אנו שמחים לשלוח אליכם את הגיליון האחד עשר של מאזניים.
העלון
נשלח לאלפי משרדי עורכי דין
בישראל,
כשרות חינם
מידי חודש, ואינו מכיל פרסומות.
בעלון
תמצאו פינות מתחלפות קצרות במגוון נושאים, לרבות:
ראיון עם דמות מעניינת מעולם המשפט, כללים לניהול ושיווק יעיל, מגמות עסקיות חדשות,
דיווח על
פעילות פרו-בונו, עדכוני חקיקה בתחום האתיקה, ועוד.
השתדלנו לקצר, מתוך
הנחה שזמנכם יקר והמלאכה מרובה. למעוניינים בהרחבות הוספנו קישורים למאמרים ולמידע רלוונטי.
אנו מקווים כי תמצאו את העלון שימושי. נשמח לקבל תגובות והצעות.
לתשומת לבכם: אנו מברכים על
החקיקה נגד הספאם (דואר הזבל). עלון מאזנים נשלח לעורכי-דין
(ולמנויים נוספים שנרשמו אליו כאן),
מכיל מידע מעשי ומקצועי לשימושכם, ואינועלון פרסומי. לכן - חוק
הספאם אינו חל לגביו. יחד עם זאת, אם אינכם מעוניינים להמשיך
לקבל את העלון, אתם מוזמנים להסיר את עצמכם מרשימת התפוצה. כדי לעשות זאת לחצו כאן,
או על הקישור (הנמצא תמיד) בתחתית הגיליון. אי-הסרה תחשב כקבלת
הסכמה מכם להמשיך לשלוח אליכם את העלון גם בעתיד.
קריאה מהנה!
עו"ד עדי גולן, מנהלת תחום עורכי דין, ZOOZ.
אחד על אחד
ראיון אישי עם דמות מעולם המשפט
השופט בדימוס, אורי שטרוזמן,
לשעבר שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב
זמן כהונה: 21.5
שנים.
היסטוריה:
למדתי בביה"ס למשפט וכלכלה בבי"ס שבח בתל אביב (היום בי"ס
"שבח מופת"), בתום הלימודים התמחיתי אצל עו"ד צבי דרזנר, אח"כ
עברתי לעבוד עם
עו"ד יששכר פישר ויצאתי לעצמאות. כעו"ד עצמאי עסקתי בתחום האזרחי וגם ניהלתי תיקים פליליים.
לאחר 11 שנים עברתי לשפיטה בבימ"ש השלום ברמלה. דנתי
במגוון תיקים
אזרחיים ופליליים, תכנון ובניה, עניינים מקומיים, עבירות תנועה קטלניות, חקירת
סיבת מוות, והייתי ראש הוצל"פ בבימ"ש שלום. לאחר 6 שנים,
בשנת 1979 עברתי
לכהן כשופט בביהמ"ש המחוזי בתל אביב. במהלך עבודתי זו דנתי בתיקים פליליים
מכל הסוגים והייתי גם יו"ר הרכב פשעים חמורים, בנוסף דנתי במגוון גדול של תיקים
מסחריים ובנושאים של קניין רוחני ובמעט מאוד ענייני פירוקים. לאורך כל
שנות כהונתי הייתי גם שופט בביה"ד הצבאי. בשנת 1995
פרשתי ממלאכת השפיטה והתחלתי להרצות באונ' תל אביב וכן במכללה
למנהל ובמכללת נתניה. לימדתי מגוון קורסים ביניהם: דיני
עונשין, דיני בוררות, רפואה ומשפט, יסודות המשפט ועוד. מאז פרישתי אני עוסק בבוררויות וגישורים וכן
עובד במוסד לבוררות עסקית
(כתבתי גם ספר הדרכה לבוררים). בנוסף, אני עוסק בפעילויות ציבוריות
רבות: הייתי יו"ר ועדת הרפורמה בניהול משפט פלילי מטעמה של המועצה
הארצית של לשכת עורכי הדין, אני חבר ויו"ר ועדת האתיקה של בי"ח
גהה הפועלת עפ"י חוק זכויות החולה, אני יו"ר ועדת ערר בסנגוריה הציבורית. לאחרונה הייתי חבר בצוות
המכון לאסטרטגיה ציונית, שהכינה הצעת חוקה למדינה - ההצעה שלנו נדונה כל
הזמן בועדת חוקה בכנסת ומפעם לפעם אני נוטל חלק בדיונים.
