צייר לי קונפליקט, תחושת בטן וכבשה...
על ציור אינטואיטיבי ככלי אבחון וייעוץ ארגוני
התפרסם בסטטוס - הירחון לחשיבה ניהולית, גליון 154 אפריל 2004
מאת: ענבל ונגר, יועצת ארגונית ומנחה, ZOOZ הדרכה אפקטיבית
לעיתים, מנהלים ויועצים מוצאים עצמם במבוי סתום: התפקידים הוגדרו, הסמכויות ניתנו, האחריות חולקה, ובכל זאת, משהו לא עובד כמו שצריך. ציור אינטואיטיבי הוא כלי אלטרנטיבי, המאפשר לאבחן, לייעץ ולטפל בבעיות ארגוניות בדרך העוקפת את המגננות וההתנגדויות של המשתתפים בתהליך.
פעולות ניהוליות "רציונאליות" לא תמיד מספקות מענה הולם לבעיות ארגוניות שמקורן בנושאים כגון יחסים בין אנשים, תקשורת בינאישית, מוטיבציה ושינוי ארגוני. במערכת הארגונית, כמו בכל מערכת בה פועלים אנשים, קיימים גורמים סמויים ולא-מודעים, המשפיעים על האופן בו אנשים חושבים, תופסים, מרגישים ומתנהגים.
הבעייתיות במקרים אלה מועצמת, משום שקיימת נטייה להתעלם מהגורמים הבלתי-מודעים, וזאת משני טעמים:
- היותם בלתי מודעים.
- הנטייה לראות באנשים במערכות עסקיות ישויות רציונאליות לחלוטין, אשר אינן מערבות רגשות, דחפים, פחדים וחששות במערכת השיקולים שלהן.
יהיה זה טבעי ונכון להניח שהתהליכים הפסיכולוגיים הבלתי-מודעים המשפיעים על אנשים בחייהם האישיים, בבית, במשפחה ובמערכות יחסים חבריות, משפיעים על האנשים גם בעת היותם עובדים או מנהלים בארגון עסקי. תהליכים אלה כוללים, בין היתר, דימוי עצמי, חוללות עצמית, תפיסת האחר, מודעות עצמית, סגנונות תקשורת, זהות חברתית ועוד.
קפלן וסולן (2001) ציינו במאמרם כי מכון טביסטוק בלונדון מוביל גישה לייעוץ ארגוני וניהול, אשר דוגלת בפיתוח מודעות לתהליכים הסמויים והבלתי-מודעים המתרחשים הן בארגון והן בנפשם של המנהלים והעובדים בו. התייחסות לגורמים אלה עשויה להביא לניהול אפקטיבי יותר ולארגונים בריאים יותר.
דוגמאות לאותם כוחות סמויים ובלתי מודעים, אשר משפיעים על תהליכים ארגוניים ניתן למצוא בכל מקום: בתחרות וקנאה בין ראשי צוותים, בהתנגדויות חריפות לשינויים ארגוניים רצויים, בקונפליקטים בין עובדים ומנהלים, בתגובות קיצוניות ללחצים בעבודה ובבעיות תקשורת חוזרות ונשנות. התייחסות לגורמים אלה, חשיפתם וביטויים עשויים להוביל לשיפור ניכר בתפקוד הארגוני וברווחת האנשים העובדים בו.
במאמר הנוכחי אסקור את הציור האינטואיטיבי ככלי להתמודדות ולפתרון בעיות ארגוניות, אישיות ובין-אישיות, שקשה להתמודד עמן בדרכים קונבנציונאליות, מאחר שסביר כי הן מכילות מרכיב סמוי ובלתי-מודע.
מהו ציור אינטואיטיבי?
