, קטלוגים וגלויות הנשלחים ישירות לבתיהם של צרכנים.
ערוצים דיגיטליים (Digital Channels)
- אתר אינטרנט: חנות דיגיטלית לעסק שלכם, המספקת מידע, תוכן ומאפשרת ביצוע עסקאות מסחר אלקטרוני. לאתר אינטרנט יכולים להיות אחד או יותר מהייעודים הבאים – אינפורמטיבי, תדמיתי, מכירתי (עוד על כך – כאן).
- מדיה חברתית: פלטפורמות כמו פייסבוק, אִינְסְטַגְרָם, טוויטר ולינקדאין מאפשרות מעורבות, בניית קהילה ופרסום ממוקד.
- שיווק בדוא"ל: תקשורת ישירה עם לקוחות באמצעות ניוזלטרים, מבצעים והודעות מותאמות אישית.
- שיווק תוכן: בלוגים, סרטונים, פודקאסטים, מדריכים ואינפו-גרפיקה שנועדו למשוך ולרתק קהלים על ידי מתן ערך.
- קידום אתרים אורגני (SEO) ושיווק במנועי חיפוש (SEM): אסטרטגיות להגדלת ניראות אתרים בתוצאות מנועי חיפוש, באופן אורגני או באמצעות מוֹדָעוֹת בתשלום.
- שיווק שותפים: שותפות (affiliate) עם אנשים פרטיים או חברות כדי לקדם את המוצרים שלכם תמורת עמלה על מכירות.
ניתוח מקרה: Duolingo - מעורבות באמצעות מִשְׂחוּק (Gamification)
- הארגון: Duolingo, ארה"ב (2020)
- מה נעשה: Duolingo השתמשה בתמהיל ייחודי של ערוצי שיווק, תוך התמקדות במִשְׂחוּק מבוסס אפליקציות, אתגרים במדיה חברתית ותוכן חינוכי ביוטיוב, כדי לרתק משתמשים. האסטרטגיה שלהם הייתה להפוך את לימוד השפות למהנה ונגיש, ולעודד שימוש יומיומי ושיתוף חברתי.
- תוצאות/השלכות: גישה זו תרמה לעלייה של 40% במשתמשים פעילים יומיים ולגידול של 30% במנויי פרימיום תוך שנה ובכך הדגימה את הכוח של שילוב תוכן חינוכי עם בידור ומעורבות חברתית כערוצי שיווק יעילים.
ערוצים מתעוררים (Emerging Channels)
- שיווק משפיענים: שיתוף פעולה עם אנשים בעלי עוקבים רבים במדיה חברתית כדי לקדם מוצרים או שירותים.
- פודקאסטים: יצירה או מתן חסות לתוכן שמע שיכול להגיע למאזינים מעורבים בנישה ספציפית. על יתרונות ערוץ זה נמנים היכולת להקשיב תוך כדי נהיגה או ריצה, והכרות אמינה ועמוקה יותר עם המרואיין ודעותיו.
- מציאות מדומה ורבודה: מתן חוויות סוחפות בתלת ממד, היכולות להציג מוצרים או לשפר את האינטראקציות עם המותג. במציאות מדומה העולם הסובב מוסתר לחלוטין, ובמציאות רבודה שכבות מידע מוקרנות על סביבת המתבונן.
- צ'אטבוטים ובינה מלאכותית: שירות לקוחות אוטומטי וכלים להגברת מעורבות המציעים אינטראקציות מותאמות אישית בקנה מידה גדול.
ניתוח מקרה: IBM - אסטרטגיית תוכן קוגניטיבי
- הארגון: IBM, ברחבי העולם (2017)
- מה נעשה: IBM אימצה שיווק נכנס על ידי פיתוח אסטרטגיית תוכן קוגניטיבי, תוך מינוף Watson AI שלה כדי ליצור חוויות תוכן מותאמות אישית עבור המשתמשים שלה. זה כלל דוחות, white papers, וכלים אינטראקטיביים מותאמים אישית שפנו לצרכים ולתחומי העניין הספציפיים של קהל היעד שלהם.
- תוצאות/השלכות: אסטרטגיה זו הובילה לעלייה פי שניים בשיעורי המעורבות בפלטפורמות התוכן של IBM, ולעלייה משמעותית ביצירת לִידִים, מה שמדגים את האפקטיביות של שיווק נכנס מותאם אישית בהנעת מעורבות ותוצאות עסקיות משמעותיות.
שילוב של ערוצי שיווק
אסטרטגיות השיווק היעילות ביותר מנצלות ערוצים מרובים בצורה מתואמת, מבטיחות מסרים עקביים וממקסמות את היקף החשיפה (reach). שילוב ערוצים מסורתיים ודיגיטליים מאפשר לעסקים להגיע לקהל רחב יותר, תוך התאמת מסרים לפלחים ספציפיים לשם השגת השפעה גדולה יותר. ניתוח נתוני ביצועים מכל ערוץ עוזר לחדד אסטרטגיות ולהקצות משאבים לערוצים היעילים ביותר להשגת היעדים העסקיים.
ניתוח מקרה: פעילות קהילתית של מכולת אורגנית מקומית
- הארגון: GreenGrocers, Asheville, NC, ארה"ב (2020)
- מה נעשה: GreenGrocers, חנות מכולת אורגנית מקומית, מינפה מגוון ערוצי שיווק כדי לערב את הקהילה ולהניע תנועה לחנות. המאמצים כללו ניוזלטר שבועי ובו מתכונים וטיפים בריאותיים, השתתפות בשווקי איכרים מקומיים וקמפיינים במדיה חברתית - המדגישים ספקים מקומיים ותוצרת עונתית.
- תוצאות/השלכות: מאמצי שיווק משולבים אלה הביאו לעלייה של 25% בכמות המבקרים בחנות ולגידול של 40% במנויים לעלון, והמחישה בכך את האפקטיביות של שימוש בערוצים מרובים כדי לרתק קהילה מקומית ולבנות בסיס לקוחות נאמן.
בנוף המדיה המקוטע של היום, הבנה ושימוש בתמהיל של ערוצי שיווק חיוניים כדי להגיע ללקוחות פוטנציאליים בכל מקום שבו הם עשויים להימצא. איזון בין שיטות מסורתיות לבין חידושים דיגיטליים מציע את הגישה הטובה ביותר לשיווק מקיף ויעיל.
איזה ערוצי שיווק קיימים?
ערוצי שיווק הם פלטפורמות ומדיה שדרכם מועברים מסרים שיווקיים ישירות לקהל
הבנת מגוון הערוצים הזמינים ושליטה בשימוש היעיל בהם חיונית לפיתוח אסטרטגיית שיווק הוליסטית.
ניתוח מקרה: התמקדות קהילתית של בית קפה מקומי
- הארגון: Brewed That - Bean There, Asheville, NC, ארה"ב (2021)
- מה נעשה: בית הקפה Brewed That - Bean There מינף אירועי קהילה מקומיים, שותפויות עם עסקים קטנים אחרים ומדיה חברתית כדי ליצור אסטרטגיית שיווק מגובשת. הם ארחו טעימות קפה וסדנאות, שיתפו פעולה במבצעים מיוחדים, ושמרו על נוכחות פעילה ומעודדת מעורבות באִינְסְטַגְרָם ובפייסבוק.