מה אהבת בתפקיד? את
השיפוט עצמו. את האנשים המתדיינים, לשמוע את הבעיות ולמצוא את הפתרונות
בתקווה שהם יהיו פתרונות צודקים. במשך כל שנות כהונתי השתדלתי להשיג לא רק את הדין אלא גם
את הצדק.
מה היה הכי קשה בתפקיד?למצוא את האמת ולקבוע את הענישה הראויה למי שאורח
חייו איננו אורח חיים עברייני דרך קבע.
מהו עו"ד טוב בעיניך? מהן הציפיות שלך מעורכי דין?
עו"ד טוב בעיני הוא עו"ד שמכיר את הנושא שהוא
מייצג בבית המשפט על בוריו, הן עובדתית והן משפטית, יודע להציג את
הדברים כהלכה בפני ביהמ"ש, בעל כושר שכנוע בכתב ובע"פ, ולא מתעלם
מאף ראיה ומאף הלכה שהיא נגדו, אלא מתמודד איתה ושומר על הופעה
מנומסת ומכובדת בכל הליכותיו.
איזה עו"ד מכעיס אותך? עורך דין שהוא
היפוכו של האמור לעיל.
סיפור על תיק שונה ומעניין שהיה לך:יש רבים, אך אביא דוגמא מתחום הקניין הרוחני - עפ"י פסיקת ביהמ"ש
העליון בזמנו, בחוק הפטנטים והמדגמים, אסור לחקות ולהעתיק מוצריםאם לא התקבלה רשות מבעל הפטנט או בעל המדגם. יום אחד
בעל בוטיק ברמת גן עיצב שמלה שמצאה חן בעיני הלקוחות ואנשים עטו לקנות
את השמלות מדגם זה ב- 400 ש"ח לשמלה. בעל בוטיק אחר קנה את אחת השמלות
פרק והעתיק אותה ועיצב שמלות זהות ומכרן כל שמלה ב- 200 ש"ח. בעלי
הבוטיק הראשון ששמו אנימה, ביקש צו מניעה נגד בעל הבוטיק השני, אף עפ"י
שהוא
לא הלך לרשום את השמלה כמדגם. בעל הבוטיק השני אמר שאין מדגם ולכן אין איסור
העתקה. אני חשתי שבמקרה זה יש עוול שמעמיד בספק את כל התורה של ביהמ"ש
העליון ואמרתי שאומנם השמלה לא רשומה כמדגם אבל בתורתנו
רשום "לא תגנוב" לכן יש פה עילת תביעה עפ"י חוק עשיית עושר
ולא במשפט. ע"ס העילה הזו שמעולם לא היתה עילה עצמאית נתתי למבקש צו מניעה ל- 5 שנים.
יש להבין כי רישום
מדגם הינו תהליך האורך קרוב לשנה, ואילו בינתיים האופנה חולפת... על פסק הדין לא עררו
כנראה כי לא השתלם בגלל סכומי המוצרים. פסק הדין הזה היה בשבילי אבן יסוד
לכל פסקי הדין אחריו שבהם אסרתי על תחרות ועל כל העתקה וגניבה של רעיונות.
אפילו כשבאו אלי בבקשה לאסור לקרוא לארטיק בשם "קרטייה",
הסכמתי בטענה שקרטייה
זכתה בשמה לאחר עבודה של הרבה שנים. כל השופטים שבאו אחרי בביהמ"ש
המחוזי בתל אביב הלכו בעקבות פסיקתי זו. בתביעה דומה שהגישה חברת
א.ש.י.ר, בית המשפט העליון הוציא פסק דין בן 200 עמודים בו אימץ
את הליכתי בסייגים שאכן היתה השקעה במוצר שהועתק, אך לא היתה אפשרות מהירה
להגן עליו באמצעות רישום (כמו שקורה פעמים רבות בתחום האופנה והעיצוב
כאשר נדרשים לרשום מדגם). מבחינה אישית אני חש
שהצלחתי לעשות צדק על אף כל ההלכות והחקיקה שנחזו כמונעות אותו. יכולתי להגיד
שגזרה נגזרה עלינו מטעם בית המשפט העליון ושעיצוב שלא נרשם מותר לחקות ולהעתיק,
אך לא הייתי מוכן להשלים עם כך, לכןחתרתי
למצוא את ההבחנה ולצאת בשלום.
האם לדעתך ניתן לייעל את מערכת בתי
המשפט כך שתיקים ידונו ויסגרו מהר יותר? בהחלטכן!
