זזים קדימה
על תוכנית מוצרשת - המסייעת להשיק קוי מוצרים ברשתות קמעונאיות בינלאומיות
בעיתון גלובס - ביום שני, 1 ליולי 2002
מאת: ארי מנור, מנכ"ל
ZOOZ
"מוּצָרֶשֶת" הוא פרויקט ייחודי, שיזמו התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל וחברת ZOOZ לייעוץ שיווקי וניהול שיווקי. במסגרתו מוצע לעסקים קטנים ובינוניים להתמודד עם המיתון באמצעות יצירתיות. עסקים יצרניים קטנים ובינוניים, שעד כה שימשו רק כקבלני משנה, יוכלו לפתח במסגרת הפרויקט קו ייצור חדש, ולשווקו לרשתות ענק באירופה וארה"ב.
לדברי צפיה גילת, מנכ"ל התאחדות המלאכה והתעשייה, בשלב ראשון לומדים היצרנים להכיר את השוק ואת יכולותיהם של המפעלים עצמם. "לאחר מכן מקיימים מפגשי חשיבה משותפים של בעל המפעל עם יועצים עסקיים לגבי קו המוצרים של השוק הספציפי, כך שיתאים ליכולת היצרן. קבלני משנה תלויים בדרך כלל במישהו אחר - בעיקר כאלה שעובדים בקביעות עם גורם אחד, המספק להם עבודה. הפרויקט החדש מעודד אותם לחפש עצמאות, ללכת על קו מוצרים חדש מתוך המוצרים שלהם. בשביל זה לא צריך לעשות מהפכות". היועצים של ZOOZ מוצמדים לכל מפעל, ומתפקדים למעשה כאנשי שיווק ומעצבי מוצר של קו המוצרים החדש. "הרעיון הוא, להפוך את ישראל לעמק הסיליקון של תעשית ה-DIY (עשה זאת בעצמך)", אומר ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ.
כל מפעל יצרני זקוק להון עצמי של 100 אלף דולר, כדי להשתתף בפרויקט. הליווי המקצועי יסובסד בחלקו על ידי תוכניות ממשלתיות. גילת משוכנעת, שאפשר יהיה למצוא את התקציב הנדרש במסגרת תקציב הליווי והחונכות של עסקים קטנים. היא מבטיחה: "יהיה סיוע. אנחנו עובדים עם יוחנן לוי, המשנה למנכ"ל התמ"ס. גם ZOOZ עובדת איתם, וקיבלנו הבטחה לסיוע. יש להם תקציב לנושא החונכות. ההתאחדות מרבה לסייע לנושאים של חונכות ניהולית, שיווק ושינוי קו. בעלי העסקים עצמם יצטרכו לעשות את החשבון שלהם לגבי שאר הכסף. צריך להבין, שעומדות בפניהם דרכי פעולה פעולה נוספות, וזה הימור כדאי".
גילת מדגישה, כי איש אינו נכנס למסגרת הפרויקט בצורה אוטומטית, "אלא רק לאחר יעוץ ובדיקת של יכולות ואופק הצלחה. אם הרעיון אפשרי, הכלים מצויים וכל מה שצריך זה מחקר שווקים - זה יצליח. הכוונה היא לא להביא גוף יצרני לשנות את הציוד שלו, אלא את הראש".
לדעת גילת, זהו פיתרון נוסף, העשוי לאפשר יציאה מהמיתון ומהמשבר הכלכלי, הפוקד את העסקים הקטנים והבינוניים. "במיוחד בימים אלה, יש להפעיל יצירתיות עסקית, והפרויקט מאפשר לבעל מפעל להפוך בתוך שישה חודשים ליצרן עולמי ולהגדיל את שוק הלקוחות שלו, כמו גם את רווחיו והכנסותיו".
אחד הגופים, שהצטרף לפרויקט החדש, הוא מפעל גיא פלסטיק, המייצר מוצרי פלסטיק בהזרקה. "הפרויקט יכול לשנות את פני העסק", אומר בועז זר, מנכ"ל המפעל. "עד כה ערכנו איפיון של יכולות המפעל ושל המוצר, ערכנו התאמות וכעת אנחנו בשלב פיתוח המוצר, ומקווים להצליח. זה מנוף רציני לצמיחה".
גיא פלסטיק מחולון מעסיקה 25 עובדים, המייצרים בעיקר מוצרים טכניים הנדסיים עבור כ-60 לקוחות. לדברי זר, רוב הכסף המושקע בפרויקט החדש מגיע מהון עצמי. "אולי נקבל מענק, אבל אנחנו לא סומכים רק על זה. חברה חייבת לחשוב תמיד על השינוי הבא, אחרת אין לה זכות קיום, בעיקר בתקופה הנוכחית".
בשלב זה מעדיף זר לשמור בסוד את איפיוני המוצר החדש. "החלטנו לנצל את אמצעי הייצור שלנו ולייצר משהו בתחום שבו לא היינו עד היום, בתחום מוצרי צריכה. המוצר ייצא בעוד חצי שנה, ואנשי ZOOZ עוזרים לנו בתהליך החשיבה והשיווק. יש לנו כבר לקוחות פוטנציאליים, שהביעו התעניינות במוצר, בעיקר בחו"ל. ההשקעה גדולה מהסכום הראשוני, אבל יש מספר משקיעים, שהביעו ענין. אם נצטרך להגדיל את ההשקעה, נגייס אותה מהם. אם הפרויקט יצליח, נגדיל גם את מספר העובדים".
תוכנית מוּצָרֶשֵת
מעוניינים להתחיל לשווק מוצרים לרשתות קמעונאיות בחו"ל?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, [email protected].