- תוצאות/השלכות: בית הקפה ראה עלייה של 50% בכמות המבקרים בסוף השבוע ועלייה של 35% בעוקבים בפלטפורמות המדיה החברתית שלו במשך שישה חודשים, והדגים בכך את האפקטיביות של ערוצי שיווק ממוקדי קהילה עבור עסקים מקומיים.
ערוצי שיווק נפוצים (מא' עד ת')
|
|
כל ערוץ מציע הזדמנויות ייחודיות להגעה לפלחים ספציפיים של השוק, ומותאם למטרות שונות - החל מהעלאת מוּדָעוּת למותג והגברת מעורבות של קהלי היעד, ועד למכירות ישירות ושימור לקוחות.
ניתוח מקרה: קמפיין שיווק רב-ערוצי של Squarespace
- הארגון: Squarespace, ארה"ב (2019)
- מה נעשה: Squarespace ביצעה קמפיין שיווקי רב-ערוצי שכלל מוֹדָעוֹת מקוונות, מדיה חברתית, פודקאסטים ופרסומות בסופרבול. הקמפיין התאחד תחת נושא העצמת היצירתיות, במטרה להציג את Squarespace כפלטפורמה המועדפת על אנשים פרטיים ועסקים קטנים ליצירת אתרים יפים.
- תוצאות/השלכות: הקמפיין הוביל לעלייה של 35% בתנועה לאתר ולעלייה של 25% בהרשמות משתמשים חדשים ברבעון הראשון לאחר הקמפיין. היכולת של Squarespace למנף מספר ערוצי שיווק ביעילות הרחיבה את היקף החשיפה שלה ושפרה את ניראות המותג.
בעידן של תקשורת מפוצלת וקשב צרכני מוגבל, ערוצי השיווק מספקים למותגים כלים מגוונים להגיע לקהלים שונים ולהעביר מסרים מותאמים. שילוב מושכל בין ערוצי שיווק מסורתיים ודיגיטליים מאפשר למקסם את החשיפה, לחזק את המודעות למותג ולשמור על מעורבות גם כשהמידע מציף את הצרכנים.
יחסי ציבור (PR)
יחסי ציבור (PR) הם תחום העוסק בניהול מוניטין ותקשורת אסטרטגית בין ארגון לבין הציבור. למעשה, המטרה המרכזית היא לבנות אמון ושיתופי פעולה מועילים, באמצעות העברת מסרים חיוביים ויצירת דיאלוג עם קהלים מגוונים.
אנשי PR משתמשים בכלים שונים, החל מיחסי מדיה ושתדלנות ועד לניהול משברים, הרצאות ומסיבות עיתונאים, כדי להשפיע על עמדות והתנהגויות ולשמור על תדמית חיובית לאורך זמן.
להלן מבט מקרוב על תפקיד יחסי הציבור ומרכיביו המרכזיים.
תפקידים מרכזיים של יחסי ציבור
- יחסי מדיה (Media Relations): בנייה ותחזוקה של קשרים עם עיתונאים וכלי תקשורת כדי להבטיח ולעצב סיקור תקשורתי.
- ניהול משברים (Crisis Management): הכנה ותגובה לכל אירוע חירום או אירוע בלתי צפוי שיכול להשפיע על המוניטין של הארגון.
ניתוח מקרה: ניהול המשברים של פפסי
- הארגון: פפסי (בבעלות תאגיד PepsiCo), פלאנו, טקסס (נוסדה בשנת 1898)
- משבר: באפריל 2017, פפסי השיקה פרסומת שנויה במחלוקת בכיכובה של קנדל ג'נר. הפרסומת, שהראתה את ג'נר מצטרפת למחאה ומוסרת לשוטר פחית פפסי, ספגה ביקורת נרחבת על זילות תנועות צדק חברתי. תוך 48 שעות, "הסרטון הקצר" צבר כמעט 1.6 מיליון צפיות ביוטיוב, אך התגובה הייתה מיידית ועזה.
- תגובה: בתחילה, פפסי הגנה על הקמפיין, וציינה, "זוהי פרסומת עולמית המשקפת אנשים מתחומי חיים שונים שמתאחדים ברוח של הרמוניה, ואנחנו חושבים שזה מסר חשוב להעביר." עם זאת, פחות מ-24 שעות לאחר מכן, פפסי הסירה את המודעה והשהתה את הקמפיין. החברה פרסמה הצהרה שניה: "פפסי ניסתה להקרין מסר עולמי של אחדות, שלום והבנה. ברור שהחמצנו את המטרה, ואנו מתנצלים."
- תוצאות/השלכות: התגובה וההתנצלות המהירות של פפסי זכו לשבחים על מיידיותן וישירותן. למרות התגובה הראשונית, פפסי הצליחה למתן את הנזק ארוך הטווח למותג שלה. עד 2022, בעוד שהאירוע עדיין השפיע על התפיסה הציבורית של קנדל ג'נר, פפסי התגברה בהצלחה על המשבר והמשיכה לשגשג.
- מסקנה עיקרית: ניהול משברים מהיר ויעיל הוא קריטי. ההתנצלות המהירה של פפסי וההכרה בטעות שלהם הדגימו אמפתיה ומחויבות לפעולה, מה שסייע בשימור המוניטין של המותג בטווח הארוך.
- תקשורת תאגידית (Corporate Communication): ניהול תהליכי תקשורת פנימיים וחיצוניים במטרה להבטיח עקביות במסרים וייצוג המותג בפני קהלים מגוונים – החל מהציבור הרחב, לקוחות וקהילות מקומיות, דרך עובדים, משקיעים וספקים, ועד רשויות ממשלתיות ועיתונאים.
- ניהול מוניטין (Reputation Management): ניטור דעת קהל ויישום אסטרטגיות לשיפור או שמירה על המוניטין של הארגון. במקרים מסויימים, המטרה היא דווקא להישאר מתחת לרדאר, ולמנוע פרסומים מזיקים.
- יחסי קהילה (Community Relations): יצירת קשר עם הקהילה המקומית כדי לטפח רצון טוב ותדמית חיובית.
ניתוח מקרה: יוזמת יחסי הקהילה של Timberland
- הארגון: Timberland, סטרטהאם, ניו המפשייר, ארה"ב (נוסדה ב-1952)
- מה נעשה: Timberland, בהנהגתו של המייסד נתן שוורץ ובהמשך בנו סידני שוורץ, מחויבת זה מכבר לאחריות חברתית תאגידית ולמעורבות קהילתית. יוזמה בולטת אחת היא תוכנית Path of Service™, שהושקה ב-1992. תוכנית זו מספקת לעובדים חופשה בתשלום להתנדבות בקהילות שלהם. Timberland מעודדת את עובדיה להקדיש עד 40 שעות בשנה לפעילויות שירות קהילתי, הנעות החל מפרויקטים של שימור סביבתי ועד ליוזמות צדק חברתי.
- תוצאות/השלכות: לתוכנית Path of Service™ הייתה השפעה עמוקה הן על הקהילה והן על עובדי Timberland. היא טיפחה תרבות של נתינה ומעורבות אזרחית בתוך החברה, תוך שיפור מורל ונאמנות העובדים. התוכנית הובילה גם לשותפויות רבות עם עמותות מקומיות וגלובליות, מה שהגביר משמעותית את ההשפעה החיובית על קהילות שונות. מחויבותה של Timberland לשירות קהילתי חיזקה את המוניטין של המותג, והציגה את מסירות החברה לאחריות חברתית.
