חדשנות שיטתית עם שיניים
שישה כלי חשיבה לחיזוי מוצרים עתידיים - חלק ג'
התפרסם בעיתון TheMarker בשביעי לאוגוסט 2000
מאת: ארי מנור, מנכ"ל
ZOOZ
ה. "החסרה" של מרכיבים של מברשת השיניים
"החסרה" היא ככל-הנראה כלי החשיבה החביב ביותר, מכיוון שהיא מוכיחה שלעיתים "פחות הוא יותר". החסרה מתמקדת במרכיבים של המוצר (למשל - ידית, ראש, שערות), תוך תהליך פשוט של ביטול מרכיב אחד (למשל - מברשת ללא ידית, ללא ראש, ללא שערות). ההחסרה יכולה להיות גם חלקית (למשל - החסרת שערות באזור מסוים, יצירת חורים בידית).
דוגמא טובה להחסרה חלקית היא מברשת שיניים המיועדת לחללי-ביניים (בעלת ראש קצר מאוד) - פתרון מצוין לניקוי אזורים שקשה להגיע אליהם: כתרים, גשרים, חללים בין שיניים צפופות. חור בידית לתליית המברשת הוא דוגמא נוספת להחסרה חלקית במוצר קיים.
בין החידושים העתידיים הקשורים להחסרה ניתן יהיה אולי למצוא חור בראש - המיועד להזרקת משחת השיניים, וחורים בידית המיועדים לאצבעות - כך שתתאפשר אחיזה איתנה יותר.
ומה לגבי החסרה מלאה? האם תוכל למנות יתרונות ולאתר קונים למברשת שיניים ללא ידית, או ללא שערות? שים לב שבתהליך ההחסרה הרכיב המוחסר אינו מוחלף במשהו אחר (למשל - אם השערות בוטלו - שום דבר אחר אינו ממלא את מקומם,ולכן לא ניתן לצחצח את השיניים). דוגמאות טובות למוצרים שעברו החסרה מלאה כוללות, בין היתר: חולצה ללא שרוולים, ומכשיר וידאו ללא יכולת הקלטה.
ו. "איחוד" של מרכיבים של מברשת השיניים
"איחוד" הוא התהליך שאנשים בדרך-כלל מבצעים בפועל כשהם מנסים לעשות החסרה. איחוד מתמקד ברכיבי המוצר (למשל - ידית, ראש, שערות).
התהליך הוא - בחר מרכיב, בטל אותו (=החסרה), אבל אז השתמש במרכיב אחר, של המוצר או של סביבתו הקרובה, על מנת לפצות על ההחסרה (כלומר: לבצע את תפקידו של המרכיב שבוטל, למלא את מקומו).
דוגמא טובה למוצר קיים שעבר תהליך של איחוד הוא מכשיר המנקה את השיניים בעזרת התזת מים בלחץ (כלומר: "מברשת שיניים" בה השערות הוחלפו במים).
חידוש עתידי אפשרי הכרוך באיחוד הוא מברשת-אצבע (מברשת דמויית אצבעון, בה הידית הוחלפה באצבע). מברשת-אצבע עשויה לאפשר שליטה טובה יותר ונגישות משופרת, תוך חיסכון במקום ובעלויות, ולהתאים במיוחד לילדים.
לקריאת החלק הרביעי של המאמר - המשך כאן.
חלק I | חלק II | חלק III | חלק IV
חדשנות שיטתית
מעוניינים בפיתוח בסיוע בפיתוח מוצרים חדשים ובתהליכי חדשנות?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, [email protected].
מידע משלים
- בונים את העתיד - ניהול חדשנות שיטתית
- איך הופכים ארגון לחדשני
- חדשנות - מאגר מאמרים
- חוברת סדנאות חדשנות ויצירתיות
- עלון לזוז - לעוסקים באסטרטגיה, שיווק וחדשנות