ניהול יחסי ציבור לעסק שלך
התפרסם בעבר בגיליון 56 של עלון "זוּזוֹן"
יחסי ציבור הינם אחד מאמצעי השיווק היעילים והזולים ביותר שעומדים לרשות העסק שלך. אם רק תצליח לשכנע עיתונאים לשלב במקומון (או אפילו בעיתון כלל ארצי) ידיעות חיוביות על העסק שלך, תזכה לחשיפה גדולה ומיידית, ללא עלות. בנוסף, בהשוואה לפרסומות - ידיעות בעיתון נתפסות כאמינות יותר. כלומר - העסק שלך זוכה לחשיפה אמינה ומשכנעת מאוד.
גם אם אינך יכול לשכור את השירותים של משרד יחסי ציבור, אתה בהחלט יכול לנסות לנהל את יחסי הציבור של העסק שלך במו ידייך. להלן מספר כיווני פעולה אפשריים בהקשר זה:
- השתלב בטורים על צרכנות - קרא את מדורי הצרכנות בעיתונים היומיים ובמקומונים. חפש טורים וידיעות צרכנות שתוכל להשתלב בהם. לדוגמא - איזור עם ידיעות על מבצעים, או מכרז על מחירים של מוצר מסויים שאתה מחזיק במלאי. מצאת טור כזה - אתר את הכתובת למשלוח ידיעות - כלומר של עורך הטור (אם היא לא מופיעה בעיתון התקשר למערכת העיתון ושאל). לאחר מכן שלח ידיעה קצרה ורלוונטית, לדוגמא על מבצע שאתה מציע. לעיתים ישתלם לך למשוך לקוחות לבוא ולקנות מוצר מסויים גם ללא רווח ואפילו במחירי הפסד, ובתמורה לקבל חשיפה בעיתון ולמשוך קונים חדשים.
- ארגן ארועים קהילתיים - לדוגמא - "שבוע בגדים משומשים" - במסגרתו יוכלו תושבי השכונה להביא בגדים משומשים לארגזים שהכנת בחנות/במשרד שלך, ועניים יוכלו להגיע ולקבלם. שלח ידיעה על האירוע שארגנת לכל המקומונים. רבים מעורכי העיתונים ישמחו לשלב אותה בעיתון שלהם.
- כתוב ידיעות "בראש עיתונאי" - עיתונאים מעוניינים להביא ידיעות שיגבירו את מכירות העיתון שלהם. כלומר - ידיעות בנושאים שמעניינים את הקוראים שלהם. ומה מעניין את הקוראים? סקס, סלבריטאים, כסף, שערוריות, סכסוכים, שבירת טאבו, סודות, מידע שימושי, אקטואליה, ספורט, ועוד. אם תתן להם ידיעות מתאימות העוסקות בנושאים אלה, הם ישמחו לשלב אותן. לדוגמא - אם את קוסמטיקאית - תוכלי לכתוב על שיטות למריטת שיער (מידע שימושי), על גברים המסירים שיער מכל הגוף (סקס וטאבו), על הקוסמטיקה של האלפיון העליון (כסף וסלבריטאים), על מלחמות בין חברות קוסמטיקה שונות (סכסוכים וכסף), או על הרגלי מריטת השיער של שחיינים (טאבו, ספורט, וסלבריטאי
- ההל מערכות יחסים עם עיתונאים מתאימים - שלח להם עוד ועוד ידיעות רלוונטיות עבורם, הסכם להתראיין ועמוד לרשותם כמומחה תוכן בכל פעם שהם זקוקים למידע על התחום שלך. הקפד להגיב במהירות לבקשות שלהם, ולהתפנות מיתר עיסוקיך כשהם מתקשרים. עיתונאים עובדים במקרים רבים על כתבות שתתפרסמנה עוד השבוע, ולכן זקוקים למענה מיידי. הרגל אותם לכך שאתה זמין וקשוב לצרכים שלהם, ושהם יכולים לסמוך עליך.
- דרוש תמורה למידע שאתה מספק לעיתונאים - הקפד לדרוש מהעיתונאי לרשום את שמך ואת שם העסק שלך בצורה נכונה וללא שגיאות כתיב בכל פעם שהם מראיינים אותך. בדוק אם ניתן יהיה לשלב גם קישור לאתר האינטרנט של העסק שלך, בהנחה שיש לך אתר כזה. בנוסף, אל תשכח לשאול מתי ואיפה הידיעה מתפרסמת. הקפד לאסוף את גזרי העיתונים בהם התפרסמו ידיעות אלה. שמור אותן בקלסר מסודר אותו תוכל להראות ללקוחות, ושלב אותן גם באתר האינטרנט שלך.
לסיכום - אם יש לך כושר התבטאות, בכתב או בעל-פה, ואתה מוכן להשקיע מספר שעות בחודש, תוכל לנהל בעצמך את יחסי הציבור של העסק, ולחשוף אותו בצורה חיובית ואמינה. בהצלחה!
ליווי וייעוץ עסקי
מעוניינים בייעוץ, אימון או הדרכה לעסק שלכם?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, [email protected].
מידע משלים
- אימון אישי
- ייעוץ להשבחת העסק
- חמשת היסודות של ניהול תכליתי
- מאגר מאמרים
- עלון זוזון - לעצמאים ובעלי עסקים