- מסקנות עיקריות: תוכנית Path of Service™ של Timberland מדגימה יחסי קהילה יעילים על ידי שילוב אחריות חברתית תאגידית בתרבות החברה. מתן הזדמנויות מובנות לעובדים להתנדב לא רק מועיל לקהילה, אלא גם משפר את שביעות רצון העובדים ומחזק את תדמית המותג של החברה. יוזמה זו מדגימה שמעורבות קהילתית עקבית ואמיתית יכולה להוביל ליתרונות משמעותיים ארוכי טווח הן עבור החברה והן עבור הקהילות שהיא משרתת.
פעילויות בתחום יחסי ציבור
- הודעות לעיתונות (Press Releases): כתיבה והפצה של סיפורים חדשותיים על הארגון לכלי תקשורת.
- כתיבת נאומים (Speech Writing): יצירת נאומים עבור מנהלי חברות לאירועים, כנסים או ראיונות מדיה.
- תכנון אירועים (Event Planning): ארגון אירועים שנועדו לייצר סיקור תקשורתי ועניין ציבורי.
- ניהול מדיה חברתית: שימוש בפלטפורמות חברתיות כדי לתקשר וליצור אינטראקציה עם הציבור והעיתונות.
- יצירת תוכן: הפקת תוכן משכנע המספר את סיפור הארגון, כגון מאמרים, פוסטים בבלוג, ניירות עמדה ועוד.
כיצד הודעות לעיתונות יכולות להפוך לחדשות ויראליות?
עסקים בדרך כלל מפרסמים הודעות לעיתונות על נושאים שאינם מרתקים במיוחד, וקשורים לעסק עצמו, כגון:
- חידושים ופריצות דרך במוצר ובשרות
- שותפויות או רכישות משמעותיות
- אבני דרך והישגים תאגידיים
- פרסים והוקרה
- ממצאי מחקר בעלי אימפקט
- יוזמות קיימות ואחריות חברתית תאגידית
- שינויים במנהיגות ובהנהלה
- ביצועים פיננסיים ותחזיות
- מגמות ותובנות בתעשייה
- סיפורים אנושיים וסיפורי קהילה
עם זאת, אם אתם רוצים שההודעה לעיתונות שלכם תהפוך לוויראלית, הנה נושאים טובים יותר להודעות לעיתונות (וליצירת תוכן):
- מחלוקות ושערוריות: סיפורים שחושפים או כרוכים במחלוקות או שערוריות משמעותיות נוטים למשוך תשומת לב.
- תמיכה או מעורבות של סלבריטאים: מעורבות או אישור של אישים ידועים.
- סיפורים מעוררי השראה: סיפורים מרוממים ומדרבנים, במיוחד כאלה הכרוכים בהתגברות על מצוקה.
- תגליות יוצאות דופן: תגליות, עובדות או חידושים יוצאי דופן או מפתיעים, המאתגרים את הידע המקובל.
- הומור ובידור: תוכן מבדר, משעשע או מציע בידור מקורי.
- סודות ותובנות פנימיות: מבט מאחורי הקלעים או סודות על מוצרים, שירותים או נוהלי תעשייה פופולריים.
- אתגרים קיצוניים: סיפורים על אנשים או עסקים שנוטלים על עצמם אתגרים קיצוניים או משיגים הישגים יוצאי דופן.
- תנועות ומטרות חברתיות: סיפורים שמתיישרים עם, או מדגישים, מטרות או תנועות חברתיות חשובות.
- מראות חזותיים: תוכן שהוא מדהים מבחינה ויזואלית או ייחודי, המעודד שיתופים רק בגלל המשיכה החזותית.
- תעלומות ומקרי בלתי פתורים: תעלומות מסקרנות או מקרים בלתי פתורים, המזמינים ספקולציות ודיון.
חשיבות יחסי הציבור
- בניית אמון: יחסי ציבור יעילים מטפחים אמון עם הקהל על ידי מתן מידע אמיתי ואמין, שאף נתפס יותר אמין מפרסומות, כי הוא מועבר דרך עיתונאים.
- ניהול תפיסת הקהל: יחסי ציבור משפיעים על האופן שבו אנשים תופסים את הארגון, וזה קריטי להצלחה ולצמיחה.
- עיצוב תדמית: באמצעות תקשורת אסטרטגית, יחסי ציבור מעצבים ושומרים על התדמית הציבורית של הארגון.
- תמיכה ביעדי שיווק כוללים: יחסי ציבור משלימים ותומכים במאמצי שיווק על ידי תקשור המסר והערכים של המותג.
- בסיס לפרסום: לא פעם, ידיעה תקשורתית “חמה” על מותג מסוים יוצרת “מפץ” בין מדיות שונות (עיתון מקומי, עיתון ארצי, תחנת טלוויזיה, וכו’). על פי גורו השיווק אל ריס, בספר "שקיעת הפרסום ועליית יחסי-הציבור", זהו המועד האידיאלי (והיחיד...) להשקת קמפיין פרסום ארצי, אם רוצים למקסם את האפקטיביות של הקמפיין.
ניתוח מקרה: קמפיין Airbnb.org לאוקראינה
- הארגון: Airbnb, סן פרנסיסקו, קליפורניה, ארה"ב (נוסדה ב-2008)
- מה נעשה: בתגובה למלחמה המתמשכת באוקראינה לאורך 2022, Airbnb.org השיקה קמפיין לתמיכה בפליטים ובנפגעי הסכסוך. בשיתוף פעולה עם עמותות וממשלות בינלאומיות ואזוריות, Airbnb.org התחייבה לספק דיור לעד 100,000 פליטים. יוזמה זו נועדה להציע מחסה ובטיחות לנזקקים, ללא עלות. למעלה מ-28,000 איש נרשמו דרך Airbnb.org כדי לספק דיור זמני, ומייסדי Airbnb התחייבו להתאים תרומות עד 10 מיליון דולר.
- תוצאות/השלכות: לקמפיין Airbnb.org הייתה השפעה משמעותית על ידי מתן דיור חיוני ובטיחות לעשרות אלפי פליטים. בנוסף, צצה תנועה עממית במדיה החברתית, שבה אנשים ברחבי העולם החלו להזמין חדרים באוקראינה כאמצעי לתמיכה כספית במארחים מקומיים שנפגעו מהמלחמה. יוזמה זו, שנוצרה על ידי משתמשים, סיפקה סיוע מיידי לאלו שעסקי הנסיעות שלהם באוקראינה נפגעו קשות.
- מסקנה עיקרית: הקמפיין של Airbnb.org לאוקראינה מדגיש את כוחה של אחריות חברתית תאגידית ופעולה קהילתית בעתות משבר. על ידי גיוס מהיר של משאבים ובשיתוף עם עמותות וממשלות, Airbnb.org סיפקה ביעילות תמיכה קריטית לנזקקים. הקמפיין גם הדגים את התפקיד המשפיע של תנועות מדיה חברתית שנוצרו על ידי משתמשים בהרחבת תמיכה וסולידריות לקהילות שנפגעו. יוזמה זו מדגימה כיצד מותגים יכולים למנף את הפלטפורמות והמשאבים שלהם כדי לחולל שינוי משמעותי במהלך משברים הומניטריים.
אתגרים ביחסי ציבור
- מדידת השפעה: בניגוד לשיווק, יחסי ציבור לא תמיד מציעים מדדים ברורים להצלחה, מה שמקשה על מדידת החזר ROI.
