חדשנות שיטתית בבגיר
סיפורי הצלחה של ZOOZ
חליפה הינה פריט לבוש מסורתי ושמרני, או כך לפחות מקובל לחשוב. אבל, עופר גלבוע, מנכ"ל בגיר, ראה בכך הזדמנות ליצירת יתרון תחרותי. בשנת 2000 פיתחה בגיר חליפה ייחודית שניתן לכבסה בבית במכונת כביסה (במקום בניקוי יבש). החליפה החדשנית הפכה מאז להצלחה מסחרית, ומעל שש מאות אלף חליפות נמכרו באנגליה, באמצעות מארקס אנד ספנסר, שאף זכתה בזכות החליפה בפרס המלכה לחדשנות ותעשייה בשנת 2003. בגיר עצמה זכתה בשנת 2003 בפרס היזמות והחדשנות של קונצרן IDB בזכות פרוייקט זה. מאז נמכרה החליפה גם בארה"ב ובגרמניה. לאור הצלחת החליפה, החליט עופר להטמיע בבגיר תהליכי חדשנות שיטתיים, ופנה ל-ZOOZ בבקשה לסייע לו בכך.
בשלב הראשון, הועברו ארבעה קורסים בחשיבה המצאתית ובפתרון בעיות לצוותים מעורבים של מנהלים מכל החטיבות וחברות-הבת השונות בתשלובת בגיר, לרבות סדנא לאנשי החברה בניו-יורק. הקורסים, כך הסתבר, אף סייעו בהחדרת ערך החדשנות לחברה, ובגיבוש חוצה-גבולות ויבשות.
בשלב השני, ליווה גידי גילדה, מטעם ZOOZ, ארבעה צוותי-משימה, במשך כחצי שנה. שלושה מהצוותים נדרשו לפתח חליפות חדשניות מסוגים שונים, והצוות הרביעי התמקד בפיתוח פתרונות לוגיסטיים. בנוסף, הוקמו צוותי פיקוח והתנעה של תהליכי החדשנות, בהשתתפות ההנהלה הבכירה של בגיר.
תוצרי שלב זה נרשמו כפטנטים וסימנים מסחריים, והוצגו בפרזנטציה בלונדון ללקוח הגדול ביותר של בגיר: קניני מרקס אנד ספנסר. תגובתם היתה, שזאת היתה הפרזנטציה הטובה ביותר לביגוד שהם ראו מאז ומעולם. בין היתר הוצגו חליפות גמישות, מאווררות (נושמות ועם פתחי-אורוור), וקלות (שוקלות 40% פחות). חליפות אלה אפשרו לבגיר לחדור לרשתות חדשות בכל רחבי העולם.
הצוות הלוגיסטי פיתח במקביל שני תוצרים. הראשון: תהליך משופר לביצוע הזמנת לקוח בזמן קצר משמעותית מהמקובל. השני: ערכה להסבת מכולה רגילה למכולה מיוחדת המשמשת להובלת חליפות בתלייה (פתרון מיוחד ויקר עד כה). נוסף על עלותה הנמוכה יחסית, ניתן לקפל את הערכה ולשלוח אותה בחזרה מהלקוח לבגיר. בכך צפוי לבגיר חיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה.
בשלב השלישי, בסוף שנת 2003, במסגרת שתי סדנאות חדשנות שיטתית, שהנחה ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ, פותח בבגיר מאגר גדול של רעיונות לחידושים בתחום החליפות.
בשלב הרביעי, המתבצע בתחילת שנת 2004, וועדה לסינון רעיונות תסנן בצורה שיטתית רעיונות שנאגרו מהשלב השלישי, וממקורות נוספים. יתבצע סינון פנימי ע"פ קריטריונים אחידים, וסינון חיצוני מול קניינים ורוכשי חליפות. לנוכח ההדים שעוררה פעילות החדשנות של בגיר בשוק רדום ושמרני יחסית, בגיר מטמיעה בשלב זה יכולת לחדש באופן שיטתי ומתמיד, ולבצר את היתרון התחרותי אותו השיגה.
לכתבות עדכניות בעיתונות על חליפות חדשניות של בגיר:
- באתר Ynet - ידיעות אחרונות
- באתר Nrg - מעריב: יוני 2004 נובמבר 2004