העליתי לכך פתרונות רבים בהצעה שהצעתי בשנת 2003
לרפורמה שתייעל את המשפט הפלילי, אך הסנגורים כ"כ נבהלו
שלא רצו לאמץ אותה. במשך השנים כתבתי מאמרים רבים בנושא הזה, למשל לפני
20 שנה, כתבתי על כך שהלכת קינזי אינה צודקת ולא ראויה, והנה אחרי 20 שנה היא בוטלה.
במאמר אחר שלי הצעתי שתביעות על סכום קצוב תוגשנה ישר להוצל"פ ובמידה
והוגש כתב הגנה התיק יעבור לביהמ"ש
המוסמך עפ"י פסיקות ראש ההוצל"פ, לאחר 18 שנה אמנון רובינשטיין העלה
הצעה זו, היא התקבלה והגבילו אותה לתביעות בסכום של עד 50,000 אלף ש"ח - זה חסך עובדים
רבים ושעות עבודה רבות.
לפי תפיסת
הניהול ההוליסטי, קיימים
חמישה
יסודות המאפשרים פיתוח של עסק מאוזן וצומח. מדור
זה מאפשר לך לבחון את העסק שלך לגבי אלמנט שונה בכל
פעם.
האם החזון שלך מיושם בפועל, ומתווה את האסטרטגיה של המשרד שלך?
(סמן את התשובה
הנכונה)
כן חלקית לא
כיצד בונים חזון לעסק?
לשם כך, הבה נזכר בהגדרת החזון כפי שהיא באה לידי ביטוי בעסקים:
החזון מהווה למעשה מעין 'אידאה' או קונספט חשיבתי, המנחה ומלווה באופן אסטרטגי את פעילות הפרט והארגון. זהו סוג של 'התחברות' לרעיון ולשאיפה שהם מעבר לחיי היום יום ולפעילות השוטפת, ויש בו כדי להובילנו להישגים שמעבר ליום-יום ולהצלחה יוצאת מגדר הרגיל". (סוד התוצאה, ראובן כ"ץ).
להלן מספר דוגמאות לחזונות אפשריים בקרב משרדי עריכת דין:
"פירמה ללא פשרות - מקצוענות, מקצועיות והופעות
מבריקות בבתי משפט"
"המשרד המוביל בארץ בהגנה על פטנטים ובשמירה על זכויות
קניין רוחני"
"המשרד שטובת האזרח, הגנה על החלש ועשיית צדק למול הרשויות
עומדים לנגד עיניו"
כוחו של החזון הינו ביכולתו להוביל את מערכות העסק
והפונקציות הפועלות בו, לכיוון אחד ברור וממוקד. על כן
חשוב כל כך להגדירו נכון, ולדעת להשתמש בו ככלי מוביל. כדי להעביר חזון לעשייה אסטרטגית עסקית, יש לתת לחזון ביטוי מעשי בכל ענפי הפעילות השוטפת של העסק
(למעשה הופך החזון להיות הסמן הימני המשאיר אותנו כל העת
ב"דרך המלך" לקראת השגתו).
איך הופכים חזון למעשים, שלב אחר שלב:
מציפים מערכת של ערכים אישיים ועסקיים הנובעים מהחזון, אותם הייתם רוצים לחרוט על
דגל העסק.
משמיטים את הערכים שהינם רק סיסמאות, ושאינכם מתחברים אליהם באופן טוטאלי.
מנסחים את מערכת הערכים שנותרו באופן שיאפשר ללקוחות, לעובדים ולעמיתים, להבין
את המשמעות האמיתית שמאחוריהם.
מעלים את החזון על הכתב, ממסגרים אותו, תולים בכניסה למשרד, שיהיה גלוי לכל אחד.
חוזרים ומשננים בפני העובדים, את משמעות החזון וחשיבותו. המטרה היא להפוך אותם
ל"קהילה תומכת חזון".
מאתרים דרכים מעשיות לתמוך בכל ערך וערך, ובחזון כולו, במחלקות השונות.
יש לוודא
כי אתם באופן אישי, וכל פונקציה אחרת במשרד, עובדים ומתפקדים על פי הקוד הערכי
שנבחר.
שתפו את לקוחותיכם, עובדיכם, עמיתיכם באפשרויות ליישום החזון, בכל שלב התפתחותי
של
העסק.
לעולם אל תסטו מהכיוון אותו בחרתם...בכל רגע נתון שובו ובדקו את עצמכם למולו.
והאחרון והחשוב מכולם - רק עקביות והליכה עיקשת ובלתי מתפשרת לקראת החזון,
מאפשרת
הצלחה עסקית והגשמה אישית... אין אושר גדול מהגשמת חזון!