- שליטה במדיה: יחסי ציבור מסתמכים על מדיה של צד שלישי, מה שאומר שאין לכם שליטה מלאה על האופן שבו המידע שלכם יוצג (ע"י עיתונאים).
- ניהול משברים: המוניטין של ארגון יכול להיפגע במהירות במשבר, ועל יחסי ציבור להגיב במהירות וביעילות.
עתיד יחסי הציבור
עתיד יחסי הציבור הוא דיגיטלי. עם עליית המדיה החברתית והפלטפורמות המקוונות, יחסי הציבור מתפתחים וכוללים storytelling דיגיטלי, שותפויות עם משפיענים ואסטרטגיות מונחות-נתונים לניהול מוניטין. היכולת להסתגל לנוף המדיה המשתנה, כולל עלייתן של פייק ניוז (שהתגברו בעזרת בינות מלאכותיות), והדרישה הגוברת לשקיפות ואחריות חברתית תאגידית, היא קריטית להצלחת יחסי ציבור עתידיים.
לסיכום, יחסי ציבור הם היבט חיוני באסטרטגיה של כל ארגון לשמירה על תדמית ציבורית חיובית ובניית קשרים עם הקהל שלו. PR דורש שילוב של חשיבה אסטרטגית, יצירתיות וכישורי תקשורת, כדי לנהל את התפיסה והמוניטין של הארגון בצורה יעילה.
שיווק ברשתות חברתיות
שיווק באמצעות מדיה חברתית כרוך במינוף פלטפורמות כמו פייסבוק, אִינְסְטַגְרָם, טוויטר, לינקדאין וטיקטוק כדי להתחבר עם קהלים, לשפר את ניראות המותג ולהניע יעדים עסקיים.
גישה דינמית זו משלבת אסטרטגיות שונות כדי לעורר מעורבות של משתמשים, לטפח קהילה, ולקדם מוצרים או שירותים ביעילות.
ניתוח מקרה: צמיחה מונעת מדיה חברתית של Glossier
- הארגון: Glossier, ארה"ב (2018)
- מה נעשה: אסטרטגיית השיווק של Glossier התמקדה במינוף פלטפורמות מדיה חברתית (אִינְסְטַגְרָם, פייסבוק, טיק-טוק) כדי לבנות קהילה וליצור אינטראקציה ישירה עם לקוחות. הם השתמשו בתוכן שנוצר על ידי משתמשים, שותפויות משפיענים וקמפיינים אינטראקטיביים במדיה חברתית כדי לקדם את מוצרי היופי שלהם.
- תוצאות/השלכות: אסטרטגיה זו הובילה לכך ש-Glossier השיגה שיעור צמיחה שנתי של 40%, כאשר המדיה החברתית מניעה 80% מהתנועה לאתר שלה. המותג יצר בהצלחה בסיס לקוחות נאמן וקהילה מקוונת חזקה, תוך הדגשת האפקטיביות של מדיה חברתית כערוץ שיווק עיקרי בתעשיית היופי.
אלמנטים מרכזיים לשיווק מוצלח במדיה חברתית
- אסטרטגיית תוכן (Content Strategy): גבשו אסטרטגיה ממוקדת להנחיית נושאים, מסרים ופורמטים של תוכן, תוך יישור קו עם יעדי המותג, ויצירת מעורבות יעילה עם קהל היעד. בין היתר, מומלץ להחליט מראש על תדירות הפרסומים בכל פלטפורמה (לדוגמא – בפייסבוק), ועל "מדורים" או נושאים קבועים לימים ספציפיים בשבוע (לדוגמא – ראיון עם מנהל בכיר, הצגת חידוש, דוגמא לשימוש מוצלח בפתרון שהמוג מציע, הזמנה לאירוע, וכו').
- יצירת תוכן (Content Creation): פתחו תוכן המעודד מעורבות ושהינו בעל ערך, המותאם לקהל של כל פלטפורמה, לרבות פוסטים, stories, סרטונים ושידורים חיים.
- מעורבות קהילתית (Community Engagement): קדמו אינטראקציה פעילה עם עוקבים דרך תגובות, הודעות וקבוצות קהילתיות, כדי לבנות מערכות יחסים ונאמנות.
ניתוח מקרה: הצלחת אִינְסְטַגְרָם של מבשלת בירה
- הארגון: Hoppy Hops Brewery, פורטלנד, אורגון (2019)
- מה נעשה: Hoppy Hops Brewery השתמשה באִינְסְטַגְרָם כדי להציג את מבחר בירות הבוטיק שלה, תהליכי בישול מאחורי הקלעים ואירועים מקומיים. הם יצרו אינטראקציה עם עוקבים באמצעות פוסטים, סטוריז ואינטראקציות קבועות, תוך התמקדות בבניית זהות מותג וקהילה חזקות.
- תוצאות/השלכות: השימוש הממוקד של המבשלה באִינְסְטַגְרָם תרם לעלייה של 60% בעוקבים ועלייה של 30% בביקורים במִבְשֶׁלֶת הבירה במהלך השנה, מה שמוכיח שאפילו עסקים קטנים יכולים להפיק תועלת משמעותית מאסטרטגיית מדיה חברתית שבוצעה היטב.
- פרסום בתשלום (Paid Advertising): השתמשו בכלי פרסום ספציפיים לפלטפורמה, כדי למקד ולהגיע לדמוגרפיה ספציפית בדיוק. חשוב להכיר את אפשרויות הפרסום בכל פלטפורמה, ולבצע ניסוי וטעייה לשיפור של ביצועים.
- שותפויות עם משפיענים (Influencer Partnerships): שתפו פעולה עם משפיענים המביעים תמיכה במותג שלכם, כדי להגיע לקהלים חדשים ולהקנות אמינות למוצרים או לשירותים שלכם.
- ניתוח וניטור (Analytics and Monitoring): השתמשו באנליטיקה של מדיה חברתית כדי לעקוב אחר ביצועים, להבין את התנהגות הקהל ולחדד אסטרטגיות לתוצאות טובות יותר.
- עקביות ומיתוג (Consistency and Branding): שימרו בכל הפלטפורמות על לוח זמנים עקבי של פרסום, ומסרים קוהרנטיים של המותג, כדי לחזק את זיהוי המותג.
- מינוף וידיאו (Leverage Reels and IGTV): צרו סרטונים קצרים ומרתקים עם Reels ותוכן וידאו ארוך יותר עם Instagram TV, כדי להתחבר לקהל הרחב של אִינְסְטַגְרָם המחפש תוכן ויזואלי דינמי.
על ידי שילוב אסטרטגיות אלו, עסקים יכולים לרתום את הפוטנציאל של המדיה החברתית כדי לשפר משמעותית את מאמצי השיווק שלהם, ולהגיע לקהלים מגוונים היכן שהם מבלים זמן רב מהזמן שלהם באינטרנט.
שיווק בגוגל
שיווק עם גוגל מציע חבילה חזקה של כלים ופלטפורמות שיכולים לשפר משמעותית את הניראות המקוונת שלכם ולמשוך תנועה ממוקדת לאתר שלכם. להלן אסטרטגיות מרכזיות למינוף של גוגל במסגרת מאמצי השיווק שאתם עושים.
