תמונת אווירה

יצירת קשר

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות: מייל: [email protected] טלפון: 09-9585085 פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

חדשנות שיטתית עם שיניים

שישה כלי חשיבה לחיזוי מוצרים עתידיים - חלק ד'

התפרסם בעיתון TheMarker בשביעי לאוגוסט 2000
מאת: ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ

ז. "התאמה לסביבה" של מברשת השיניים

"התאמה לסביבה", כלי-החשיבה האחרון מבין השישה, מהוה תהליך פחות רשמי ונוקשה, ויותר "גמיש" ופתוח לפרשנויות. התאמה לסביבה היא גם הכלי הפורה ביותר פרט ל-"הוספת ממד", ומניבה הרבה מאוד רעיונות.

התאמה לסביבה מתמקדת במרכיבים הנמצאים בסביבה הקרובה של המוצר (למשל - כיור, יד, שן, חיידקים, חניכיים, פה, עיניים, מראה, מים, וכו'). בתהליך ההתאמה לסביבה מנסים לשפר את טיב המגע (יחסי הגומלין) בין המוצר למרכיב מסוים בסביבתו.

התאמה לסביבה ניכרת בחידושים הבאים, שכבר קיימים במברשות שיניים (מרכיבי הסביבה מסומנים בקו-תחתון):

  1. צוואר ידית גמיש, המתכופף וסופג לחץ עודף, ומקטין בכך את הסיכון של פגיעה בחניכיים.
  2. ידית שאינה מחליקה (למשל - עם ציפוי גומי או בליטות) המאפשרת ליד לאחוז טוב יותר בידית, ומקנה שליטה משופרת.
  3. מברשת שיניים אורתודנטית (עם שערות בחתך שצורתו "V") המאפשרת ניקוי יעיל מסביב ל-"גשרים ".
  4. שערות עם שטח פנים מחוספס - להסרה יעילה יותר של רובד החיידקים (ניקוי גם בעזרת הצד של השערה, ולא רק בעזרת הקצה שלה).
צוואר גמיש
צוואר גמיש
ידית שאינה מחליקה
ידית שאינה מחליקה
שערות עם חתך V
שערות עם חתך "V"

חידושים עתידיים במברשות שיניים תוך התאמה לסביבה עשויים לכלול, בין היתר:

  1. משטח קמור של שערות - היוצר מגע טוב יותר עם הצד האחורי של השיניים.
  2. מברשת-חניכיים (שערות רכות, ראש צר ואולי דמוי-מכבש) לעיסוי והמרצה של אזור החניכיים.
  3. מיכל מובנה למים או למי-שטיפה - המאפשר שימוש נוח ונגיש של מברשת השיניים מחוץ לבית (בטיולים, במקום בו אין ברז).
  4. מיכל מובנה של כלורוהקסידין - לטיהור שערות המברשת בתום הצחצוח (מקטין נזק הנגרם על-ידי חיידקים.

ח. הערות סיכום

מאמר זה הציג את ששת כלי-החשיבה המאפשרים חדשנות שיטתית של מוצרים (ובמקרה זה - של מברשת שיניים). כלי-החשיבה הראשון, הוספת ממד, קושר בין משתנים הקשורים למוצר. כלי-החשיבה האחרון, התאמה לסביבה, משפר את המגע בין המוצר למרכיבים בסביבתו הקרובה. ארבעת כלי-החשיבה הנותרים - חלוקה, הכפלה, החסרה ואיחוד - פועלים על מרכיבים של המוצר עצמו.

להלן מספר הערות מסכמות:

  1. ניתן לנבא חידושים רבים נוספים בתחום מברשות השיניים בעזרת כלי-החשיבה שתוארו. לדוגמא - השתמש במשתנים של מברשת השיניים שלא הוזכרו במאמר, וראה אם תוכל להוסיף ממדים חדשים.
  2. שים לב שכלי חשיבה שונים יכולים להוביל לאותו רעיון. לדוגמא - בשעה שמשטח קמור של שערות מהווה התאמה לצד האחורי של השיניים, הוא גם יוצר תלות חדשה בין אורך השערה למיקום לאורך הראש (= הוספת ממד).
  3. החידושים שתוארו נבעו כולם משינויים במרכיבים ובמשתנים של המוצר ושל סביבתו הקרובה בלבד. ככל שמתרחקים מהמוצר, הרעיונות שנמצא יהיו פחות יצירתיים. עקרון זה נקרא עיקרון העולם הסגור.
  4. מוצרים "שמרניים" (שכמעט לא השתנו בעשור האחרון) מניבים יותר רעיונות לחידושים יחסית למוצרים "מפותחים" (שעברו שינויים רבים). מברשת שיניים היא מוצר מפותח יחסית. לכן, אם המוצר שלך הוא שמרני יותר, תוכל לצפות לכמות רבה יותר של רעיונות לחדשנות.
  5. חדשנות שיטתית יוצרת תחילה צורה חדשה של מוצר, ורק בשלב הבא שואלת למי זה טוב. לעיתים לא מוצאים שום תועלת (מברשת שיניים ללא שערות? מי יקנה אותה?). לעיתים מוצאים יתרונות רבים ושונים זה מזה (מברשת אצבע מאפשרת שליטה טובה יותר, חוסכת מקום, ומקטינה עלויות). אם אותרו מספר יתרונות, יש לזהות את התועלת העיקרית (למשל - התועלת שתוביל ליותר מכירות), ולמצב את המוצר החדש סביב תועלת זו.
  6. בעוד שמאמר זה מתייחס למוצרים, חדשנות שיטתית מתאימה מאוד גם לשרותים. למעשה, שרותים מפיקים מהר יותר תועלת מחדשנות שיטתית. שינוי של שרות (למשל - של תוכנית חיסכון) בדרך-כלל לוקח פחות זמן וגם עולה פחות משינוי של פס ייצור.
  7. חדשנות שיטתית הינה שיטתית בשני מובנים. ראשית, נעשה שימוש בתהליכים מאוד מדויקים ומוגדרים היטב להעלאת רעיונות (את התהליכים המלאים קצרה היריעה מלתאר במאמר זה). שנית, וזוהי הסיבה החשובה מבין השתיים, שילוב ששת כלי-החשיבה מאפשר, במקרים רבים, ניבוי של רוב החידושים שיחולו בשנים הקרובות. במילים אחרות, סריקת הרעיונות היא שיטתית ומקיפה, ונבדלת בכך מהרבה שיטות אקראיות של יצירתיות.

מאמר זה מתאר חדשנות שיטתית במבט כולל, ממעוף הציפור. על מנת להבין ולשלוט בכלי-החשיבה השונים יש להעמיק בלימוד ובתרגול שלהם (ראה מאמרים נוספים על כלי חשיבה). דרך מצויינת לעשות זאת היא להתאמן על המוצרים או השירותים שלך. בדרך זו, לא רק תתעסק עם מוצרים יותר רלוונטיים (אלא אם אתה יצרן של מברשות שיניים), אלא גם תוכל להפיק רעיונות מעשיים לחידושים עתידיים בתחום שלך.

לנוחותך, אנו מציעים סדנאות חדשנות פנים-ארגוניות בישראל ובחו"ל. בסדנאות אלה המשתתפים לומדים ליישם את כלי-החשיבה השונים, תוך התמקדות בסל המוצרים והשרותים שהם מציעים. בסדנא טיפוסית מפיקים עשרות רעיונות שימושיים למוצרים ושרותים חדשים.

אם הינך מעוניין בסיוע בפיתוח מוצרים חדשים ובליווי תהליכי חדשנות בארגון שלך, ראה מידע על סדנאות חדשנות שיטתית, או צור עימנו קשר. נשמח גם לקבל הערות, הצעות או בקשות אחרות.


כותב מאמר זה הוא ארי מנור, מנכ"ל חברת ZOOZ. כל הזכויות שמורות.
זכויות היוצרים או סימני המסחר שהופיעו במאמר שייכים לבעלים החוקיים שלהם.

מקורות

המאמר מבוסס על:

  1. Goldenberg, J., Mazursky, D., & Solomon, S. (1999). Toward identifying the inventive templates of new products: A channeled ideation approach. Journal of Marketing Research, 36, p. 200-210.
  2. Goldenberg, J., & Mazursky, D. (1999). The voice of the product: Templates of new product emergence. Creativity and Innovation Management, 8 (3), p. 157-164.
  3. Goldenberg, Y., Solomon, S., & Mazursky, D. (1996). Cluster concept dynamics leading to creative ideas without critical slowing down. International Journal of Modern Physics C, 7 (5), p. 655-673. Altschuler, Genrich S. (1986), To find an idea: Introduction to the theory of solving problems of inventions, Novosibirsk, USSR, Nauka.
  4. Altschuler Genrich S. (1985), Creativity as an Exact Science, New York, Gordon and Breach.

המשך ל: חלק I | חלק II | חלק III | חלק IV

חדשנות שיטתית

מעוניינים בפיתוח בסיוע בפיתוח מוצרים חדשים ובתהליכי חדשנות?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, [email protected].