טיפים לסיום: אמר וולט דיסני: "אם אתה מסוגל לחלום, אתה מסוגל גם לבצע." אל תפחד לחלום,
אתר את חלומך, העלה אותו על הכתב, התמד...ההצלחה בוא תבוא!
אמר הנרי פורד: "עסק שאינו מביא דבר מלבד כסף הוא עסק דל למדי..." לעולם אל
תתבסס על חזון המבטא הצלחה כלכלית בלבד. כסף אינו ערך, כסף הוא אמצעי...מצא
משהו חשוב יותר לחיות לאורו.
Networking הוא אחד הערוצים המומלצים לשיווק עצמי ולשיווק העסק הקטן והבינוני. ערוץ זה מאפשר פיתוח מיטבי של קשרים אישיים, ושימוש בשיטה העתיקה והטובה של שיווק "מפה לאוזן".
למעשה כל אינטראקציה בין אישית יכולה להיות בסיס ל- Networking. ביקור בכנסים, ימי עיון, פעילויות עסקיות וחברתיות, ומפגשים יזומים של ארגונים שונים הם פורומים מצוינים לפיתוח Networking, אך האם אתם כבעלי עסקים צריכים לשבת ולחכות לאירועים מסוג זה? לשבת ולהמתין שמשהו יקרה? התשובה היא לא!!! כל אחד ואחד מכם, בהשקעת מחשבה מינימאלית, ובגיוס מעט מאוד משאבים, יכול כבר עכשיו להתחיל לרקום את רשת הקשרים שלו.
ספקים, לקוחות, עמיתים, חברים מבית הספר, מהצבא, מהאוניברסיטה, ממקום העבודה הקודם, שכנים... - כל אלה יכולים לסייע לכם כבר עכשיו, כל שעליכם לעשות הוא להבהיר להם בדיוק מה אתם עושים ועם איזה סוג בני אדם אתם מעוניינים להתקשר.
אחת הדרכים היעילות יותר היא להצטרף למעגל Networking פעיל שנוצר לצורך מטרה זו. מדובר במפגש של בעלי עסקים עם אינטרסים משותפים, שמטרתו לקדם ולהעצים כל אחד מהחברים במעגל. האינטרסים המשותפים יכולים להיות מגוונים: יצירת מערך עבודה משותף בתחום מסוים, השבחה ניהולית ועסקית על בסיס למידה משותפת, הפניית עבודה הדדית ועוד. מעגל ה- Networking מוצא כיום ביטוי בכל מקום בעולם. במעגלים מקומיים, ארציים ואף בינלאומיים.
חוזקו של ה-Networking טמון ב"הפנייה". הממליץ מפנה לקוח שמוכר לו אישית (ושסומך על הממליץ) לאדם ו/או עסק העשוי לענות על צרכיו. ההמלצה ניתנת על סמך היכרות אישית של הממליץ עם נותן השרות, ולכן מהווה סינון ראשוני טוב עבור הלקוח, ומבטיחה מקצועיות ושירות איכותי. סיטואציה כזו שמה מראש על השולחן את "המשולש הקדוש" של תהליך השיווק: לקוח זקוק - צורך ידוע - מענה לצורך. זהו שיווק ממוקד, בטוח ואפקטיבי, ואחוז ההצלחה בו גבוה במיוחד.
במה צריך להצטייד?
1. כרטיס ביקור ממותג (הכולל את פרטיכם האישיים ואת כתובת אתר האינטרנט שלכם).
2. טקסט בע"פ של שורה או שתיים המביא לידי ביטוי מהיר ובהיר את הייחודיות שלכם, הבידול שלכם, ומבהיר מהן הפניות "טובות" עבורכם.
הפנו שאלה זהה לעקרת בית, רואה חשבון, ולעורך דין.
השאלה הייתה פשוטה מאוד... "כמה זה שתיים ועוד שתיים?"
עקרת הבית השיבה: "אני אישה פשוטה, לא יודעת חשבון, אז אני אספור עם האצבעות". סופרת האישה, ולבסוף מודיעה כי לדעתה התוצאה היא ארבע.
רואה החשבון הודיע שכדי להיות בטוח בתשובתו, הוא צריך להעלות את הנתונים לגיליון אקסל, ואכן זה מה שהוא עשה. לאחר שסיים את חישוביו, הודיע כי התוצאה היא ארבע.
עורך הדין שמע את השאלה, הגיף את וילונות חדרו, עמעם את האורות, ובקול שקט הפטיר לעבר השואל: "כמה אתה רוצה שזה יהיה...?"
;-)