אסטרטגיות מרכזיות לשיווק מוצלח עם Google
- Google Ads: השתמשו בפרסום ממומן – תשלום עבור הקלקה (PPC), כדי להופיע בתוצאות החיפוש של גוגל עבור מילות מפתח רלוונטיות, ובכך להגיע ביעילות ללקוחות פוטנציאליים המחפשים באופן פעיל את הפתרונות, המוצרים והשירותים שלכם.
- אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO): בצעו אופטימיזציה של תוכן ושל מבנה אתר האינטרנט כדי להשיג דרוג גבוה יותר בתוצאות חיפוש אורגניות, ולשפר את הניראות וכמות המבקרים באתר, ללא עלות של מוֹדָעוֹת.
- הערה: שילוב תוצאות חיפוש אורגניות, משופרות על ידי SEO, עם קמפיינים של Google Ads, הוכח כמגביר את הקליקים על קישורי חיפוש סטנדרטיים (אורגניים) בגוגל.
- Google My Business: קחו בעלות על, ובצעו אופטימיזציה של, רישום Google My Business שלכם, כדי לשפר את הניראות בחיפוש מקומי, לשתף מידע עסקי חשוב ולאסוף ביקורות מלקוחות.
ניתוח מקרה: אופטימיזציה של Google My Business של חנות תכשיטים אומן מקומית
- הארגון: Gemstone Gallery, סנטה פה, ניו מקסיקו, ארה"ב (2020)
- מה נעשה: Gemstone Gallery שידרגה את רישום Google My Business שלה עם מידע מעודכן, תמונות של הפריטים שלה וביקורות של לקוחות. הם גם השתמשו ב-Google Ads כדי לפנות ללקוחות מקומיים המחפשים תכשיטים אומנותיים.
- תוצאות/השלכות: מאמצים אלו הביאו לעלייה של 70% בביקורים בחנות מחיפושי גוגל, ולעלייה של 40% במכירות שיוחסו לפניות מקוונות. הצלחה זו מדגישה את הערך של Google My Business ומוֹדָעוֹת ממוקדות עבור עסקים מקומיים המעוניינים להגדיל את הניראות ולמשוך לקוחות.
- Google Analytics: הטמיעו את Google Analytics כדי לעקוב אחר תנועה לאתר, התנהגות משתמשים וביצועי קמפיין, וכדי לקבל תובנות מונחות נתונים להחלטות שיווק.
- Google Search Console: השתמשו ב- Google Search Console כדי לנטר ולתחזק את נוכחות האתר שלכם בתוצאות החיפוש של גוגל, ולזהות בעיות והזדמנויות לאופטימיזציה.
- שיווק ביוטיוב: כפלטפורמה בבעלות גוגל, YouTube מציעה פוטנציאל עצום לשיווק וידאו, ומאפשרת לעסקים להגיע לקהל רחב עם תוכן וידאו מרתק.
ניתוח מקרה: אסטרטגיית SEO ו-SEM של SEMrush
- הארגון: SEMrush, ברחבי העולם (2021)
- מה נעשה: SEMrush מינפה את חבילת כלי השיווק של גוגל, כולל אסטרטגיות SEO (קידום אורגני בעזרת אופטימיזציה למנועי חיפוש) ו-SEM (פרסום ממומן במנועי חיפוש), כדי להניע תנועה לאתר שלה. הם השתמשו ב-Google Ads לפרסום ממוקד וב-Google Analytics כדי לחדד את גישת השיווק שלהם בהתבסס על נתוני משתמשים. בנוסף, שיווק תוכן משופר, בעזרת כלי מחקר מילות מפתח מהפלטפורמה שהם פיתחו בעצמם מילא אף הוא תפקיד מכריע.
- תוצאות/השלכות: אסטרטגיית שיווק משולבת זו של כלי השיווק של גוגל הובילה לעלייה של 50% בתנועה לאתר של SEMrush, ולגידול של 35% בהרשמות למנויים שלה תוך שנה, והציגה בכך את האפקטיביות של שילוב אסטרטגיות SEO ו-SEM לשיווק B2B (מעסק לעסק).
על ידי שילוב אסטרטגי של מגוון כלי גוגל, עסקים יכולים לשפר את מאמצי השיווק המקוון שלהם, להניע תנועה איכותית יותר לאתר שלהם, להשיג יותר המרות, ובסופו של דבר להגדיל את הנוכחות המקוונת שלהם ואת המכירות.
שיווק בפייסבוק
שיווק עם פייסבוק מציע לעסקים פלטפורמה רבת עוצמה כדי להגיע וליצור אינטראקציה עם קהל היעד שלהם ביעילות. באמצעות ניצול בסיס המשתמשים הנרחב של פייסבוק (מעל 3 מיליארד בשנת 2023), ואפשרויות פילוח מתוחכמות, עסקים יכולים ליצור אסטרטגיות שיווק מותאמות אישית כדי להגדיל את ניראות המותג, להניע תנועה לאתר שלהם ולהגביר את המכירות.
אסטרטגיות מרכזיות לשיווק מוצלח בפייסבוק
- דפי פייסבוק (Facebook Pages): צרו ותחזקו דף פייסבוק לעסק שלכם כדי לשתף עדכונים, לפרסם תוכן ולתקשר עם הקהל שלכם.
- מוֹדָעוֹת פייסבוק (Facebook Ads): השתמשו בפלטפורמת הפרסום של פייסבוק כדי להפעיל מוֹדָעוֹת ממוקדות. אתם יכולים להתאים אישית את הקהל שלכם על סמך נתונים דמוגרפיים, תחומי עניין, התנהגויות ועוד.
ניתוח מקרה: קמפיינים של מוֹדָעוֹת פייסבוק של Blue Apron
- הארגון: Blue Apron, ארה"ב (2019)
- מה נעשה: Blue Apron היא ספקית של שירות משלוח ערכות ארוחות (meal kits) הכולל מצרכים טריים ומתכונים מוכנים מראש לבישול ביתי. החברה ניצלה את יכולות המוֹדָעוֹת הממוקדות של פייסבוק כדי להגיע ללקוחות פוטנציאליים על סמך תחומי העניין שלהם בבישול, אוכל ובריאות. הקמפיינים הציגו תמונות בולטות ומעניינות, המלצות של לקוחות, ומבצעים ייחודיים כדי למשוך מנויים חדשים לשירות שלהם.
- תוצאות/השלכות: קמפיינים של מוֹדָעוֹת פייסבוק הובילו לעלייה של 25% ברכישות לקוחות חדשים ולהוזלה משמעותית בעלות רכישת לקוח (CPA), מה שהדגים את הכוח של פרסום ממוקד בפייסבוק בהנעת צמיחה עבור שירותים מבוססי מנוי.
- אסטרטגיית תוכן (Content Strategy): פתחו אסטרטגיית תוכן עקבית הכוללת פוסטים מרתקים, סרטונים, שידורים חיים ואירועים כדי לשמור על עניין הקהל שלכם ומעורבותו. בין היתר, הקפידו על העלאת תוכן בתדירות גבוהה, מספר פעמים בשבוע.
- מעורבות (Engagement): צרו אינטראקציה פעילה עם העוקבים שלכם, על ידי מענה לתגובות, הודעות וביקורות, כדי לבנות קהילה סביב המותג שלכם.