טכניקת הציור האינטואיטיבי מאפשרת לנו לחזור לצייר כמו שציירנו כשהיינו ילדים. ללא שיפוטיות, ללא ביקורת, ללא גבולות. כשאנשים מציירים באופן אינטואיטיבי הם זורקים על הדף את תחושותיהם, רגשותיהם ומחשבותיהם, באותו הרגע, בצירופים מרהיבים של צבעים וצורות. הציור מתקדם ללא העיסוק בביקורת על האופן בו צוייר, האם הוא "יפה או לא יפה", והאם הצייר מוכשר או לא. הציור הוא מראה המשקפת את הלך הרוח הפנימי שלנו ברגע נתון, והוא מאפשר לאנשים להביע סטריאוטיפים, דעות קדומות, חוויות אישיות, רגשות ואסוציאציות באופן עקיף. בציור אינטואיטיבי הכל מותר, אין חוקים ואין מגבלות.
שפת הציור הינה שפה מטפורית, המסתמכת על חשיבה לטראלית-רוחבית-מסתעפת. במושג חשיבה מסתעפת, הכוונה היא לחשיבה בכיוונים שונים, אשר אינה מתמקדת במאפיין מסוים של הגירוי אלא נעה בין מאפייניו השונים. סוג חשיבה זה נמצא כקשור ליצירתיות וחדשנות. חשיבה מסתעפת שונה מן החשיבה האנכית מתכנסת, המתמקדת בידע ובחוקים לוגיים בחיפוש אחר פתרון "נכון". חשיבה אנכית מפתחת רעיונות לאורך מאפיין ספציפי, דהיינו, אנו נוטים לחשוב על "עוד מאותו דבר".
זה לא התוצר הסופי אלא התהליך
ציור אינטואיטיבי מאפשר לאמן הפנימי ליצור. התהליך עוצר את השכל (mind) הרציונאלי, את הביקורתיות ואת המחשבות. אנשים לעתים קרובות מופתעים לראות מה קורה כאשר הם נותנים לאינטואיציה שלהם להשתלט. הם עשויים שלא להבין את הציור שלהם, אבל הציור משחרר חומרים בלתי-מודעים, פותר בעיות ומאפשר ריפוי במקרה הצורך. ציור אינטואיטיבי אינו דן בתוצר הסופי, אלא בתהליך.
בסדנאות של ציור אינטואיטיבי לא תתבקשו לצייר עץ, חתול או קוף. מאחר ובשיטה זו לא מתמקדים על למידת טכניקה, השיטה מאפשרת לעקוף מחסומי למידה. כלומר, "לצייר" הופך לכלי לקידום הפוטנציאל האנושי ולפיתוח היבטים כגון יצירתיות, אינדיבידואליות, הערכה עצמית, שחרור והבעת רגשות, התגברות על פחדים, הסתייגות מלהתחיל משהו חדש, התגברות על הפחד מכישלון, ללמוד לבטוח, שחרור דפוסי חשיבה קבועים, שימוש באנרגיית "לחצים" בדרך חיובית ועוד.
עצם העשייה של משהו שהוא לגמרי בלתי צפוי, בסביבה בטוחה, מאפשרת לחוות מצב של לא-ידוע. מצב זה מסייע להסיט את המודעות הפנימית שלנו, ולגלות רגשות חדשים והיבטים חדשים בעצמנו. במחקר מצאו ששיטת הציור האינטואיטיבי מפחיתה את ההשפעה של האגו. הצבעים והצורות לא רק מתארים את המציאות של הפרט, אלא גם יוצרים אותה, כשהם מתפקדים כסוכן שינוי (Hotze-Bernadette, 2002).
בנוסף, בעת פענוח הציורים, הציור המוצג מהווה גירוי עבור האחרים, בדומה לכתמי רורשך, אשר רואים אותו בעיניהם הסובייקטיביות ומפרשים אותו בהתאם לתפיסתם ולהשקפת עולמם (אלוני, 1999). חשוב לציין כי פענוח הציורים הינו שלב משני ולא הכרחי בתהליך, כפי שיפורט בהמשך.
מה בין ציור אינטואיטיבי לייעוץ ארגוני?
אבחון, ייעוץ ופתרון בעיות באמצעות ציור אינטואיטיבי מהווים מתודולוגיה העוקפת את מנגנוני ההגנה של הפרט, אשר הינה בעלת היתרונות הבאים:
- מאפשרת להביע עמדות, דעות, סטריאוטיפים ורגשות באופן עקיף, ללא צורך לבטאם במילים ולכוונם כלפי אדם או גורם ספציפי. כך, אנשים יכולים להתבטא ביתר חופשיות ובחשש מועט מתגובות האחרים.