ניתוח מקרה: מעורבות קהילתית של חנות צמחים
- הארגון: Green Thumb Haven, בולדר, קולורדו, ארה"ב (2021)
- מה נעשה: Green Thumb Haven השתמשה בפייסבוק כדי ליצור קהילה תוססת סביב טיפול בצמחים וגינון. הם ארחו מפגשי שאלות ותשובות חיים, שיתפו טיפים לטיפול בצמחים, וערכו תחרויות כדי לעודד מעורבות של הקהל שלהם. מוֹדָעוֹת פייסבוק ממוקדות לחובבי צמחים מקומיים עזרו להם להגדיל את היקף החשיפה שלהם.
- תוצאות/השלכות: אסטרטגיות אלו הגבירו את מספר העוקבים של החנות בפייסבוק ב-50% והגדילו את הביקורים בחנות ב-30%, מה שמדגיש את האפקטיביות של תוכן מרתק ובניית קהילה בפייסבוק עבור עסקים קטנים.
- תובנות פייסבוק (Facebook Insights): השתמשו ב-Facebook Insights כדי לנתח את ביצועי הדף והפוסטים שלכם, להבין מה עובד הכי טוב עבור הקהל שלכם ולחדד את האסטרטגיה שלכם.
- קבוצות פייסבוק (Facebook Groups): שקלו ליצור או להשתתף בקבוצות פייסבוק הקשורות לתעשייה שלכם כדי להגדיל את הניראות ולבסס את המותג שלכם כסמכות מקצועית.
- פייסבוק Marketplace: עבור עסקים שמוכרים מוצרים, פייסבוק Marketplace יכול להיות כלי רב ערך להגעה לקונים מקומיים.
- אירועי פייסבוק (Facebook Events): השתמשו באירועי פייסבוק כדי לקדם ולנהל הרשמות לאירועים מקוונים או פיזיים, וכדי להגדיל את הנוכחות והמעורבות.
על ידי מינוף אסטרטגיות אלו, עסקים יכולים להשתמש בפייסבוק ביעילות כדי להגיע לקהל רחב, ליצור אינטראקציה עם לקוחות ולהשיג את יעדי השיווק שלהם.
שיווק בפִּינְטֵרֵסְט (Pinterest)
שיווק עם פִּינְטֵרֵסְט הוא אסטרטגיה מבוססת-מראה (visual), הממנפת את בסיס המשתמשים הייחודי של הפלטפורמה, המתעניין בגילוי קונספטים, מוצרים והשראה חדשים.
פִּינְטֵרֵסְט משמש ככלי רב עוצמה להגברת מוּדָעוּת למותג, הנעת תנועה לאתרים והגברת מכירות, במיוחד עבור עסקים במגזרי יצירה, סגנון חיים (lifestyle) או קמעונאות.
כך ניתן להשתמש בפִּינְטֵרֵסְט ביעילות לשיווק
- צרו לוחות מעוררי השראה: פתחו לוחות נושאיים המשקפים את זהות המותג שלכם ופונים לתחומי העניין והשאיפות של קהל היעד שלכם.
ניתוח מקרה: צמיחה מונעת קהילה של The Spice Suite
- הארגון: The Spice Suite, וושינגטון DC, ארה"ב (2019)
- מה נעשה: The Spice Suite, חנות בוטיק קטנה לתבלינים, השתמשה בפִּינְטֵרֵסְט כדי להגיע לקהל רחב יותר, המתעניין באומנות הבישול. החנות יצרה לוחות השראה המציגים מתכונים, תערובות תבלינים וטיפים לבישול, תוך שילוב המוצרים שלהם ב-"נעיצות" (pins) מושכות מבחינה ויזואלית. הם גם עודדו את הלקוחות שלהם לשתף תמונות של מנות שהוכנו עם התבלינים שלהם, ויצרו קהילה תוססת ומרתקת סביב המותג שלהם.
- תוצאות/השלכות: אסטרטגיית פִּינְטֵרֵסְט של The Spice Suite הובילה לעלייה של 60% בתנועה לאתר ולגידול של 50% במכירות מקוונות תוך שישה חודשים. הצלחתם בפִּינְטֵרֵסְט הדגישה את הפוטנציאל של פלטפורמת פִּינְטֵרֵסְט עבור עסקים קטנים לבנות קהילה מסורה, ולהניע מכירות באמצעות שיווק מרתק ומונע תוכן.
- הצמידו תמונות באיכות גבוהה: השתמשו בתמונות מושכות מבחינה ויזואלית ובאיכות גבוהה עבור הפינים שלכם כדי להתבלט ולמשוך את תשומת לב המשתמשים. זיכרו, שבהקשר זה, שהינו ויזואלי מטבעו, "המדיום הוא המסר".
- בצעו אופטימיזציה לקידום אתרים אורגני (SEO): שלבו מילות מפתח בתיאורי ה"נעיצות", בכותרות הלוח ובפרופילים שלכם, כדי לשפר את הניראות בתוצאות החיפוש של פִּינְטֵרֵסְט.
- השתמשו ב-Rich Pins: הטמיעו Rich Pins כדי לספק יותר הקשר לגבי רעיון. Rich Pin מאפשרים לכלול מידע נוסף (מעבר לכותרת ולתמונה) ישירות על ה"נעיצה" עצמה, כגון פרטים על מתכון, מוצר, מאמר ועוד.
ניתוח מקרה: אסטרטגיית השיווק הוויזואלי של West Elm
- הארגון: West Elm, ארה"ב (2018)
- מה נעשה: West Elm, חנות ריהוט ופרטי עיצוב לבית, אימצה את פִּינְטֵרֵסְט כפלטפורמה מרכזית לאסטרטגיית השיווק הוויזואלי שלה, ויצרה לוחות שהציגו את קולקציות הרהיטים והעיצוב הביתי המודרניים שלה. הם השתמשו בתכונת Rich Pins של פִּינְטֵרֵסְט כדי לספק מידע על תמחור ועל מוצרים, ישירות בתוך ה"נעיצות" (pins), עודדו מעורבות ישירה של המבקרים, והקלו על מסלול הרכישה. בנוסף, West Elm מינפה תוכן שנוצר על ידי משתמשים, על ידי עידוד לקוחות לשתף את עיצובי הבית שלהם הכוללים את מוצריה.
- תוצאות/השלכות: שימוש אסטרטגי זה בפִּינְטֵרֵסְט הגדיל משמעותית את הניראות המקוונת של West Elm ואת מעורבות הלקוחות, והוביל לעלייה של 45% בתנועה מפִּינְטֵרֵסְט לאתר של West Elm, ולעלייה של 35% במכירות המקוונות שיוחסו לפלטפורמת פִּינְטֵרֵסְט. המותג ניצל ביעילות את האופי הוויזואלי וההתנסותי של פִּינְטֵרֵסְט, כדי להניע הן מוּדָעוּת למותג והן מכירות ישירות.
- קדמו מעורבות של משתמשים: עודדו משתמשים לשמור את ה"נעיצות" שלכם בלוחות שלהם, להגיב ל"נעיצות" שלכם וללחוץ על קישורים לאתר שלכם.
- מנפו מוֹדָעוֹת של פִּינְטֵרֵסְט: השתמשו באפשרויות הפרסום בתשלום של פִּינְטֵרֵסְט כדי להגיע לקהל גדול או ממוקד יותר, תוך שיפור הניראות והנעת פעולות ספציפיות.
- נתחו והתאימו: עקבו אחר ניתוח פִּינְטֵרֵסְט כדי להבין אילו "נעיצות" ולוחות מתפקדים בצורה הטובה ביותר והתאימו את האסטרטגיה שלכם בהתאם.
- צרו אינטראקציה עם הקהילה: הצמידו מחדש תוכן ממשתמשים אחרים, הגיבו ל"נעיצות" פופולריות, ושתפו פעולה עם משפיענים או מותגים, כדי להרחיב את היקף החשיפה שלכם.
התכונות של מנוע החיפוש החזותי של פִּינְטֵרֵסְט הופכות אותה לפלטפורמה יוצאת דופן עבור עסקים המעוניינים לעורר השראה בקהל שלהם ולהניע מעורבות משמעותית. על ידי יצירת אסטרטגיית פִּינְטֵרֵסְט שקולה ומתוכננת היטב, מותגים יכולים להציג ביעילות את המוצרים והרעיונות שלהם לקהל מתעניין, מעורב (engaged) ובשל לרכישה.
שיווק באִינְסְטַגְרָם (Instagram)
שיווק באִינְסְטַגְרָם ממנף את האופי הוויזואלי של הפלטפורמה, ואת שיעורי המעורבות הגבוהים שלה, כדי להתחבר עם קהלים, לשפר את ניראות המותג ולהניע תוצאות עסקיות.
חבילת התכונות של אִינְסְטַגְרָם, מפוסטים וסיפורים ועד IGTV ו-Reels, מציעה הזדמנויות מגוונות לסטוריטלינג יצירתי ולאינטראקציה עם קהל.
כיצד להשתמש ביעילות באִינְסְטַגְרָם לשם שיווק
- התאמת הפרופיל: ודאו שהביוגרפיה שלכם מתארת בבירור את העסק שלכם, כוללת קישור לאתר האינטרנט או לדף הנחיתה שלך, ומייצגת את זהות המותג שלכם.
- תוכן ויזואלי באיכות גבוהה: פרסמו תמונות וסרטונים מושכים ויזואלית, המתאימים לאסתטיקה של המותג שלכם, ויוצרים תהודה בקרב קהל היעד שלכם.
- סטוריז ו-Highlights: השתמשו ב"סטוריז" כדי לשתף תוכן מאחורי הקלעים, מבצעים ותוכן שנוצר על ידי משתמשים. שימרו סטוריז חשובים בתור Highlights לניראות ארוכה יותר.
- מעורבות עם הקהל שלכם: הגיבו באופן פעיל לתגובות ולהודעות, וצרו אינטראקציה עם תוכן העוקבים שלכם, כדי לבנות קהילה ונאמנות.
ניתוח מקרה: תערוכות וירטואליות של גלריית אמנות מקומית
- הארגון: Art Haven, פורטלנד, אורגון, ארה"ב (2020)
- מה נעשה: בתגובה למגפת COVID-19, , גלריית האמנות Art Haven השתמשה באִינְסְטַגְרָם כדי לארח תערוכות אמנות וירטואליות. הם יצרו תוכן סוחף שהציג ראיונות עם אמנים, מבט מאחורי הקלעים על תהליך היצירה, וסיפורים אינטראקטיביים באִינְסְטַגְרָם שבהם עוקבים יכלו להצביע עבור היצירות האהובות עליהם.
- תוצאות/השלכות: גישה חדשנית זו אפשרה ל-Haven Gallery לשמור על מעורבות במהלך הסגרים עקב הקורונה, מה שהביא לעלייה של 30% בעוקבים ועלייה של 20% במכירות אמנות שבוצעו ישירות באמצעות פניות באִינְסְטַגְרָם. השימוש של הגלריה באִינְסְטַגְרָם לתערוכות וירטואליות הדגים את האפקטיביות של פלטפורמת אִינְסְטַגְרָם ביצירת חוויות מרתקות וסוחפות שיכולות להניע הן מעורבות והן מכירות, אפילו בתקופות מאתגרות.
- השתמשו בהאשטאגים בצורה אסטרטגית: שלבו האשטאגים רלוונטיים, כדי להגדיל את הסיכוי שהתוכן שלכם יתגלה לקהל רחב יותר.
- מוֹדָעוֹת אִינְסְטַגְרָם: השתמשו בפלטפורמת הפרסום של אִינְסְטַגְרָם כדי ליצור מוֹדָעוֹת ממוקדות המופיעות בפידים ובסטוריז של משתמשים, תוך הגעה ללקוחות פוטנציאליים על סמך דמוגרפיה, תחומי עניין והתנהגויות ספציפיות.
- שיתופי פעולה עם משפיענים: שתפו פעולה עם משפיענים התואמים לערכי המותג שלכם, כדי להגיע לקהלים חדשים ולהקנות אמינות למוצרים או לשירותים שלכם.
ניתוח מקרה: שיתופי פעולה של Gymshark עם משפיענים
- הארגון: Gymshark, בריטניה (2017)
- מה נעשה: Gymshark, המשווקת אופנת ספורט, מינפה את אִינְסְטַגְרָם על ידי שותפות עם משפיעני כושר וספורטאים שגילמו את ערכי המותג. שיתופי פעולה אלה כללו תוכן ממומן, הצגת וחשיפת מוצרים (product placement), והשתתפות באתגרי הכושר והאירועים של Gymshark. המותג התמקד ביצירת תוכן איכותי ומספק השראה, שיוצר תהודה בקרב קהל היעד שלו, תוך הדגשת קהילה וסגנון חיים מעבר למוצרים בלבד.
- תוצאות/השלכות: : אסטרטגיית האִינְסְטַגְרָם של Gymshark מילאה תפקיד מרכזי בצמיחה המואצת של המותג, הגדילה את מספר העוקבים שלה ביותר מ-2 מיליון תוך שנה, ותרמה תרומה משמעותית לצמיחה שנתית של 200% בהכנסות. הדגש של המותג על קהילה וסגנון חיים עזר לטפח בסיס לקוחות נאמן, ולחזק את מעמדה של Gymshark כחברת ביגוד כושר מובילה.
- ניתוח ותובנות: השתמשו בכלי הניתוח של אִינְסְטַגְרָם כדי לעקוב אחר מעורבות, צמיחת עוקבים וביצועי הפוסטים והסטוריז שלכם, תוך חידוד האסטרטגיה שלכם על סמך תובנות מונעות-נתונים.
- לוח זמנים קבוע של פרסום: הקפידו על לוח זמני-פרסום עקבי, כדי לשמור על מעורבות הקהל שלכם, ולהבטיח שהמותג שלכם יישאר במחשבות שלהם ((top of mind.
- מנפו Reels ו-IGTV: צרו סרטונים קצרים ומרתקים עם Reels ותוכן וידאו ארוך יותר עם Instagram TV כדי להתחבר לקהל הרחב של אִינְסְטַגְרָם המחפש תוכן ויזואלי דינמי.
על ידי שילוב אסטרטגיות אלו, עסקים יכולים לרתום את הפוטנציאל של אִינְסְטַגְרָם ליצירת קשרים משמעותיים עם הקהל שלהם, להציג את המותג שלהם בצורה יצירתית, ולהשיג יעדי שיווק בסביבה מונעת ויזואלית ואינטראקטיבית ביותר.
שיווק בלי מדיה חברתית (Social Media)
שיווק ללא הסתמכות על מדיה חברתית דורש מינוף של מגוון ערוצים מסורתיים ודיגיטליים כדי להגיע וליצור אינטראקציה עם קהל היעד שלכם ביעילות. גישה זו יכולה להיות מועילה במיוחד להגעה לקהלים שפחות פעילים במדיה חברתית, או לגיוון של אסטרטגיות השיווק.