- מהנה, משחררת, "שוברת קרח" (French, Bell & Zawacki, 2000) ומקלה על תחושות שליליות בקרב הקבוצה. כמו כן, במידה והציור עצמו הוא תוצר קבוצתי, מרבית המשתתפים עסוקים בו באופן אקטיבי ובתהליך יצירה קולקטיבי, כך שהשיטה אף מעודדת את גיבוש הקבוצה.
- מאפשרת הבעה של היבטים וגורמים לא מודעים על ידי שימוש בתהליכי השלכה והגדרה מחדש. מאפשרת עבודה עם אסוציאציות, מאפשרת לחוויות אישיות, לרגשות, לסטריאוטיפים ולדעות קדומות לבוא לידי ביטוי עקיף (אלוני, 1999 ; Gabriel, 1999).
- מגרה יצירתיות וחדשנות, מעודדת חשיבה מסתעפת.
אבחון, ייעוץ ופתרון בעיות באמצעות ציור אינטואיטיבי מהווים מתודולוגיה העוקפת את מנגנוני ההגנה של הפרט, אשר הינה בעלת היתרונות הבאים:
- כאשר קיימים קונפליקטים רבים, גלויים וסמויים, בין חברי הארגון, המקשים על שיתוף פעולה וקבלת החלטות ופוגעים בכך באפקטיביות הארגונית.
- כאשר מתוכנן שינוי ארגוני הנתקל בהתנגדויות מסוגים שונים, קוגניטיביות, אמוציונאליות ומעשיות (פוקס, 1998) מצד חברי הארגון, וכאשר דיונים מילוליים הופכים לסוערים ואמוציונאליים.
- בעת ביצוע תחקיר, במיוחד על כישלון, וכאשר דיונים מילוליים הופכים ל"חיפוש אחר אשמים".
- במצבים בהם חברי הקבוצה הינם בעלי דעות קדומות וסטריאוטיפים זה על זה, דבר הפוגע בתקשורת ביניהם.
- במצבים בהם התקשורת הארגונית, הפורמלית ו/או הבלתי-פורמלית לקויה.
- בפעילות שמטרתה התמודדות עם לחצים בעבודה, והרגעה. באמצעות הציור משתחררים רגשות המשתתפים, ונוצר מרחב לשלווה ויצירה מחדש. כמו כן, פעולת הציור עצמה מרגיעה ומהווה דרך טבעית להכניס את המוח ל"עבודה" במצב של גלי אלפא. גלי אלפא מאופיינים בתדר של 8-12 הרץ והם מתקיימים כאשר אנשים עוצמים את עיניהם ונרגעים, וכן במדיטציה.
- בפעילות ארגונית שמטרתה להגביר את היצירתיות והחדשנות של העובדים. הציור מגרה את הצד הימני של המוח, את האינטואיציה, מעודד את החשיבה המסתעפת ואת היכולת לחשוב "מחוץ לריבוע".
- בנוסף, ציור אינטואיטיבי מתאים לחברות מתקדמות, השואפות לחידושים ולקידמה, והמחפשות אחר ה"עובד השלם". דהיינו, בריאותם, אושרם והתפתחותם האישית של העובדים נמצאים בליבת הארגון.
פענוח הציורים - שלב אופציונלי
כפי שצוין, שלב פענוח הציורים אינו שלב מרכזי בתהליך והוא אף אינו הכרחי, אלא תלוי במטרת הפעילות. במידה ועוסקים ב"פענוח" הציורים, אין הכוונה לפרש, או לרדת לעומק נפשו של המצייר. זאת מאחר והקונטקסט הארגוני אינו המקום המתאים לניתוח פסיכולוגי מעמיק, וכן ניתוח שכזה דורש מיומנויות פסיכולוגיות קליניות מהמנחה. כמו כן, פירוש הציורים, כמו יצירתם, הוא תהליך אינטואיטיבי המבוסס על התפיסות והפירושים הסובייקטיביים של הקבוצה והמנחה, כאשר המנחה מוסיף ערך מניסיונו וידיעותיו.