אסטרטגיות מרכזיות לשיווק ללא שימוש במדיה חברתית
- שיווק תוכן: פיתוח תוכן בעל ערך כמו בלוגים, מאמרים, ניירות עמדה, עלונים, מדריכים, מחשבונים, יישומונים שימושיים וספרים אלקטרוניים כדי למשוך ולרתק את הקהל שלכם, תוך כדי שיפור ה-SEO של האתר שלכם.
ניתוח מקרה: עלון "Fearless Flyer" של Trader Joe's
- הארגון: Trader Joe's, ארה"ב (מתמשך)
- מה נעשה: רשת חנויות המכולת של Trader Joe's נוקטת גישה שיווקית ייחודית, תוך הסתמכות רבה על הניוזלטר שלה, "Fearless Flyer", במקום שימוש בפלטפורמות מדיה חברתית מסורתיות. ניוזלטר מודפס ומקוון זה כולל שילוב של דגשים על מוצרים, מתכונים ותיאורים מוזרים שמגלמים את התדמית הכיפית והאקלקטית של המותג. העלון משמש להנעת תנועה לחנויות, על ידי הדגשת מוצרים חדשים ועונתיים.
- תוצאות/השלכות: "Fearless Flyer" זכה למעמד פולחני בקרב לקוחות, ותרם תרומה משמעותית למוניטין מפה לאוזן של Trader Joe's ולהגברת כמות המבקרים בחנויות. בעוד שהנתונים המדויקים נשמרים על ידי החברה הפרטית, אנליסטים בתעשייה מעריכים כי העלון מילא תפקיד מכריע בכך ש-Trader Joe's הגיעה למכירות גבוהות מהממוצע למטר מרובע, בהשוואה לתקני התעשייה.
- שיווק בדוא"ל: השתמשו בקמפיינים של דוא"ל כדי לתקשר ישירות עם הקהל שלכם, ספקו עדכונים, מבצעים ותוכן מותאם אישית כדי לטפח נאמנות ולהניע המרות.
- אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO): ייעלו את אתר האינטרנט והתוכן שלכם למנועי חיפוש כדי להגדיל את הניראות ולמשוך תנועה אורגנית מקהל היעד שלכם שמבצע חיפושים באינטרנט.
- פרסום בתשלום להקלקה (PPC): השקיעו בקמפיינים של PPC במנועי חיפוש כמו גוגל או בינג כדי להניע תנועה ממוקדת לאתר שלכם במהירות.
- שיווק שותפים: שתפו פעולה עם שותפים שיכולים לקדם את המוצרים או השירותים שלכם לקהל שלהם, תוך הרחבת היקף החשיפה שלכם מעבר לרשת האוהדים והלקוחות הנוכחית שלכם.
- נטוורקינג ואירועים: צרו או השתתפו באירועי תעשייה, כנסים וקבוצות נטוורקינג כדי לבנות מערכות יחסים, לשפר את הניראות של המותג שלכם וליצור אינטראקציה ישירה עם לקוחות פוטנציאליים.
- יחסי ציבור: השתמשו בטקטיקות של יחסי ציבור כגון הודעות לעיתונות, פרסום בתקשורת ומיקומי תוכן בפרסומים רלוונטיים, כדי לבנות מוּדָעוּת למותג ואמינות.
- דיוור ישיר: שילחו מכתבים, גלויות וקטלוגים מותאמים אישית כדי להגיע לקהל שלכם בצורה מוחשית. דיוור ישיר יעיל במיוחד עבור עסקים מקומיים או כשפונים לקבוצות דמוגרפיות ספציפיות.
ניתוח מקרה: שירות המנויים של בית קלייה מקומי לקפה
- הארגון: Beans & Dreams, Asheville, NC, ארה"ב (2021)
- מה נעשה: Beans & Dreams, בית קלייה קטן לקפה, השיק שירות מנויים ששווק באמצעות דיוור ישיר, חסויות לאירועים מקומיים ושיתופי פעולה עם עסקים סמוכים. השירות מציע משלוחים חודשיים של קפה קלוי טרי למנויים, יחד עם מידע על מקורות הפולים וטיפים לחליטה.
- תוצאות/השלכות: גישה זו אפשרה ל-Beans & Dreams להגדיל את בסיס המנויים שלה ב-40% תוך שנה, תוך שיפור נאמנות הלקוחות ומתן זרם הכנסות קבוע. הצלחת אסטרטגיית השיווק, ללא מדיה חברתית, הדגישה את האפקטיביות של מאמצי שיווק ישירים וממוקדי קהילה עבור עסקים קטנים.
- תוכניות הפניות: עודדו לקוחות קיימים להפנות לקוחות חדשים באמצעות תמריצים (חבר מביא חבר), תוך מינוף שיווק מפה לאוזן, כדי להשיג אמון ולהרחיב את בסיס הלקוחות שלכם.
- שיתופי פעולה עם משפיענים: שתפו פעולה עם משפיענים מחוץ למדיה החברתית, כגון בלוגרים ידועים, מומחים בתעשייה או ידוענים מקומיים, כדי לקדם את המותג שלכם לעוקבים שלהם.
- תוכניות נאמנות לקוחות: צרו תוכניות נאמנות המתגמלות לקוחות חוזרים, מעודדות רכישות חוזרות ומתמשכות, ומקדמות המלצות מפה לאוזן.
- וובינרים וסדנאות: ארחו וֶובִינָרִים (סמינרים מקוונים) חינוכיים או סדנאות אינטראקטיביות, כדי להדגים את המומחיות שלכם, ליצור אינטראקציה עם הקהל שלכם ולייצר לִידִים.
על ידי שילוב אסטרטגיות אלו, עסקים יכולים ליצור תכנית שיווק חזקה שאינה מסתמכת על מדיה חברתית, ומטרגטת את קהלי היעד הרלוונטיים במגוון ערוצים, כדי לבנות מוּדָעוּת למותג, ליצור אינטראקציה עם לקוחות פוטנציאליים ולהניע מכירות.
ליווי בתחום השיווק
מעוניינים בתהליכי שיווק בארגון שלכם?
רוצים לקדם אחד או יותר מהנושאים הבאים?
- גיבוש אסטרטגיה שיווקית
- פיתוח בידול ומיצוב
- תקשורת שיווקית אפקטיבית
- האצת צמיחה עסקית
- חדשנות במוצר ובשרות
- מצויינות בשרות
- ניהול מכירות וקשרי לקוחות
- תכנית עבודה שיווקית שנתית
הצטרפו למאות ארגונים ועסקים בארץ ובעולם להם סייענו בתחום השיווק.
נשמח לעמוד לרשותכם, ולעזור גם לכם לשווק בדרך יעילה ולצמוח.
לפרטים ותיאום שיחת הכרות - צרו איתנו קשר!.
מידע משלים
- ליווי שיווקי - מישהו לרוץ איתו
- אוקיינוסים כחולים בישראל
- חדירה שיווקית
- קידום אתרים - SEO
- פרסום יצירתי
- מיצוב כמפתח לאסטרטגיה שיווקית
- שיווק - מאגר מאמרים
- חוברת סדנאות אסטרטגיה ושיווק
- עלון לזוז - לעוסקים באסטרטגיה, שיווק וחדשנות
מאמרים על שיווק
- שיווק - סקירה כללית
- מטרות השיווק
- מדדי שיווק
- סוגי שיווק
- ערוצי שיווק