כאשר עוסקים בפירוש הציור, למשל כשמטרת הפעילות הינה חשיפת התנגדויות לשינויים, מתבקשים משתתפי הסדנה לציין מה הם רואים בציור מסוים. בתהליך זה מתרחשים שני מנגנונים: השלכה והגדרה מחדש (אלוני, 1999). בשלב ההשלכה, המשתתפים מביעים את עמדותיהם, תפיסותיהם ורגשותיהם הסובייקטיביים כלפי הציור. התבטאויות אלה עשויות לשמש ולהעשיר את המנחה בדרך לפתרון הבעיה. בשלב ההגדרה מחדש, הצייר, אשר הקשיב לדברי עמיתיו, נעשה מודע לתחומי העיוורון שלו והוא משתמש בדברים על מנת לבחון מחדש את התהליכים הפנימיים שלו, בעזרת המנחה.
קפלן וסולן (2001 ) ציינו כי חשיפת הדפוסים והקונפליקטים הלא-מודעים, תוך שימת דגש על הגבולות, התפקידים והמטלה המרכזית של הארגון, יביאו לסדר ולאינטגרציה טובים יותר בתוכו, לקשרי גומלין הולמים יותר עם הסביבה וליכולת התמודדות טובה יותר עם המטלה המרכזית. בנוסף, גל (2001) ציין את ה"המשגה" - יכולת המחשה של מודלים אינטואיטיביים ותיאורטיים באופן ויזואלי או מטאפורי, ואת ה"חשיבה המטאפורית" כשני כלים חיוניים לעבודת היועץ הארגוני.
סיכום
הציור האינטואיטיבי, אם כן, הינו כלי מצוין לעבודת היועץ הארגוני, המגוון ומוסיף צבע ודמיון לעבודה בארגונים. כיום, השימוש בציור אינטואיטיבי בייעוץ ארגוני מועט ואינו נפוץ. ניתן לשלב את הכלי גם בסדנאות ופעילות ארגוניות נוספות, כגון סדנאות בנושא אינטליגנציה רגשית בניהול, עבודת צוות, ניהול קונפליקטים ועוד. בנוסף, סדנת ציור אינטואיטיבי יכולה להתקיים כ"יום כיף", מאחר והפעילות מגבשת, מהנה ומרתקת.
ביבליוגרפיה
- אליאור, א. (2000). חושבים אחרת: האתגר בחשיבה יצירתית. קריית ביאליק: אח.
- אלוני, ר. (1999). הציור כגשר בין הסמוך - למודע לבין המודע הקבוצתי. מתודולוגיה עוקפת הגנות להעלאת הנחות יסוד קבוצתיות. פיתוח ארגוני בישראל, 1, 58-60.
- גל, ד. (2001). כלי החשיבה והיכולות הנדרשות מהיועץ הארגוני. משאבי אנוש, 162, 14-18.
- פוקס, ש. (1998). הפסיכולוגיה של ההתנגדות לשינוי. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן.
- קפלן, א. וסולן, מ. (2001). "רוחות רפאים" בבית הספר למינהל עסקים. סטטוס, 117, 38-46.
- French, W. L., Bell, C. H. & Zawacki, D. (2001). Organizational development and transformation: Managing effective change. Boston: Prentice.
- Gabriel, Y. (1999). Organizations in depth. London: Sage.
- Hotze, B.M. (2002). The energetic interplay of color dynamics, sacred geometry, and polarities. The Sciences and Engineering, 62, 4788.
פיתוח מנהלים
מעוניינים בסדנאות פיתוח מנהלים או בייעוץ ארגוני?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, [email protected].
מידע משלים
- סדנת ציור אינטואיטיבי (עמ' 17 בחוברת PDF)
- מידע על סדנאות ניהול נוספות של ZOOZ
- פיתוח מנהלים - מאגר מאמרים ומידע משלים
- פיתוח ארגוני - מאגר מאמרים ומידע משלים
- עלון תזזית - לעוסקים במשאבי אנוש, פיתוח ארגוני והדרכה